Regeerakkoord: zoeken naar uitstel zero-emissiezones, hervorming autobelastingen

Regeerakkoord • De genoemde maatregelen zijn niet onderbouwd met financiële cijfers, dat gebeurt op Prinsjesdag. 
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het kabinet gaat onderzoeken op welke manier de komst van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, om ‘uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen’. Dat schrijft het kabinet Schoof in het vandaag (vrijdag 13 september) gepresenteerde regeerprogramma.

Dit standpunt komt overeen met het hoofdlijnenakkoord, dat vlak voor de zomervakantie werd gepresenteerd. Het kabinet stelt nu eind 2024 hierover afspraken te maken met de betrokken partijen en deze gaat het kabinet vastleggen in een nieuw convenant. Veel gemeenten hebben echter al definitief besloten dat er een zero-emissiezone per 1 januari 2025 wordt ingevoerd.

Het uitstellen van de invoerring van zero-emissiezones lost niks op, zei Bovag-voorzitter Han ten Broeke eerder bij een rondetafelgesprek over de invoering van zero-emissiezones. “Nu afzien van de invoering benadeelt de ondernemer die tijdig heeft geïnvesteerd in verduurzaming.” Dat zet volgens Ten Broeke ‘de deur open naar ad-hoc-klimaatmaatregelen’. De gemeenten keerden zich eerder al tegen het hoofdlijnenakkoord. Volgens gemeenten is het juist in het nadeel als de invoerring wordt uitgesteld. 

Autobelastingen

Ook de autobelastingen gaan op de schop, zo valt te lezen in het regeerakkoord van de partijen PVV, NSC, VVD en BBB. ‘De komende decennia bestaat het wagenpark uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaat- en energiedoelen te halen en stikstofreductie te realiseren. Door de geleidelijke toename van elektrische auto’s zullen de overheidsinkomsten afnemen, terwijl we juist streven naar een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn. Van de elektrische rijder wordt een eerlijke bijdrage gevraagd.’

Het kabinet presenteert in het eerste kwartaal van 2025 ‘een plan voor een hervorming van de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid. In dit plan zullen verschillende opties worden uitgewerkt, waarbij rekening gehouden zal worden met de afspraken over de hervorming van autobelastingen en de daaraan gerelateerde CO2-reductie zoals opgenomen in het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan.’

Komende dinsdag, bij de presentatie van de belastingplannen, volgt meer duidelijkheid over onder meer de verhoging van de bpm voor EV’s.

Alle nieuwe aanschafsubsidies worden per 2025 in ieder geval stopgezet. En vanaf 2026 komt er in de motorrijtuigenbelasting een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s die compenseert voor het technisch meergewicht van het accupakket, zo meldt het kabinet.

Infrastructuur

Het kabinet stelt 2,5 miljard euro extra beschikbaar voor infrastructuur ten behoeve van het ontsluiten van (nieuwe) woningbouwlocaties en de maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan – verhoogd naar 130 kilometer per uur. Het kabinet komt nog dit jaar met een Actieagenda Auto. Met daarin onder andere de aanpak voor 130 km/uur en het – op een veilige en verantwoorde manier – inspelen op technologische en autonome ontwikkelingen, zoals de opmars van de elektrische (vracht)auto en verdere digitalisering en automatisering.

Reactie Bovag: ‘Zoet zuur’ 
Bovag stelt in een reactie dat de sector smacht naar stabiel en voorspelbaar beleid. “Bovag wil dan ook dat de aangekondigde hervorming van de autobelastingen zorgt voor duidelijkheid bij branche en klant voor minstens vier jaar. Dat kan in de vorm van een ‘Autobrief 3’.”
De zinsnede dat er een ‘gedeeltelijke’ compensatie komt voor het technisch meergewicht van een EV valt slecht. “Eerder namen PVV, VVD, NSC en BBB het besluit van het vorige kabinet nog over om het héle meergewicht te compenseren tot en met 2030. Het kabinet schaadt hiermee het (toch al broze) vertrouwen van burgers en bedrijven dat zij door de overheid worden gesteund in het maken van de duurzame keuze. Bij Prinsjesdag (dinsdag 17 september) zal hier meer duidelijkheid over komen. Mocht de mrb-korting inderdaad te mager blijken, dan zal Bovag daar fel tegen protesteren.”
Bovag meldt verder vertrouwen te hebben dat het kabinet dit jaar nog afspraken weet te maken over zero-emissiezones zodat die in 2025 kunnen worden ingevoerd. 
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Regeerakkoord: zoeken naar uitstel zero-emissiezones, hervorming autobelastingen | Fleet&Mobility

Regeerakkoord: zoeken naar uitstel zero-emissiezones, hervorming autobelastingen

Regeerakkoord • De genoemde maatregelen zijn niet onderbouwd met financiële cijfers, dat gebeurt op Prinsjesdag. 
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het kabinet gaat onderzoeken op welke manier de komst van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, om ‘uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen’. Dat schrijft het kabinet Schoof in het vandaag (vrijdag 13 september) gepresenteerde regeerprogramma.

