Beheeradvies: Plug-in hybride? Niet opladen!

Redactie Redactie
• Laatste update:

De plug-ins worden met name zakelijk ingezet vanwege het fiscale voordeel voor de berijder, namelijk 7 procent bijtelling. Werkgevers staan echter huiverig tegenover deze ontwikkeling. Zij verwachten dat een groot deel van de kilometers op brandstof wordt afgelegd in plaats van op stroom. Ter voorkoming hiervan wordt beleid opgesteld en worden controles ingevoerd om ervoor te zorgen dat er toch maar zo veel mogelijk op stroom gereden wordt. Want dat is goedkoop, toch? Dat is nog maar zeer de vraag. Sinds 1 juni 2014 is de tariefstructuur van de laadvoorzieningen drastisch gewijzigd. Waar voorheen uniforme tarieven werden gehanteerd in het verrekenen van laadkosten tussen de verschillende aanbieders, zijn deze nu variabel.

`De kosten van het opladen in de openbare ruimte is zodanig gestegen dat de kostprijs van stroom per gereden kilometer die van brandstof benadert of zelfs overschrijdt.`

Bovendien bestaat het tarief nu uit twee delen: het ene deel bestaat uit gebruikskosten, berekend per kWh of per tijdseenheid, het andere deel is het tarief voor de serviceprovider (de laadpas), vaak een vast bedrag per transactie. Deze nieuwe tariefstructuur heeft ervoor gezorgd dat de kosten van het opladen in de openbare ruimte licht tot fors gestegen zijn. Zodanig zelfs dat de kostprijs van stroom per gereden kilometer die van brandstof benadert of zelfs overschrijdt.

Onder deze column vindt u twee rekenvoorbeelden van een Mitsubishi Outlander Phev en een Volkswagen Golf GTE waaruit blijkt dat opladen in de openbare ruimte 13 tot 97 procent duurder per kilometer is dan opladen. Deze voorbeelden tonen dat het economisch gezien meestal niet rendabel is om op te laden in de openbare ruimte. Door de scherpere zakelijke en privétarieven is het wel rendabel de auto thuis en op de zaak op te laden. Openbaar opladen is dus goed voor het milieu, maar niet voor de portemonnee.

Rekenvoorbeelden:

Voorbeeld 1

     

Voorbeeld 2

   

Volkswagen Golf GTE opladen bij EV-Net:

 

Mitsubishi Outlander PHEV opladen bij Fast-Ned :

Starttarief:

 

€ 0,50 excl. BTW

 

Starttarief:

 

€ 0,00 excl. BTW

Laadtarief:

 

€ 0,29 excl. BTW

 

Laadtarief:

 

€ 0,69 excl. BTW

Laadtijd:

 

2,5 uur

 

Laadtijd:

 

30 minuten

Accupakket:

 

8,8 kWh

 

Accupakket:

 

12 kWh

Praktijk range EV-mode

 

35 kilometer

 

Praktijkrange EV-mode:

 

30 kilometer

Kosten laden:

 

€ 3,05 excl. BTW

 

Kosten laden:

 

€ 8,28 excl. BTW

Laadkosten per km:

 

€ 0,087 excl. BTW

 

Laadkosten per km:

 

€ 0,276 excl. BTW

Verbruik benzine:

 

5,5 liter / 100 km

 

Verbruik benzine:

 

10 liter / 100 km

Bedrag per liter:

 

€ 1,40 excl. BTW

 

Bedrag per liter:

 

€ 1,40 excl. BTW

Benzinekosten per km:

 

€ 0,077 excl. BTW

 

Benzinekosten per km

 

€ 0,140 excl. BTW

 
Marco van Dijke, business development manager Fleet Support.

Deze aflevering van Beheeradvies verscheen eerder in Fleet&Mobility 2 2015

Beheeradvies: Plug-in hybride? Niet opladen! | Fleet&Mobility

Beheeradvies: Plug-in hybride? Niet opladen!

Redactie Redactie
• Laatste update:

De plug-ins worden met name zakelijk ingezet vanwege het fiscale voordeel voor de berijder, namelijk 7 procent bijtelling. Werkgevers staan echter huiverig tegenover deze ontwikkeling. Zij verwachten dat een groot deel van de kilometers op brandstof wordt afgelegd in plaats van op stroom. Ter voorkoming hiervan wordt beleid opgesteld en worden controles ingevoerd om ervoor te zorgen dat er toch maar zo veel mogelijk op stroom gereden wordt. Want dat is goedkoop, toch? Dat is nog maar zeer de vraag. Sinds 1 juni 2014 is de tariefstructuur van de laadvoorzieningen drastisch gewijzigd. Waar voorheen uniforme tarieven werden gehanteerd in het verrekenen van laadkosten tussen de verschillende aanbieders, zijn deze nu variabel.

`De kosten van het opladen in de openbare ruimte is zodanig gestegen dat de kostprijs van stroom per gereden kilometer die van brandstof benadert of zelfs overschrijdt.`

Bovendien bestaat het tarief nu uit twee delen: het ene deel bestaat uit gebruikskosten, berekend per kWh of per tijdseenheid, het andere deel is het tarief voor de serviceprovider (de laadpas), vaak een vast bedrag per transactie. Deze nieuwe tariefstructuur heeft ervoor gezorgd dat de kosten van het opladen in de openbare ruimte licht tot fors gestegen zijn. Zodanig zelfs dat de kostprijs van stroom per gereden kilometer die van brandstof benadert of zelfs overschrijdt.

Onder deze column vindt u twee rekenvoorbeelden van een Mitsubishi Outlander Phev en een Volkswagen Golf GTE waaruit blijkt dat opladen in de openbare ruimte 13 tot 97 procent duurder per kilometer is dan opladen. Deze voorbeelden tonen dat het economisch gezien meestal niet rendabel is om op te laden in de openbare ruimte. Door de scherpere zakelijke en privétarieven is het wel rendabel de auto thuis en op de zaak op te laden. Openbaar opladen is dus goed voor het milieu, maar niet voor de portemonnee.

Rekenvoorbeelden:

Voorbeeld 1

     

Voorbeeld 2

   

Volkswagen Golf GTE opladen bij EV-Net:

 

Mitsubishi Outlander PHEV opladen bij Fast-Ned :

Starttarief:

 

€ 0,50 excl. BTW

 

Starttarief:

 

€ 0,00 excl. BTW

Laadtarief:

 

€ 0,29 excl. BTW

 

Laadtarief:

 

€ 0,69 excl. BTW

Laadtijd:

 

2,5 uur

 

Laadtijd:

 

30 minuten

Accupakket:

 

8,8 kWh

 

Accupakket:

 

12 kWh

Praktijk range EV-mode

 

35 kilometer

 

Praktijkrange EV-mode:

 

30 kilometer

Kosten laden:

 

€ 3,05 excl. BTW

 

Kosten laden:

 

€ 8,28 excl. BTW

Laadkosten per km:

 

€ 0,087 excl. BTW

 

Laadkosten per km:

 

€ 0,276 excl. BTW

Verbruik benzine:

 

5,5 liter / 100 km

 

Verbruik benzine:

 

10 liter / 100 km

Bedrag per liter:

 

€ 1,40 excl. BTW

 

Bedrag per liter:

 

€ 1,40 excl. BTW

Benzinekosten per km:

 

€ 0,077 excl. BTW

 

Benzinekosten per km

 

€ 0,140 excl. BTW

 
Marco van Dijke, business development manager Fleet Support.

Deze aflevering van Beheeradvies verscheen eerder in Fleet&Mobility 2 2015