Laatste update:

Grijs nieuws | BYD bereidt Europese marktgang voor

Driemaal BYD. De lichte T3 kan met één acculading circa 1.000 kg lading vervoeren over 240 km. De zwaardere T6 is goed voor vier ton en 240 km bereik; de termijnaltrekker heeft een actieradius van 16 uur of 100 km.

BYD, met 650 verkochte exemplaren Europees marktleider op het gebied van elektrische bussen, introduceert nu ook een elektrisch aangedreven bestelwagen. Verder komt het Chinese bedrijf met een zware terminal- en luchthaventrekker en een 7,5-tons truck met elektro-aandrijving. “De voorhoede van een volledig elektrische voertuigreeks”, aldus Isbrand Ho, managing director van BYD Europe.

BYD presenteerde de bedrijfswagens bij Tomi Maquinaria, een onderneming die onder meer  elektrische heftrucks verkoopt en BYD in Zuid-Spanje vertegenwoordigt. Ho: “Spanje wordt onze eerste afzetmarkt en is ook het startpunt voor de verdere uitrol van deze producten in Europa.” In Nederland bouwt ook Terberg elektrische terminaltrekkers. De lichte truck van BYD moet het opnemen tegen de Fuso e-Canter van Daimler en de besteller vindt concurrenten zoals de Nissan e-NV 200 op zijn weg. Die worden verkocht en onderhouden door een fijnmazig dealernetwerk.
Ook BYD is druk bezig zo’n netwerk op te zetten, zegt verkoopdirecteur Erik Bergboer van BYD Nederland. “Er zijn drie pilots: het Iberisch schiereiland, Italië en de Benelux. Momenteel hebben we in Nederland één partner.” Volgens Bergboer is de belangstelling groot: “We worden overstelpt met aanvragen voor dealerschappen.” Hij streeft naar een verdeling van Nederland in acht of negen regio’s, om snel op service-aanvragen te kunnen reageren. “In eerste instantie zal BYD op prijs kunnen concurreren, maar op de langere duur moeten de prestaties doorslaggevend zijn.” De modellen die BYD in Spanje liet zien, geven niet de laatste stand van zaken weer. Zo werkt een Duitse ontwerper in opdracht van BYD aan nieuwe cabines die voldoen aan de Europese eisen op het gebied van veiligheid en comfort, en de huidige lichte truck is in feite een geconverteerde Isuzu. “Dat wordt straks heel anders.” Bergboer verwacht dat de nieuwe modellen in de tweede helft van 2020 bij de dealer zullen staan: “Tegen die tijd hebben we de verkoop en aftersales ook op de rails.”

Elektrische V-klasse in aantocht

mercedesEind januari onthulde Mercedes-Benz de vernieuwde V-klasse. Een comfortabel en praktisch vervoermiddel voor maximaal acht personen dat de laatste stand van de techniek in zich herbergt. Nieuw zijn de V250 met 140 kW dieselmotor (max. 440 Nm) en de 176 kW sterke V300 (500 Nm). De verbruiks- en emissiewaarden liggen tussen 6,3 en 5,9 l/100 km, respectievelijk 165-154 g CO2/km. Ook nieuw is de automatische 9G-Tronic versnellingsbak. In maart presenteert Mercedes in Genève nog een elektrische uitvoering van de V-klasse: de EQV. Een prototype is er al. De uiterlijke verschillen blijven beperkt tot de koplampen, een goeddeels gesloten grille met led’s en een 10-inch aanraakscherm dat standaard deel uitmaakt van het MBUX infotainmentsysteem met, onder meer, stembediening. Het navigatiesysteem houdt rekening met de restcapaciteit van de accu’s en leidt de bestuurder zo nodig naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt. Technische details zijn nog niet bekend gemaakt, behalve dan dat het 100 kWh-accupakket goed is voor een actieradius van circa 400 kilometer en aan de snellader in 15 minuten weer tot een kwart van het maximum gevuld is. De topsnelheid ligt tegen de 160 km/u, dus ook op de Autobahn komt hij goed mee. Naar verwachting wordt de 150 kW-aandrijflijn in het najaar met hetzelfde accupakket ook aangeboden voor de elektrische Vito bestelwagen. Nu komt de e-Vito niet verder dan 150 kilometer. Hoewel de basis van de V-klasse en de Vito gelijk is, wil de fabrikant de twee modellen verder strikt gescheiden houden. Zo is het dashboard van de V-klasse bij deze generatie niet leverbaar voor de Vito.