Dit standpunt komt overeen met het hoofdlijnenakkoord, dat vlak voor de zomervakantie werd gepresenteerd. Het kabinet stelt nu eind 2024 hierover afspraken te maken met de betrokken partijen en deze gaat het kabinet vastleggen in een nieuw convenant. Veel gemeenten hebben echter al definitief besloten dat er een zero-emissiezone per 1 januari 2025 wordt ingevoerd.

Het uitstellen van de invoerring van zero-emissiezones lost niks op, zei Bovag-voorzitter Han ten Broeke eerder bij een rondetafelgesprek over de invoering van zero-emissiezones. “Nu afzien van de invoering benadeelt de ondernemer die tijdig heeft geïnvesteerd in verduurzaming.” Dat zet volgens Ten Broeke ‘de deur open naar ad-hoc-klimaatmaatregelen’. De gemeenten keerden zich eerder al tegen het hoofdlijnenakkoord. Volgens gemeenten is het juist in het nadeel als de invoerring wordt uitgesteld. 

Autobelastingen

Ook de autobelastingen gaan op de schop, zo valt te lezen in het regeerakkoord van de partijen PVV, NSC, VVD en BBB. ‘De komende decennia bestaat het wagenpark uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaat- en energiedoelen te halen en stikstofreductie te realiseren. Door de geleidelijke toename van elektrische auto’s zullen de overheidsinkomsten afnemen, terwijl we juist streven naar een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn. Van de elektrische rijder wordt een eerlijke bijdrage gevraagd.’

Het kabinet presenteert in het eerste kwartaal van 2025 ‘een plan voor een hervorming van de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid. In dit plan zullen verschillende opties worden uitgewerkt, waarbij rekening gehouden zal worden met de afspraken over de hervorming van autobelastingen en de daaraan gerelateerde CO2-reductie zoals opgenomen in het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan.’

Komende dinsdag, bij de presentatie van de belastingplannen, volgt meer duidelijkheid over onder meer de verhoging van de bpm voor EV’s.

Alle nieuwe aanschafsubsidies worden per 2025 in ieder geval stopgezet. En vanaf 2026 komt er in de motorrijtuigenbelasting een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s die compenseert voor het technisch meergewicht van het accupakket, zo meldt het kabinet.

Infrastructuur

Het kabinet stelt 2,5 miljard euro extra beschikbaar voor infrastructuur ten behoeve van het ontsluiten van (nieuwe) woningbouwlocaties en de maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan – verhoogd naar 130 kilometer per uur. Het kabinet komt nog dit jaar met een Actieagenda Auto. Met daarin onder andere de aanpak voor 130 km/uur en het – op een veilige en verantwoorde manier – inspelen op technologische en autonome ontwikkelingen, zoals de opmars van de elektrische (vracht)auto en verdere digitalisering en automatisering.

Reactie Bovag: ‘Zoet zuur’ 
Bovag stelt in een reactie dat de sector smacht naar stabiel en voorspelbaar beleid. “Bovag wil dan ook dat de aangekondigde hervorming van de autobelastingen zorgt voor duidelijkheid bij branche en klant voor minstens vier jaar. Dat kan in de vorm van een ‘Autobrief 3’.”
De zinsnede dat er een ‘gedeeltelijke’ compensatie komt voor het technisch meergewicht van een EV valt slecht. “Eerder namen PVV, VVD, NSC en BBB het besluit van het vorige kabinet nog over om het héle meergewicht te compenseren tot en met 2030. Het kabinet schaadt hiermee het (toch al broze) vertrouwen van burgers en bedrijven dat zij door de overheid worden gesteund in het maken van de duurzame keuze. Bij Prinsjesdag (dinsdag 17 september) zal hier meer duidelijkheid over komen. Mocht de mrb-korting inderdaad te mager blijken, dan zal Bovag daar fel tegen protesteren.”
Bovag meldt verder vertrouwen te hebben dat het kabinet dit jaar nog afspraken weet te maken over zero-emissiezones zodat die in 2025 kunnen worden ingevoerd. 
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.