Personenauto's

Laatste update:

Hyundai: 50 waterstofauto’s in 2015

Hyundai heeft de eerste zeven waterstofauto’s afgeleverd aan klanten. Tijdens het waterstofforum dat gisteren plaatsvond op het – niet geheel toevallig – water, kregen Rijkswaterstaat, TU Delft, Linde Gas, Air Liquide, Rotterdamse Mobiliteit Centrale en de gemeente Arnhem de sleutels van de nieuwe auto’s overhandigd.

Hyundai-dealer Van der Wel in Rotterdam/Bergschenhoek is door de importeur aangesteld als waterstofdealer van het merk in Nederland.

Hyundai verwacht dit jaar in totaal vijftig exemplaren in de regio Rotterdam te verkopen. Volgend jaar worden de pijlen gericht op Arnhem, waar ook een vulpunt zou moeten komen. In 2013 was de verwachting ook vijftig waterstofauto`s te verkopen. Hans Kwaad, algemeen directeur van Hyundai Motor Netherlands, legt uit dat de aanleg van de tankinfrastructuur was vertraagd en de catalogusprijs aanzienlijk hoger lag. Twee jaar geleden kostte de waterstofauto van het Koreaanse merk nog 140 duizend euro, dat is meer dan gehalveerd naar 55 duizend euro. 

Het merk beperkt zich tot Rotterdam omdat het vooralsnog de enige plek is met een openbaar waterstoftankstation (in het nabijgelegen Rhoon). Er wordt nu nog vaak (standaard) waterstof uit aardgas gemaakt. Het zou duurzamer zijn om het uit elektriciteit te maken.

Infrastructuur en prijs
Tankinfrastructuur en prijs (van zowel de auto als de waterstof zelf) zijn nog altijd de hoogste drempels voor de doorbraak van de waterstofauto. Toch denkt Alexander Hablé, van het ministerie van Infrastructuur & Milieu en spreker tijdens het forum, dat de waterstofauto tussen 2030 en 2050 doorbreekt bij de massa in Nederland. De jaren 2015 tot 2020 zijn geblokt voor de marktintroductie en er zullen naar schatting van het ministerie 1.500 tot 2.000 waterstofauto’s in gebruik worden genomen.

Kwaad realiseert zich dat de weg naar de doorbraak van waterstofauto’s nog lang is. “Maar nu de eerste waterstofauto’s zijn afgeleverd en er meer tankstations worden gerealiseerd, is schone mobiliteit geen toekomstdroom meer. En het is ook niet meer onbetaalbaar.” Volgens Kwaad kan de auto nu qua prijs concurreren met sommige phev’s.

Auto als energiecentrale
In Nederland, maar vooral in Europa is er veel overheidssubsidie beschikbaar voor de introductie van waterstof. Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zijn in 2020 twintig waterstoftankstations in Nederland. Behalve in Rhoon en Helmond (semi-openbaar tankstation op de Automotive Campus) zijn volgens Pex Langenberg, wethouder haven, duurzaamheid en mobiliteit van de gemeente Rotterdam, waterstoftankstations gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven voor de aanleg van stations in Eindhoven, Zwolle en Oude Tonge.

Er wordt ook veel gesproken over de waterstofauto als energiecentrale, zodat als de auto stil staat er energie terug aan het net van bijvoorbeeld een huis of kantoor kan worden geleverd.

Toyota Mirai
Toyota is ook van plan een waterstofauto in Nederland te introduceren. De zogenoemde Toyota Mirai gaat zo’n 70 duizend euro kosten. Steven Didier, senior manager European & government affairs bij Toyota Motor Europe, spreekt over deze waterstofintroductie tijdens de Gallery Route op de Fleetownersdag tijdens de AutoRAI.

De Route wordt georganiseerd door vakblad Fleet&Mobility in samenwerking met Amsterdam RAI en de RAI Vereniging. Volgens Stevens is de grooste bottleneck bij de marktintroductie van de waterstofauto om het gedrag van consumenten te veranderen. “Het zal nog zeker zeven tot tien jaar duren voordat deze brandstof definitief doorbreekt”, vertelt hij in een interview met Fleet&Mobility.

