Europa kondigt extra importheffingen aan op Chinese auto’s, BYD krijgt 17,4%

China • Geely krijgt een tarief van 20 procent, terwijl een heffing van 17,4 procent wordt toegepast op BYD-merken.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
BYD-auto's in de haven. (Foto: BYD).

De Europese Commissie wil vanaf 4 juli hoge importheffingen invoeren voor Chinese elektrische auto’s. China bedrijft oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, oordeelt de commissie. Als daaraan niets verandert, komen er heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent, afhankelijk van het merk. Deze heffingen komen bovenop de bestaande heffing van 10 procent.

“De voorlopige bevindingen van het EU-onderzoek naar antisubsidies wijzen erop dat de gehele waardeketen van elektrische voertuigen zwaar profiteert van oneerlijke subsidies in China, en dat de instroom van gesubsidieerde Chinese importen tegen kunstmatig lage prijzen daarom een dreiging vormt van duidelijk voorzienbaar en direct nadeel voor de EU-industrie”, zei de EU in een verklaring.

Volgens het plan zal de EU vijf niveaus van tarieven toepassen. Fabrikanten van elektrische voertuigen die hebben meegewerkt met de Brusselse onderzoekers – waaronder degenen die Tesla’s in China maken – zullen een tarief van 21 procent krijgen. Degenen die niet hebben meegewerkt worden getroffen met het hoogste tarief van 38,1 procent.

Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) krijgt te maken met het hoogste tarief. Geely krijgt een tarief van 20 procent, terwijl een heffing van 17,4 procent wordt toegepast op BYD-merken, waaronder de Dolphin- en Seal-auto’s die vorig jaar in de EU werden gelanceerd.

Ook de Verenigde Staten verhoogt het importtarief van Chinese auto’s naar 100 procent. President Joe Biden zei dat Beijing “vals speelt” in plaats van concurreert op handelsgebied.

Lang niet alle Europese autofabrikanten zijn het eens met extra handelsbarrières. Dat komt ook doordat diverse grote fabrikanten, zoals Volvo en Mercedes-Benz, gedeeltelijk of geheel in Chinese handen zijn. Auto’s als Polestar en de Dacia Spring worden in China gebouwd. Op hun beurt verkopen Europese merken ook veel auto’s in China.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over China en Importheffingen

Europa kondigt extra importheffingen aan op Chinese auto’s, BYD krijgt 17,4% | Fleet&Mobility

Europa kondigt extra importheffingen aan op Chinese auto’s, BYD krijgt 17,4%

China • Geely krijgt een tarief van 20 procent, terwijl een heffing van 17,4 procent wordt toegepast op BYD-merken.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
BYD-auto's in de haven. (Foto: BYD).

De Europese Commissie wil vanaf 4 juli hoge importheffingen invoeren voor Chinese elektrische auto’s. China bedrijft oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, oordeelt de commissie. Als daaraan niets verandert, komen er heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent, afhankelijk van het merk. Deze heffingen komen bovenop de bestaande heffing van 10 procent.

“De voorlopige bevindingen van het EU-onderzoek naar antisubsidies wijzen erop dat de gehele waardeketen van elektrische voertuigen zwaar profiteert van oneerlijke subsidies in China, en dat de instroom van gesubsidieerde Chinese importen tegen kunstmatig lage prijzen daarom een dreiging vormt van duidelijk voorzienbaar en direct nadeel voor de EU-industrie”, zei de EU in een verklaring.

Volgens het plan zal de EU vijf niveaus van tarieven toepassen. Fabrikanten van elektrische voertuigen die hebben meegewerkt met de Brusselse onderzoekers – waaronder degenen die Tesla’s in China maken – zullen een tarief van 21 procent krijgen. Degenen die niet hebben meegewerkt worden getroffen met het hoogste tarief van 38,1 procent.

Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) krijgt te maken met het hoogste tarief. Geely krijgt een tarief van 20 procent, terwijl een heffing van 17,4 procent wordt toegepast op BYD-merken, waaronder de Dolphin- en Seal-auto’s die vorig jaar in de EU werden gelanceerd.

Ook de Verenigde Staten verhoogt het importtarief van Chinese auto’s naar 100 procent. President Joe Biden zei dat Beijing “vals speelt” in plaats van concurreert op handelsgebied.

Lang niet alle Europese autofabrikanten zijn het eens met extra handelsbarrières. Dat komt ook doordat diverse grote fabrikanten, zoals Volvo en Mercedes-Benz, gedeeltelijk of geheel in Chinese handen zijn. Auto’s als Polestar en de Dacia Spring worden in China gebouwd. Op hun beurt verkopen Europese merken ook veel auto’s in China.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over China en Importheffingen