Bestuurder zware e-besteller mag toch langer met B-rijbewijs rijden

E-bestellers • Harbers: “Voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd, zijn deze drempels lang boven de markt blijven hangen.”
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Bestuurders van elektrische bedrijfswagens met een voertuiggewicht van tussen de 3.500 en 4.250 kilo mogen een jaar langer doorrijden met een B-rijbewijs, zo schrijft minister Mark Harbers (VVD, Infrastructuur & Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Vanaf 1 juli zouden bestuurders van zware e-bestellers een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig hebben, maar Harbers wil de huidige gedoogsituatie met een jaar verlengen. Daarna komt de Europese Commissie waarschijnlijk met ’toereikende wetgeving’. Het gaat alleen om bestuurders die vóór 1 oktober 2023 een zware besteller hebben gekocht.

Het ministerie wil het gebruik van e-bestellers stimuleren, omdat die beter zijn voor het klimaat en vooral in binnensteden minder luchtverontreiniging veroorzaken. Maar vanwege de accu’s zijn bussen van vergelijkbare grootte vaak zwaarder dan benzinebussen. “Als je investeert in een duurzaam zero-emissie bedrijfsvoertuig wil je niet eerst nog allerlei omwegen moeten nemen voordat je de weg op kunt”, schrijft Harbers. “Voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd, zijn deze drempels lang boven de markt blijven hangen.”

Kritiek

Eind vorig jaar kondigde Harbers het einde van de gedoogperiode aan, met kritiek van brancheverenigingen als de Bovag en RAI Vereniging als gevolg. Die vonden dat de gedoogregeling te snel werd afgebouwd.

Elektrificatie is in gang gezet en er is geen weg meer terug, zo werd dit voorjaar duidelijk tijdens het AM Fleet Event in Den Bosch. Maar om elektrificatie voort te zetten, moet een fleetmanager flexibel zijn. De markt is onzeker, stuurloos en veranderlijk door zwalkend overheidsbeleid. Lees hier een verslag van het evenement.

De belangrijkste reden voor Harbers om een C-rijbewijs verplicht te stellen voor chauffeurs van zware e-bestellers was een advies van het Openbaar Ministerie (OM). Deze stelde eind vorig jaar dat het ‘onveiliger is’ om een (veelal jonge) bestuurders in een zwaar voertuig te laten rijden.’ Hier komt demissionair-minister Harbers nu, twee weken voordat het nieuwe kabinet van PVV, NSC, BBB en VVD wordt geïnstalleerd, dus toch op terug.

Toename

Voor dieselbussen tussen de 3.500 en 4.250 kilo was overigens altijd al zo’n grootrijbewijs (voor vrachtwagens) nodig. Voor e-bestellers in deze gewichtscategorie ligt dat anders, omdat er in 2022 de tijdelijke regeling in het leven werd geroepen. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. Deze vrijstelling verlengt Harbers nu dus tot 1 juli 2025.

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot te elektrificeren groeit per 2025, onder meer door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek in 29 gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes.

Het gevolg is dat de vraag dit jaar naar dieselbusjes groeit. Er zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar 37.172 nieuwe dieselbussen verkocht. Dat is een toename van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023, zo meldde de RAI Vereniging eerder deze maand.

Meer lezen over E-bestellers

Bestuurder zware e-besteller mag toch langer met B-rijbewijs rijden | Fleet&Mobility

Bestuurder zware e-besteller mag toch langer met B-rijbewijs rijden

E-bestellers • Harbers: “Voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd, zijn deze drempels lang boven de markt blijven hangen.”
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Bestuurders van elektrische bedrijfswagens met een voertuiggewicht van tussen de 3.500 en 4.250 kilo mogen een jaar langer doorrijden met een B-rijbewijs, zo schrijft minister Mark Harbers (VVD, Infrastructuur & Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Vanaf 1 juli zouden bestuurders van zware e-bestellers een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig hebben, maar Harbers wil de huidige gedoogsituatie met een jaar verlengen. Daarna komt de Europese Commissie waarschijnlijk met ’toereikende wetgeving’. Het gaat alleen om bestuurders die vóór 1 oktober 2023 een zware besteller hebben gekocht.

Het ministerie wil het gebruik van e-bestellers stimuleren, omdat die beter zijn voor het klimaat en vooral in binnensteden minder luchtverontreiniging veroorzaken. Maar vanwege de accu’s zijn bussen van vergelijkbare grootte vaak zwaarder dan benzinebussen. “Als je investeert in een duurzaam zero-emissie bedrijfsvoertuig wil je niet eerst nog allerlei omwegen moeten nemen voordat je de weg op kunt”, schrijft Harbers. “Voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd, zijn deze drempels lang boven de markt blijven hangen.”

Kritiek

Eind vorig jaar kondigde Harbers het einde van de gedoogperiode aan, met kritiek van brancheverenigingen als de Bovag en RAI Vereniging als gevolg. Die vonden dat de gedoogregeling te snel werd afgebouwd.

Elektrificatie is in gang gezet en er is geen weg meer terug, zo werd dit voorjaar duidelijk tijdens het AM Fleet Event in Den Bosch. Maar om elektrificatie voort te zetten, moet een fleetmanager flexibel zijn. De markt is onzeker, stuurloos en veranderlijk door zwalkend overheidsbeleid. Lees hier een verslag van het evenement.

De belangrijkste reden voor Harbers om een C-rijbewijs verplicht te stellen voor chauffeurs van zware e-bestellers was een advies van het Openbaar Ministerie (OM). Deze stelde eind vorig jaar dat het ‘onveiliger is’ om een (veelal jonge) bestuurders in een zwaar voertuig te laten rijden.’ Hier komt demissionair-minister Harbers nu, twee weken voordat het nieuwe kabinet van PVV, NSC, BBB en VVD wordt geïnstalleerd, dus toch op terug.

Toename

Voor dieselbussen tussen de 3.500 en 4.250 kilo was overigens altijd al zo’n grootrijbewijs (voor vrachtwagens) nodig. Voor e-bestellers in deze gewichtscategorie ligt dat anders, omdat er in 2022 de tijdelijke regeling in het leven werd geroepen. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. Deze vrijstelling verlengt Harbers nu dus tot 1 juli 2025.

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot te elektrificeren groeit per 2025, onder meer door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek in 29 gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes.

Het gevolg is dat de vraag dit jaar naar dieselbusjes groeit. Er zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar 37.172 nieuwe dieselbussen verkocht. Dat is een toename van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023, zo meldde de RAI Vereniging eerder deze maand.

Meer lezen over E-bestellers