Auto en fiscus

Laatste update:

Autobrief: alle brandstofauto’s 22% bijtelling

Vanaf 2017 moet er over alle leaseauto`s 22% bijtelling worden betaald. De enige uitzondering hierop zijn volledig elektrische voertuigen, daarover moet 4% bijtelling worden betaald. Dat staat volgens RTL Nieuws en de Telegraaf in de Autobrief 2. 

De 4% bijtelling geldt alleen voor de eerste 50 duizend euro van de catalogusprijs van de EV. Als de aanschafwaarde hoger is, wordt over het restant 22% bijtelling gerekend. Op dit moment ligt alleen de catalogusprijs van de Tesla Model S hoger dan 50 duizend euro. 

Het kabinet zou de doelstelling om in 2020 200 duizend EV`s in ons land te hebben rijden losgelaten.

Verlaging bpm en mrb
Verder wordt de bpm verlaagd met 12 procent, maar komt vooralsnog niet volledig te vervallen omdat dat te marktverstorend zou werken. Een volgend kabinet kan ervoor kiezen om de bpm wel verder af te bouwen. Ook wordt de CO2-grondslag voor de berekening van de bpm aangepast waardoor zuinige auto`s minder voordeel hebben dan nu. 

De mrb gaat ook op de schop en wordt met 2 procent verlaagd. 

Een samenwerkingsverband van autobrancheverenigingen en milieuorganisaties presenteerden onlangs een voorstel voor de autobelastingen aan Staatssecretaris Wiebes. Daarin gingen zij ook uit van één bijtellingstarief. De brancheverenigingen wilden gisteravond nog niet reageren op de geruchten
 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Autobrief: alle brandstofauto’s 22% bijtelling | Fleet&Mobility

Autobrief: alle brandstofauto’s 22% bijtelling

Redactie Redactie
• Laatste update:

De 4% bijtelling geldt alleen voor de eerste 50 duizend euro van de catalogusprijs van de EV. Als de aanschafwaarde hoger is, wordt over het restant 22% bijtelling gerekend. Op dit moment ligt alleen de catalogusprijs van de Tesla Model S hoger dan 50 duizend euro. 

Het kabinet zou de doelstelling om in 2020 200 duizend EV`s in ons land te hebben rijden losgelaten.

Verlaging bpm en mrb
Verder wordt de bpm verlaagd met 12 procent, maar komt vooralsnog niet volledig te vervallen omdat dat te marktverstorend zou werken. Een volgend kabinet kan ervoor kiezen om de bpm wel verder af te bouwen. Ook wordt de CO2-grondslag voor de berekening van de bpm aangepast waardoor zuinige auto`s minder voordeel hebben dan nu. 

De mrb gaat ook op de schop en wordt met 2 procent verlaagd. 

Een samenwerkingsverband van autobrancheverenigingen en milieuorganisaties presenteerden onlangs een voorstel voor de autobelastingen aan Staatssecretaris Wiebes. Daarin gingen zij ook uit van één bijtellingstarief. De brancheverenigingen wilden gisteravond nog niet reageren op de geruchten