Kia start partnerschap met Geotab en 42dot
Kia Corporation heeft een strategisch partnerschap gesloten met Geotab en 42dot om de toekomst van connected mobility en wagenparkbeheer vorm te geven. Het doel van de samenwerking is om veiligheid, duurzaamheid en efficiency in wagenparken te verbeteren door middel van geavanceerde dataoplossingen en voertuigtechnologie. Dat meldt Kia.
Onder de overeenkomst werken de drie bedrijven aan de ontwikkeling van een AI-gedreven Fleet Management Systeem (FMS), dat fleetklanten toegang geeft tot gedetailleerde data-inzichten. Deze inzichten zullen bijdragen aan beter kostenbeheer en verbeterde veiligheid. De eerste voertuigen die worden uitgerust met het gezamenlijk ontwikkelde FMS zijn de nieuwe Kia PBV-modellen PV5 en PV7, die volgend jaar worden gelanceerd. Lex Rutten startte per 1 mei bij Kia Nederland als business development manager Platform Beyond Vehicle (PBV).
Louis De Jong, Chief Revenue Officer bij Geotab, legt uit dat deze samenwerking wagenparken in staat stelt om optimaal te presteren in een steeds veranderende markt. “Onze samenwerking bevordert de toekomst van connected mobility en zorgt ervoor dat wagenparken goed zijn uitgerust om om te gaan met de uitdagingen van vandaag en morgen.”
Kia’s Senior Vice President, Sangdae Kim, benadrukt het belang van de samenwerking in het kader van de PBV-strategie van Kia: “Met de lancering van onze eerste PBV volgend jaar bieden we fleetklanten een totale mobiliteitsoplossing, inclusief voertuigen die klaar zijn voor connected toepassingen en FMS-oplossingen voor maximale operationele efficiency.”
Geotab zal ook fungeren als OEM-cloud-to-cloud dataleverancier voor Kia, waardoor klanten gebruik kunnen maken van voertuigdata zonder extra hardware. Deze dienst wordt eerst uitgerold in Europa, gelijktijdig met de lancering van de PBV-modellen PV5 en PV7.