Auto en fiscus

Laatste update:

Meer drukte op het Nederlandse hoofdwegennet

De drukte op de Nederlandse hoofdwegennet is in 2015 met 2 procent toegenomen in vergelijking met 2014. Het reistijdverlies is in 2015 22 procent, op een gemiddelde reistijd van 100 kilometer per uur. De verwachting is dat dit verlies in 2016 met 14 procent zal stijgen. Dit meldt Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Het kennisinstituut verwacht dat het reistijdverlies vanaf 2016 ieder jaar met 4 procent zal stijgen. In 2021 zal dit 38 procent hoger liggen dan in 2015. Tussen 2005 en 2015 is het reistijdverlies wel met 1 procent gedaald. De daling is volgens het kennisinstituut te danken aan de aanleg van nieuwe rijstroken.

Autobezit

Verder blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders steeds vaker een auto bezitten. Tussen 2005 en 2015 is het autobezit met 10 procent toegenomen. De verhouding is gewijzigd van 381 naar 420 auto`s per duizend inwoners.

Het alleengebruik van de auto is tussen 2005 en 2015 eveneens gestegen. Er wordt 13 procent minder kilometers als passagiers afgelegd, in vergelijking met 2005.

Openbaar vervoer

Het aantal reizigerskilometers met de trein is tussen 2005 en 2015 van 15,2 miljard naar 18,5 miljard toegenomen. Dit is een toename van 22 procent in tien jaar. Dat is ongeveer een stijging van 2 procent per jaar.

Lees het hele onderzoek hier

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Meer drukte op het Nederlandse hoofdwegennet | Fleet&Mobility

Meer drukte op het Nederlandse hoofdwegennet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het kennisinstituut verwacht dat het reistijdverlies vanaf 2016 ieder jaar met 4 procent zal stijgen. In 2021 zal dit 38 procent hoger liggen dan in 2015. Tussen 2005 en 2015 is het reistijdverlies wel met 1 procent gedaald. De daling is volgens het kennisinstituut te danken aan de aanleg van nieuwe rijstroken.

Autobezit

Verder blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders steeds vaker een auto bezitten. Tussen 2005 en 2015 is het autobezit met 10 procent toegenomen. De verhouding is gewijzigd van 381 naar 420 auto`s per duizend inwoners.

Het alleengebruik van de auto is tussen 2005 en 2015 eveneens gestegen. Er wordt 13 procent minder kilometers als passagiers afgelegd, in vergelijking met 2005.

Openbaar vervoer

Het aantal reizigerskilometers met de trein is tussen 2005 en 2015 van 15,2 miljard naar 18,5 miljard toegenomen. Dit is een toename van 22 procent in tien jaar. Dat is ongeveer een stijging van 2 procent per jaar.

Lees het hele onderzoek hier