‘Uitzonderlijk grote vraag’ naar dieselbussen, zorgen over keuringscapaciteit van de RDW

Bestelauto • De organisatie ziet de invoering van zero-emissiezones en het einde van de bpm-vrijstelling als verklaring van de groei.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Er zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar 37.172 nieuwe dieselbussen verkocht. Dat is een toename van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023 , toen het om 29.793 nieuwe bestellers ging. Dit meldt RAI Vereniging.

De organisatie ziet de invoering van zero-emissiezones en het einde van de bpm-vrijstelling als verklaring van de groei in het aantal verkochte bestelauto’s met een dieselmotor. ‘Dit zorgt voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens’, constateert men.

Keuringscapaciteit RDW

Tegelijkertijd is RAI Vereniging bezorgd over de keuringscapaciteit van de RDW, omdat het aantal registraties van nieuwe diesel bestelauto’s nu al vooroploopt op prognoses voor dit jaar, die uitgaan van 78 duizend verkochte bestellers in 2024.

‘Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Met als gevolg dat ondernemers bpm moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor ZE-zones in steden’, schrijft RAI Vereniging.

RAI Vereniging roept de overheid op om garanties te bieden met betrekking tot de keuringscapaciteit van de RDW om deze voertuigen in 2024 te keuren. Als die zekerheid niet mogelijk is, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken 2024 te voorzien.

RAI Vereniging schrijft verder dat subsidiëring en stimulering van elektrisch rijden noodzakelijk blijft. Er zijn volgens de organisatie nu 28.857 elektrische bestelwagens in Nederland, dat is 2,6 procent van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestelwagens.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Dieselbussen

‘Uitzonderlijk grote vraag’ naar dieselbussen, zorgen over keuringscapaciteit van de RDW | Fleet&Mobility

‘Uitzonderlijk grote vraag’ naar dieselbussen, zorgen over keuringscapaciteit van de RDW

Bestelauto • De organisatie ziet de invoering van zero-emissiezones en het einde van de bpm-vrijstelling als verklaring van de groei.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Er zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar 37.172 nieuwe dieselbussen verkocht. Dat is een toename van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023 , toen het om 29.793 nieuwe bestellers ging. Dit meldt RAI Vereniging.

De organisatie ziet de invoering van zero-emissiezones en het einde van de bpm-vrijstelling als verklaring van de groei in het aantal verkochte bestelauto’s met een dieselmotor. ‘Dit zorgt voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens’, constateert men.

Keuringscapaciteit RDW

Tegelijkertijd is RAI Vereniging bezorgd over de keuringscapaciteit van de RDW, omdat het aantal registraties van nieuwe diesel bestelauto’s nu al vooroploopt op prognoses voor dit jaar, die uitgaan van 78 duizend verkochte bestellers in 2024.

‘Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Met als gevolg dat ondernemers bpm moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor ZE-zones in steden’, schrijft RAI Vereniging.

RAI Vereniging roept de overheid op om garanties te bieden met betrekking tot de keuringscapaciteit van de RDW om deze voertuigen in 2024 te keuren. Als die zekerheid niet mogelijk is, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken 2024 te voorzien.

RAI Vereniging schrijft verder dat subsidiëring en stimulering van elektrisch rijden noodzakelijk blijft. Er zijn volgens de organisatie nu 28.857 elektrische bestelwagens in Nederland, dat is 2,6 procent van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestelwagens.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Dieselbussen