Leasing en verhuur

Laatste update:

Autobedrijf Brandsen start lokaal deelautoconcept

Autobedrijf Brandsen is gestart met het deelautoconcept Stapp.in in Barneveld. Het gaat nu nog om een lokaal concept, maar de bedoeling is het uiteindelijk landelijk uit te rollen. Inmiddels zijn er twintig actieve gebruikers en de bedoeling is voor het einde van dit jaar honderd particulieren en bedrijven te hebben aangesloten.

Directeur Reinald Bronkhorst legt uit het concept beheersbaar te willen uitrollen. “We nemen Barneveld als kern en willen binnen vijf jaar een landelijk dekkend netwerk hebben. Dit is geen harde deadline, meer een punt op de horizon.” Door in iedere stad een lokaal autobedrijf, zowel dealers als universelen, aan te sluiten als franchisenemer, moet dat netwerk tot stand komen. In februari/maart zal de eerstvolgende stad worden aangesloten. “We zijn nu het businessmodel aan het uitwerken, maar Ede, Wageningen, Nijkerk en Putten komen bijvoorbeeld in aanmerking.”

Betalen naar rijgedrag
In Barneveld staan nu twaalf Volkswagens Up en een Mitsubishi Outlander verspreid over twaalf zogenoemde opstappunten. “Deze opstappunten zijn verdeeld over de tien wijken van Barneveld”, legt Bronkhorst uit. Nu nog moeten alle auto’s weer ingeleverd worden bij hetzelfde punt. “Als we straks in meerdere steden gevestigd zijn, is het de bedoeling dat je auto’s ook op je bestemming achter kunt laten. Maar dat gaat nog wel even duren. Tegen de tijd dat het zover is, zijn het al zelfrijdende Ups denk ik.”
De gebruiker kan een auto reserveren en openen met een speciale app. Die app wordt inmiddels al doorontwikkeld. “We willen mensen straks niet alleen laten betalen naar gebruik, maar ook naar rijgedrag. Iemand die zuinig rijdt betaalt dan ook minder dan iemand die dat niet doet.”

Kosten
De variabele kosten van Stapp.in zijn 6 euro per uur. Dat is een all-in prijs (ook brandstof en onderhoud bijvoorbeeld) en is vijftien kilometer vrij per uur, daarboven kost het 25 cent per kilometer. De vaste kosten, de abonnementskosten, zijn tien euro per maand per gebruiker.

Autobedrijf Brandsen heeft ook een leasemaatschappij en voor Stapp.in is een aparte bv opgericht. Alle auto’s worden geïmporteerd. “De traditionele autoverkoop houdt op te bestaan, in de showroom valt niet veel meer te verdienen. Alles gebeurt tegenwoordig online en de branche is erg afhankelijk van de grillen van de overheid en van de economie. Op zoek naar meer continuïteit en andere verdienmodellen ben ik uitgekomen bij dit deelautoconcept.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Autobedrijf Brandsen start lokaal deelautoconcept | Fleet&Mobility

Autobedrijf Brandsen start lokaal deelautoconcept

Redactie Redactie
• Laatste update:

Directeur Reinald Bronkhorst legt uit het concept beheersbaar te willen uitrollen. “We nemen Barneveld als kern en willen binnen vijf jaar een landelijk dekkend netwerk hebben. Dit is geen harde deadline, meer een punt op de horizon.” Door in iedere stad een lokaal autobedrijf, zowel dealers als universelen, aan te sluiten als franchisenemer, moet dat netwerk tot stand komen. In februari/maart zal de eerstvolgende stad worden aangesloten. “We zijn nu het businessmodel aan het uitwerken, maar Ede, Wageningen, Nijkerk en Putten komen bijvoorbeeld in aanmerking.”

Betalen naar rijgedrag
In Barneveld staan nu twaalf Volkswagens Up en een Mitsubishi Outlander verspreid over twaalf zogenoemde opstappunten. “Deze opstappunten zijn verdeeld over de tien wijken van Barneveld”, legt Bronkhorst uit. Nu nog moeten alle auto’s weer ingeleverd worden bij hetzelfde punt. “Als we straks in meerdere steden gevestigd zijn, is het de bedoeling dat je auto’s ook op je bestemming achter kunt laten. Maar dat gaat nog wel even duren. Tegen de tijd dat het zover is, zijn het al zelfrijdende Ups denk ik.”
De gebruiker kan een auto reserveren en openen met een speciale app. Die app wordt inmiddels al doorontwikkeld. “We willen mensen straks niet alleen laten betalen naar gebruik, maar ook naar rijgedrag. Iemand die zuinig rijdt betaalt dan ook minder dan iemand die dat niet doet.”

Kosten
De variabele kosten van Stapp.in zijn 6 euro per uur. Dat is een all-in prijs (ook brandstof en onderhoud bijvoorbeeld) en is vijftien kilometer vrij per uur, daarboven kost het 25 cent per kilometer. De vaste kosten, de abonnementskosten, zijn tien euro per maand per gebruiker.

Autobedrijf Brandsen heeft ook een leasemaatschappij en voor Stapp.in is een aparte bv opgericht. Alle auto’s worden geïmporteerd. “De traditionele autoverkoop houdt op te bestaan, in de showroom valt niet veel meer te verdienen. Alles gebeurt tegenwoordig online en de branche is erg afhankelijk van de grillen van de overheid en van de economie. Op zoek naar meer continuïteit en andere verdienmodellen ben ik uitgekomen bij dit deelautoconcept.