Overig

Zelfrijdende auto schudt autodeelmarkt op

De zelfrijdende auto gaat de markt voor autodelen en mobility-on-demand op zijn kop zetten. “Mensen kunnen straks voor de deur uitstappen en de auto zelf een parkeerplaats laten zoeken, huurauto’s rijden zelf naar hun klant. We verwachten dat de chauffeursdienst, de taxi, de autoverhuur en het autodelen opgaan in één voordelig aanbod van mobiliteit op afroep.”

Dat stelt René Seyger, partner van Roland Berger Strategy Consultants, in een studie over autonoom rijden.

Het adviesbureau schetst in deze studie wat de gevolgen kunnen zijn voor de auto-industrie als de computer de rol van de bestuurder overneemt. Rond 2020 is dat volgens hen alleen op de snelweg mogelijk, maar vanaf 2025 ook in steden en na 2030 kunnen geautomatiseerde auto’s ritten van deur tot deur afwerken. “De automatisering van het rijden zal de komende jaren geleidelijk verlopen”, zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam. “Na 2030 zullen zelfrijdende auto’s een revolutie veroorzaken in de industrie.”

Ook over het businessmodel voor de zelfrijdende auto heeft het adviesbureau nagedacht. “Door de hoge prijs van de zelfrijdende auto kunnen fabrikanten overwegen een lagere autoprijs te vragen in ruil voor gebruikersdata of het betalen voor gebruik in plaats van bezit”, aldus Seyger.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Zelfrijdende auto schudt autodeelmarkt op | Fleet&Mobility

Zelfrijdende auto schudt autodeelmarkt op

Redactie Redactie

Dat stelt René Seyger, partner van Roland Berger Strategy Consultants, in een studie over autonoom rijden.

Het adviesbureau schetst in deze studie wat de gevolgen kunnen zijn voor de auto-industrie als de computer de rol van de bestuurder overneemt. Rond 2020 is dat volgens hen alleen op de snelweg mogelijk, maar vanaf 2025 ook in steden en na 2030 kunnen geautomatiseerde auto’s ritten van deur tot deur afwerken. “De automatisering van het rijden zal de komende jaren geleidelijk verlopen”, zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam. “Na 2030 zullen zelfrijdende auto’s een revolutie veroorzaken in de industrie.”

Ook over het businessmodel voor de zelfrijdende auto heeft het adviesbureau nagedacht. “Door de hoge prijs van de zelfrijdende auto kunnen fabrikanten overwegen een lagere autoprijs te vragen in ruil voor gebruikersdata of het betalen voor gebruik in plaats van bezit”, aldus Seyger.