Amsterdam breidt ‘netbewust’ laden uit naar 1.000 openbare laadpalen

Laden • Equans en Liander werken samen met de gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam om netbewust laden grootschalig in te voeren.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
In de komende 10 jaar wil de hoofdstad de laadinfrastructuur vergroten naar 82 duizend laadpunten.
(Foto: Shutterstock)

Equans en Liander gaan het aantal ‘netbewuste’ laadpalen in Amsterdam uitbreiden van 60 naar 1.000. Dat meldt Liander.

‘Netbewust’ laden betekent dat elektrische auto’s binnen de grenzen van het elektriciteitsnet worden opgeladen. In plaats van direct te laden zodra een auto wordt aangesloten, wordt de laadsessie flexibel gemaakt om piekbelasting te vermijden. Dit gebeurt vooral tussen 16.00 en 20.00 uur, wanneer het elektriciteitsverbruik van huishoudens hoog is. Op andere momenten kunnen auto’s met maximale snelheid worden geladen.

Bestuurders kunnen via de Charge Assist app van Equans een priority-optie kiezen als ze toch op volledige snelheid willen laden. ‘Netbewust’ laden wordt op dit moment al toegepast in een aantal grote steden, waaronder Utrecht.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Amsterdam breidt ‘netbewust’ laden uit naar 1.000 openbare laadpalen | Fleet&Mobility

Amsterdam breidt ‘netbewust’ laden uit naar 1.000 openbare laadpalen

Laden • Equans en Liander werken samen met de gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam om netbewust laden grootschalig in te voeren.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
In de komende 10 jaar wil de hoofdstad de laadinfrastructuur vergroten naar 82 duizend laadpunten.
(Foto: Shutterstock)

Equans en Liander gaan het aantal ‘netbewuste’ laadpalen in Amsterdam uitbreiden van 60 naar 1.000. Dat meldt Liander.

‘Netbewust’ laden betekent dat elektrische auto’s binnen de grenzen van het elektriciteitsnet worden opgeladen. In plaats van direct te laden zodra een auto wordt aangesloten, wordt de laadsessie flexibel gemaakt om piekbelasting te vermijden. Dit gebeurt vooral tussen 16.00 en 20.00 uur, wanneer het elektriciteitsverbruik van huishoudens hoog is. Op andere momenten kunnen auto’s met maximale snelheid worden geladen.

Bestuurders kunnen via de Charge Assist app van Equans een priority-optie kiezen als ze toch op volledige snelheid willen laden. ‘Netbewust’ laden wordt op dit moment al toegepast in een aantal grote steden, waaronder Utrecht.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.