Gemeente Diemen investeert in ‘kabelgoottegels’ voor EV-laadkabels
Het stadsbestuur van Diemen (Noord-Holland) begint een proef met het gebruik van ‘kabelgoottegels’ voor laadkabels van elektrische auto’s. Het college van B&W reserveert 30.000 euro voor de pilot, zo blijkt uit een publicatie op de gemeentelijke website. Met deze proef wil Diemen het gebruik van elektrische auto’s aanmoedigen.
Door de aanleg van kabelgoottegels kunnen bewoners zonder eigen oprit hun elektrische auto op een openbare parkeerplaats opladen vanuit huis. In de tegels zit een rubberen strip met daaronder een gleuf voor de laadkabel. Zo kan er rechtstreeks een kabel getrokken worden vanaf het thuislaadpunt naar de elektrische auto zonder dat er een kabel over het trottoir loopt die struikelgevaar voor voetgangers oplevert.
‘Op sommige plekken in Diemen laden mensen hun elektrische auto al op vanuit huis op een openbare parkeerplaats, waarbij de laadkabel over de stoep ligt. Dat is ook een hindernis voor rolstoelen, rollators en kinderwagens. Maar het laat wel zien dat de wens er is om elektrische auto’s op openbare parkeerplaatsen met een eigen laadpaal op te kunnen laden’, zo legt het college in een brief aan de gemeenteraad uit.
Eén jaar
Volgens wethouder Matthijs van den Berg (GroenLinks, milieu) gaat het om een pilot van één jaar waarna de gemeente de proef beoordeelt. Als deze niet wordt omgezet in een definitieve regeling, worden de kabelgoottegels weer verwijderd. ‘Als we de pilot omzetten in een definitieve regeling, bepalen we te zijner tijd of we bewoners daarbij
vragen om een eigen bijdrage,’ aldus de gemeente.
Voordat de proef daadwerkelijk kan beginnen, moet de gemeenteraad van Diemen overigens nog akkoord gaan met de reservering van 30.000 euro. Als de raad geen bezwaren heeft, verwacht Van den Berg dat de eerste kabelgoottegels nog dit jaar worden aangelegd.
Haarlem
Eerder deze zomer gaf de gemeente Haarlem al groen licht voor de toepassing van kabelgoottegels. In de Noord-Hollandse hoofdstad wordt dat gecombineerd met ‘kabelarmen’, waarbij de EV-kabels vanuit het huis via een arm door de lucht naar de elektrische auto worden geleid.