Singapore zet vol in op zelfrijdende auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) in een artikel over het Future Mobility Symposium dat in Singapore is gehouden.

De Singaporese overheid ambieert volgens RVO.nl een car-lite society, een mix van openvaar vervoer en zelfrijdende voertuigen. Ook fietsen en wandelen – onder de noemer actieve mobiliteit – wordt er gestimuleerd. Er worden bijvoorbeeld fietspaden aangelegd. Veel mensen fietsten nu nog op de stoep, uit veiligheidsoverwegingen. Ook in het OV wordt flink geïnvesteerd. Er is bijvoorbeeld een app, Beeline geheten, waarmee je een nieuwe route voor een bus kan voorstellen. Wanneer voldoende mensen uit je buurt een plek reserveren, dan gaat er structureel een bus rijden.

Tijdens de Future Mobility Symposium in november in Singapore bleek dat een grote rol voor zelfrijdende voertuigen is voorzien. Ze zien daar het autonoom vervoer als aanvulling op het openbaar vervoer, een `first & last mile`-oplossing.

Mobility-as-a-service
Volgens onderzoekers en beleidsmakers in Singapore draagt autonoom vervoer van personen en goederen bij aan het oplossen van vier uitdagingen. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van schaarse ruimte, door eigenaarschap te ontmoedigen en ‘mobility-as-a-service’ aan te bieden. Zo moet voorkomen worden dat veel auto’s ongebruikt geparkeerd staan. Bovendien kunnen de voertuigen dichter op elkaar rijden. Dankzij data-uitwisseling zullen de voertuigen onderling en in combinatie met de infrastructuur een gecoördineerd netwerk vormen. Robotauto’s zullen volgens hen de wegen veiliger maken, doordat het ‘gedrag’ meer voorspelbaar is; al is het alleen maar omdat ze geen haast of road-rage zullen kennen. Doorstroming op de wegen zal ook verbeteren door de datauitwisseling.

Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes en tijdschema’s, ‘mobility-on-demand’ voor de ‘first-and-last-mile’, goederentransport over lange afstanden en onderhoud en schoonmaken zoals straatveegwagens.

Er zijn nu al prototype demonstraties in Singapore, die worden in 2018 opgevolgd door operationele pilots. En vanaf 2020 zullen zelfrijdende voertuigen er een volwaardige mobiliteitsoplossing zijn. RVO.nl ziet veel kansen voor Nederland, ook voorloper met smart mobility en als proeftuin voor de zelfrijdende auto, om samen te werken in en met Singapore.

Singapore zet vol in op zelfrijdende auto | Fleet&Mobility

Singapore zet vol in op zelfrijdende auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) in een artikel over het Future Mobility Symposium dat in Singapore is gehouden.

De Singaporese overheid ambieert volgens RVO.nl een car-lite society, een mix van openvaar vervoer en zelfrijdende voertuigen. Ook fietsen en wandelen – onder de noemer actieve mobiliteit – wordt er gestimuleerd. Er worden bijvoorbeeld fietspaden aangelegd. Veel mensen fietsten nu nog op de stoep, uit veiligheidsoverwegingen. Ook in het OV wordt flink geïnvesteerd. Er is bijvoorbeeld een app, Beeline geheten, waarmee je een nieuwe route voor een bus kan voorstellen. Wanneer voldoende mensen uit je buurt een plek reserveren, dan gaat er structureel een bus rijden.

Tijdens de Future Mobility Symposium in november in Singapore bleek dat een grote rol voor zelfrijdende voertuigen is voorzien. Ze zien daar het autonoom vervoer als aanvulling op het openbaar vervoer, een `first & last mile`-oplossing.

Mobility-as-a-service
Volgens onderzoekers en beleidsmakers in Singapore draagt autonoom vervoer van personen en goederen bij aan het oplossen van vier uitdagingen. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van schaarse ruimte, door eigenaarschap te ontmoedigen en ‘mobility-as-a-service’ aan te bieden. Zo moet voorkomen worden dat veel auto’s ongebruikt geparkeerd staan. Bovendien kunnen de voertuigen dichter op elkaar rijden. Dankzij data-uitwisseling zullen de voertuigen onderling en in combinatie met de infrastructuur een gecoördineerd netwerk vormen. Robotauto’s zullen volgens hen de wegen veiliger maken, doordat het ‘gedrag’ meer voorspelbaar is; al is het alleen maar omdat ze geen haast of road-rage zullen kennen. Doorstroming op de wegen zal ook verbeteren door de datauitwisseling.

Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes en tijdschema’s, ‘mobility-on-demand’ voor de ‘first-and-last-mile’, goederentransport over lange afstanden en onderhoud en schoonmaken zoals straatveegwagens.

Er zijn nu al prototype demonstraties in Singapore, die worden in 2018 opgevolgd door operationele pilots. En vanaf 2020 zullen zelfrijdende voertuigen er een volwaardige mobiliteitsoplossing zijn. RVO.nl ziet veel kansen voor Nederland, ook voorloper met smart mobility en als proeftuin voor de zelfrijdende auto, om samen te werken in en met Singapore.