Mobility Matters | Bellende bestuurder irriteert

> Zowel bijrijders als medeweggebruikers storen zich aan bellende autorijders

Het gebruik van een telefoon staat op de eerste plek in de top 5 van ergernissen van bijrijders,  agressieve bestuurders staan op twee. Op drie staan automobilisten die te langzaam rijden. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Athlon onder ruim duizend Nederlanders, uitgevoerd door Multiscope.

Eerder deed verzekeraar Allsecur onderzoek naar de grootste ergernissen in het verkeer, maar dan vanuit het perspectief van de berijder. Ook daar stond gebruik van de smartphone op de eerste plaats.

Er gaan steeds meer geluiden op om het gebruik van de smartphone in de auto helemaal aan banden te leggen, dus ook handsfree of het gebruik in een houder. Het gebruik van de telefoon achter het stuur is al sinds 2002 verboden, maar volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) is de kans op een ongeval door afleiding van smartphones de afgelopen jaren vertienvoudigd.

De Vereniging Zakelijk Rijders (VRZ) vreest voor een totaalverbod omdat “de auto voor de zakelijk rijder een tweede kantoor is” en een verbod dus zou zorgen voor economische schade. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Mobility Matters | Bellende bestuurder irriteert | Fleet&Mobility


Mobility Matters | Bellende bestuurder irriteert

> Zowel bijrijders als medeweggebruikers storen zich aan bellende autorijders

Het gebruik van een telefoon staat op de eerste plek in de top 5 van ergernissen van bijrijders,  agressieve bestuurders staan op twee. Op drie staan automobilisten die te langzaam rijden. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Athlon onder ruim duizend Nederlanders, uitgevoerd door Multiscope.

Eerder deed verzekeraar Allsecur onderzoek naar de grootste ergernissen in het verkeer, maar dan vanuit het perspectief van de berijder. Ook daar stond gebruik van de smartphone op de eerste plaats.

Er gaan steeds meer geluiden op om het gebruik van de smartphone in de auto helemaal aan banden te leggen, dus ook handsfree of het gebruik in een houder. Het gebruik van de telefoon achter het stuur is al sinds 2002 verboden, maar volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) is de kans op een ongeval door afleiding van smartphones de afgelopen jaren vertienvoudigd.

De Vereniging Zakelijk Rijders (VRZ) vreest voor een totaalverbod omdat “de auto voor de zakelijk rijder een tweede kantoor is” en een verbod dus zou zorgen voor economische schade. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie