‘Populariteit fietslease groeit in België door verplichte kilometervergoeding’

Fiets • In twee jaar tijd is het aantal Belgische werknemers met een leasefiets met bijna 50 procent gestegen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zakelijke fiets aantrekkelijker voor werkgevers.
(Foto: Shutterstock)

Bijna 2 procent van alle werknemers in België leasde in de eerste helft van 2024 een fiets. Dat is een toename van 18,3 procent in een jaar tijd. Dat blijkt uit een onderzoek van Acerta bij zo’n 338 duizend werknemers in dienst bij meer dan 30 duizend bedrijven in de privésector.

Volgens Acerta is het leasen van een fiets populairder door de verplichte fietsvergoeding. Sinds 1 mei 2023 moeten alle Belgische werkgevers in de private sector een dergelijke vergoeding toekennen aan personeelsleden die hun fiets gebruiken om naar werk te reizen. Onderzoekers van Goudappel en I&O Research constateerde een soortgelijk verband in Nederland.

Fietsvergoeding

“Een fiets leasen biedt werknemers de kans om de kosten ervan met het brutoloon te betalen, ­waardoor fietsen een pak goedkoper wordt”, zegt Karolien Van Herpe, mobiliteitsexpert bij Acerta ­Consult. “Voor de kilometers die de werknemer effectief aflegt tussen thuis en het werk krijgt hij bovendien een fietsvergoeding.”

De fietsvergoeding die vrijgesteld is van belasting is in België 0,35 euro per kilometer tot een jaarlijks plafond van 3.500 euro. In Nederland is dat bedrag 0,21 euro per kilometer.

In Nederland rijden er zo’n 60 duizend leasefietsen rond. In 2019 was dit aantal nog 7.700. Vakbond CNV meldde recent dat tweederde van de werknemers in Nederland geen fietsvergoeding krijgt.

KPN investeert fors in zijn mobiliteitsbeleid. Zo krijgen medewerkers sinds kort 40 eurocent per gereden fietskilometer. “Als iedereen op de fiets stapt, kost het ons geld,” zegt mobiliteitsmanager Carlo Steenvoorden in een interview met F&M. Toch levert de investering voor KPN ook voldoende op.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Populariteit fietslease groeit in België door verplichte kilometervergoeding’ | Fleet&Mobility

‘Populariteit fietslease groeit in België door verplichte kilometervergoeding’

Fiets • In twee jaar tijd is het aantal Belgische werknemers met een leasefiets met bijna 50 procent gestegen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zakelijke fiets aantrekkelijker voor werkgevers.
(Foto: Shutterstock)

Bijna 2 procent van alle werknemers in België leasde in de eerste helft van 2024 een fiets. Dat is een toename van 18,3 procent in een jaar tijd. Dat blijkt uit een onderzoek van Acerta bij zo’n 338 duizend werknemers in dienst bij meer dan 30 duizend bedrijven in de privésector.

Volgens Acerta is het leasen van een fiets populairder door de verplichte fietsvergoeding. Sinds 1 mei 2023 moeten alle Belgische werkgevers in de private sector een dergelijke vergoeding toekennen aan personeelsleden die hun fiets gebruiken om naar werk te reizen. Onderzoekers van Goudappel en I&O Research constateerde een soortgelijk verband in Nederland.

Fietsvergoeding

“Een fiets leasen biedt werknemers de kans om de kosten ervan met het brutoloon te betalen, ­waardoor fietsen een pak goedkoper wordt”, zegt Karolien Van Herpe, mobiliteitsexpert bij Acerta ­Consult. “Voor de kilometers die de werknemer effectief aflegt tussen thuis en het werk krijgt hij bovendien een fietsvergoeding.”

De fietsvergoeding die vrijgesteld is van belasting is in België 0,35 euro per kilometer tot een jaarlijks plafond van 3.500 euro. In Nederland is dat bedrag 0,21 euro per kilometer.

In Nederland rijden er zo’n 60 duizend leasefietsen rond. In 2019 was dit aantal nog 7.700. Vakbond CNV meldde recent dat tweederde van de werknemers in Nederland geen fietsvergoeding krijgt.

KPN investeert fors in zijn mobiliteitsbeleid. Zo krijgen medewerkers sinds kort 40 eurocent per gereden fietskilometer. “Als iedereen op de fiets stapt, kost het ons geld,” zegt mobiliteitsmanager Carlo Steenvoorden in een interview met F&M. Toch levert de investering voor KPN ook voldoende op.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.