Er werd al eerder gemeld dat de eerste waterstofauto’s afgeleverd waren, Rijkswaterstaat heeft al een aantal maanden twee auto’s in gebruik, maar gisteren vond het officiële moment plaats.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Hyundai: 50 waterstofauto’s in 2015 | Fleet&Mobility

Hyundai: 50 waterstofauto’s in 2015

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hyundai-dealer Van der Wel in Rotterdam/Bergschenhoek is door de importeur aangesteld als waterstofdealer van het merk in Nederland.

Hyundai verwacht dit jaar in totaal vijftig exemplaren in de regio Rotterdam te verkopen. Volgend jaar worden de pijlen gericht op Arnhem, waar ook een vulpunt zou moeten komen. In 2013 was de verwachting ook vijftig waterstofauto`s te verkopen. Hans Kwaad, algemeen directeur van Hyundai Motor Netherlands, legt uit dat de aanleg van de tankinfrastructuur was vertraagd en de catalogusprijs aanzienlijk hoger lag. Twee jaar geleden kostte de waterstofauto van het Koreaanse merk nog 140 duizend euro, dat is meer dan gehalveerd naar 55 duizend euro. 

Het merk beperkt zich tot Rotterdam omdat het vooralsnog de enige plek is met een openbaar waterstoftankstation (in het nabijgelegen Rhoon). Er wordt nu nog vaak (standaard) waterstof uit aardgas gemaakt. Het zou duurzamer zijn om het uit elektriciteit te maken.

Infrastructuur en prijs
Tankinfrastructuur en prijs (van zowel de auto als de waterstof zelf) zijn nog altijd de hoogste drempels voor de doorbraak van de waterstofauto. Toch denkt Alexander Hablé, van het ministerie van Infrastructuur & Milieu en spreker tijdens het forum, dat de waterstofauto tussen 2030 en 2050 doorbreekt bij de massa in Nederland. De jaren 2015 tot 2020 zijn geblokt voor de marktintroductie en er zullen naar schatting van het ministerie 1.500 tot 2.000 waterstofauto’s in gebruik worden genomen.

Kwaad realiseert zich dat de weg naar de doorbraak van waterstofauto’s nog lang is. “Maar nu de eerste waterstofauto’s zijn afgeleverd en er meer tankstations worden gerealiseerd, is schone mobiliteit geen toekomstdroom meer. En het is ook niet meer onbetaalbaar.” Volgens Kwaad kan de auto nu qua prijs concurreren met sommige phev’s.

Auto als energiecentrale
In Nederland, maar vooral in Europa is er veel overheidssubsidie beschikbaar voor de introductie van waterstof. Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zijn in 2020 twintig waterstoftankstations in Nederland. Behalve in Rhoon en Helmond (semi-openbaar tankstation op de Automotive Campus) zijn volgens Pex Langenberg, wethouder haven, duurzaamheid en mobiliteit van de gemeente Rotterdam, waterstoftankstations gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven voor de aanleg van stations in Eindhoven, Zwolle en Oude Tonge.

Er wordt ook veel gesproken over de waterstofauto als energiecentrale, zodat als de auto stil staat er energie terug aan het net van bijvoorbeeld een huis of kantoor kan worden geleverd.

Toyota Mirai
Toyota is ook van plan een waterstofauto in Nederland te introduceren. De zogenoemde Toyota Mirai gaat zo’n 70 duizend euro kosten. Steven Didier, senior manager European & government affairs bij Toyota Motor Europe, spreekt over deze waterstofintroductie tijdens de Gallery Route op de Fleetownersdag tijdens de AutoRAI.

De Route wordt georganiseerd door vakblad Fleet&Mobility in samenwerking met Amsterdam RAI en de RAI Vereniging. Volgens Stevens is de grooste bottleneck bij de marktintroductie van de waterstofauto om het gedrag van consumenten te veranderen. “Het zal nog zeker zeven tot tien jaar duren voordat deze brandstof definitief doorbreekt”, vertelt hij in een interview met Fleet&Mobility.

Er werd al eerder gemeld dat de eerste waterstofauto’s afgeleverd waren, Rijkswaterstaat heeft al een aantal maanden twee auto’s in gebruik, maar gisteren vond het officiële moment plaats.