Leasing en verhuur

Laatste update:

Belastingdienst treft regeling privégebruik deelauto’s

De Belastingdienst en de VNA hebben brancheregelingen getroffen voor het privégebruik van deelauto’s en voor het inzetten van een tijdelijk vervangend leasevoertuig (TVL). Volgens VNA-directeur Renate Hemerik is het een belangrijke doorbraak voor de doorontwikkeling van mobiliteitsconcepten. De regelingen zijn per direct van kracht.

Deelauto mee naar huis
Via de Brancheregeling Privégebruik Deelauto kunnen werkgevers een deel-/poolauto voor een vast tarief verhuren. Omdat dit tegen een marktconform tarief moet – waarvoor de Belastingdienst met de VNA de tarieven opstelt – hoeft de werknemer geen bijtelling te betalen.
Vanwege dit marktconforme tarief is er ook geen sprake van het `ter beschikking stellen` door de werkgever en dus hoeft er ook geen loonbelasting betaald te worden.

Door de regeling gaat de bezettingsgraad van poolauto`s bij bedrijven omhoog, denkt Hemerik. “Het is kapitaalvernietiging als poolauto’s bij bedrijven ’s avonds en in het weekend stil moeten staan, alleen omdat de wet dit soort flexibiliteit onmogelijk of te duur maakt.”

Tijdelijk Vervangend Leasevoertuig
Ook heeft de branchevereniging voor leasemaatschappijen in de Brancheregeling Tijdelijk Vervangend Leasevoertuig (TVL) afspraken gemaakt over een tijdelijke auto van de zaak. Mensen met een auto van de zaak kunnen nu tijdelijk een kleinere of milieuvriendelijkere auto leasen, zonder dat er dubbele bijtelling betaald moet worden. Er wordt betaald voor de auto die daadwerkelijk is gereden.

Het is volgens de VNA-directeur nu aan de leasemaatschappijen om binnen deze kaders hun klanten te helpen uitvoering te geven aan de regelingen. “Jaarlijks evalueren we deze regelingen met de fiscus.”

De zogenoemde TVL mag overigens alleen ingezet worden als de tijdelijke auto voor een bepaalde reis of gebruik een betere oplossing is dan de vaste auto van de zaak. Deze regeling biedt leasemaatschappijen de kans om bijvoorbeeld een kleinere of elektrisch aangedreven auto als tijdelijk alternatief aan te bieden als dat beter past.

Opmaat naar nieuwe wetgeving
Hemerik is tevreden met de nieuwe regeling. “We hebben er zeker 1,5 jaar voor gestreden en het was een lang en intensief traject met het ministerie van Financiën en de Belastingdienst. “Voor mij is het een opmaat naar een wetswijziging; een totale make-over van de bijtellingsystematiek.”
Een ander bijtellingsysteem blijft het uiteindelijke doel van de VNA. “Het duurt lang voordat een wetswijziging doorgevoerd kan worden en wij konden geen jaren meer wachten. Deze twee uitvoeringsregelingen zijn een goede tussenstap voor onze leden, die al jaren tegen verouderde wetgeving aanlopen die flexibele mobiliteit en doorontwikkelingen van mobiliteitsconcepten tegenhoudt.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Belastingdienst treft regeling privégebruik deelauto’s | Fleet&Mobility

Belastingdienst treft regeling privégebruik deelauto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deelauto mee naar huis
Via de Brancheregeling Privégebruik Deelauto kunnen werkgevers een deel-/poolauto voor een vast tarief verhuren. Omdat dit tegen een marktconform tarief moet – waarvoor de Belastingdienst met de VNA de tarieven opstelt – hoeft de werknemer geen bijtelling te betalen.
Vanwege dit marktconforme tarief is er ook geen sprake van het `ter beschikking stellen` door de werkgever en dus hoeft er ook geen loonbelasting betaald te worden.

Door de regeling gaat de bezettingsgraad van poolauto`s bij bedrijven omhoog, denkt Hemerik. “Het is kapitaalvernietiging als poolauto’s bij bedrijven ’s avonds en in het weekend stil moeten staan, alleen omdat de wet dit soort flexibiliteit onmogelijk of te duur maakt.”

Tijdelijk Vervangend Leasevoertuig
Ook heeft de branchevereniging voor leasemaatschappijen in de Brancheregeling Tijdelijk Vervangend Leasevoertuig (TVL) afspraken gemaakt over een tijdelijke auto van de zaak. Mensen met een auto van de zaak kunnen nu tijdelijk een kleinere of milieuvriendelijkere auto leasen, zonder dat er dubbele bijtelling betaald moet worden. Er wordt betaald voor de auto die daadwerkelijk is gereden.

Het is volgens de VNA-directeur nu aan de leasemaatschappijen om binnen deze kaders hun klanten te helpen uitvoering te geven aan de regelingen. “Jaarlijks evalueren we deze regelingen met de fiscus.”

De zogenoemde TVL mag overigens alleen ingezet worden als de tijdelijke auto voor een bepaalde reis of gebruik een betere oplossing is dan de vaste auto van de zaak. Deze regeling biedt leasemaatschappijen de kans om bijvoorbeeld een kleinere of elektrisch aangedreven auto als tijdelijk alternatief aan te bieden als dat beter past.

Opmaat naar nieuwe wetgeving
Hemerik is tevreden met de nieuwe regeling. “We hebben er zeker 1,5 jaar voor gestreden en het was een lang en intensief traject met het ministerie van Financiën en de Belastingdienst. “Voor mij is het een opmaat naar een wetswijziging; een totale make-over van de bijtellingsystematiek.”
Een ander bijtellingsysteem blijft het uiteindelijke doel van de VNA. “Het duurt lang voordat een wetswijziging doorgevoerd kan worden en wij konden geen jaren meer wachten. Deze twee uitvoeringsregelingen zijn een goede tussenstap voor onze leden, die al jaren tegen verouderde wetgeving aanlopen die flexibele mobiliteit en doorontwikkelingen van mobiliteitsconcepten tegenhoudt.”