‘Populariteit fietslease groeit in België door verplichte kilometervergoeding’
Bijna 2 procent van alle werknemers in België leasde in de eerste helft van 2024 een fiets. Dat is een toename van 18,3 procent in een jaar tijd. Dat blijkt uit een onderzoek van Acerta bij zo’n 338 duizend werknemers in dienst bij meer dan 30 duizend bedrijven in de privésector.
Volgens Acerta is het leasen van een fiets populairder door de verplichte fietsvergoeding. Sinds 1 mei 2023 moeten alle Belgische werkgevers in de private sector een dergelijke vergoeding toekennen aan personeelsleden die hun fiets gebruiken om naar werk te reizen. Onderzoekers van Goudappel en I&O Research constateerde een soortgelijk verband in Nederland.
Fietsvergoeding
“Een fiets leasen biedt werknemers de kans om de kosten ervan met het brutoloon te betalen, waardoor fietsen een pak goedkoper wordt”, zegt Karolien Van Herpe, mobiliteitsexpert bij Acerta Consult. “Voor de kilometers die de werknemer effectief aflegt tussen thuis en het werk krijgt hij bovendien een fietsvergoeding.”
De fietsvergoeding die vrijgesteld is van belasting is in België 0,35 euro per kilometer tot een jaarlijks plafond van 3.500 euro. In Nederland is dat bedrag 0,21 euro per kilometer.
In Nederland rijden er zo’n 60 duizend leasefietsen rond. In 2019 was dit aantal nog 7.700. Vakbond CNV meldde recent dat tweederde van de werknemers in Nederland geen fietsvergoeding krijgt.