Onderzoekers over NZMO 2024: EV-rijden wordt de norm, maar lang niet voor iedereen
De aanjager van de elektrische auto is niet meer de overheid, maar (het duurzaamheidsbeleid van) de werkgever. Zo luidt een van de hoofdconclusies van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2024, dat 18 september werd gepresenteerd tijdens de Driving Business Awards in Nijkerk.
Het NZMO haalt traditioneel het net in de vijver van de zakelijke mobiliteitsmarkt op. Het onderzoek is een initiatief van AM, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en het RDC. Het onderzoek wordt uitgevoerd door VMS | Insight.
De editie van 2024 is de zestiende keer dat het in Vianen gevestigde onderzoeksbureau de zakelijke mobiliteit in Nederland onder de loep neemt. Onderzoekers Eric Vousten en Wijtze Terpstra: “Wij stellen het onderzoek ieder jaar scherp op de meest actuele thema’s”, aldus Vousten. “De EV-verplichting is een onderwerp dat snel aan relevantie wint. Er is dit jaar een opmerkelijke stijging zichtbaar: bij 30 procent van de bedrijven met een wagenpark is de CO2-uitstoot nu beperkt tot 0 gram. Dus bijna één op de drie bedrijven hanteert een EV-verplichting.
Terpstra: “Bij bedrijven met meer dan 1.000 werknemers geldt dit zelfs voor 60 procent, wat een aanzienlijke toename is ten opzichte van vorig jaar. We zien dus een steeds sterker wordende sturing richting duurzame mobiliteit. Vroeger was de overheid de directe aanjager, nu zijn dat de werkgevers.”
EV-rijden wordt dus langzaam maar zeker de norm, maar het opnieuw kiezen van een elektrische auto is dus niet voor elke EV-rijder vanzelfsprekend?
Vousten: “Dat klopt. Ongeveer één derde van de zakelijke reizigers rijdt nu een EV. Driekwart van hen zal bij de volgende keuze opnieuw voor een EV kiezen, maar een kwart dus niet. Dat is best veel. De belangrijkste reden daarvoor is de behoefte aan een grotere actieradius, dat geldt voor 65 procent. Belangrijkste alternatieven zijn dan plug-in hybride (63 procent).”
Terpstra: “We hebben dit jaar ook ‘doorkijkjes’ over die EV-verplichting opgenomen, zo hebben wij gekeken naar de geografische verdeling van bedrijven die wel of geen EV-verplichting hanteren. Er zit nauwelijks verschil tussen de Randstad en daarbuiten. Overigens zit hier dan weer wel een aanzienlijk verschil tussen voor bedrijven die een fiets van de zaak aanbieden: dit is buiten de Randstad veel populairder. Mogelijk omdat er in de Randstad meer openbaar vervoer beschikbaar is.”
Lees het volledige interview met Eric Vousten en Wijtze Terpstra op Automotive Online.