Dokker met nieuwe motor en sportieve look

daciaDacia komt met een nieuwe turbo-benzinemotor voor de Dokker. Deze TCe 130 GPF is ontwikkeld in samenwerking met Daimler, laat Dacia weten. Tegelijkertijd biedt het merk een Série Limitée Tech Road aan met fraais zoals rode stoelbekleding en andere sportieve accenten, lichtmetalen wielen en het MediaNav multimedia-/navigatiesysteem inclusief Apple Carplay & Android Auto. De Dacia Dokker Sce 110 Bi-Fuel is er vanaf €7.396 en de TCe 130 GPF is te koop vanaf €9.393 (excl. bpm en btw).

Snoeks pakt uit op Het Salon

snoeksSnoeks Automotive toonde ruim 20 cabineconversies op de 97e editie van Het Salon in Brussel. Er waren vooral dubbele cabines te zien voor bestelauto’s zoals de Peugeot Expert, Citroën Jumper, Opel Movano, Toyota Proace, Fiat Talento en Mercedes Sprinter. Voor al deze modellen maakt Snoeks OEM-versies. Als aanvulling op de dubbele cabine die Volkswagen af fabriek voor de Transporter maakt, levert Snoeks ook een luxe uitvoering: de Comfort. Helemaal nieuw is de dubbele cabine voor de Opel Combo. “Die is op verzoek van de Belgische importeur ontwikkeld, maar om fiscale redenen niet geschikt voor Nederland”, zegt marketingmanager Hans Sytsema. “Hij laat echter wel zien wat we kunnen.” Volgens Sytsema is het merendeel van Snoeks’ opdrachten voor de groep waarin de Sprinter valt en, direct eronder, de VW Transporter. “Wat opvalt, is dat zzp’ers duidelijk meer besteden dan enkele jaren geleden en vaker kiezen voor uitvoeringen met meer luxe.” Grote wagenparken houden de kosten scherper in het oog, al geven ze wel meer geld uit aan veiligheid. In dit opzicht is er geen onderscheid meer in de eisen voor personenauto’s en bestelwagens, zegt Sytsema.

Nieuwe Vivaro in september

vivaroOpel maakt tegenwoordig deel uit van de PSA-groep en dus is het niet meer dan logisch dat het merk zijn bestelwagens voortaan daar betrekt. Wat de Combo betreft maakte Opel de overstap vorig jaar al en nu is ook de Vivaro aan de beurt. Net als zijn zustermodellen van Peugeot en Citroën is de Vivaro verkrijgbaar in drie carrosserie- en drie lengtevarianten waarvan de ruimste een laadvolume heeft van 6,6 kubieke meter. Het maximale laadvermogen bedraagt 1.400 kilo en het hoogste trekgewicht 2.500 kilo. De nieuwe Vivaro is leverbaar met opties zoals elektrisch bedienbare schuifdeuren en diverse rijhulpsystemen, multimedia op meerdere niveaus en met realtime navigatie. Een elektrische variant komt in 2020. Hij wordt in september leverbaar en de prijzen worden in maart bekendgemaakt.

Grijs nieuws | BYD bereidt Europese marktgang voor | Fleet&Mobility


Laatste update:

Grijs nieuws | BYD bereidt Europese marktgang voor

Driemaal BYD. De lichte T3 kan met één acculading circa 1.000 kg lading vervoeren over 240 km. De zwaardere T6 is goed voor vier ton en 240 km bereik; de termijnaltrekker heeft een actieradius van 16 uur of 100 km.

BYD, met 650 verkochte exemplaren Europees marktleider op het gebied van elektrische bussen, introduceert nu ook een elektrisch aangedreven bestelwagen. Verder komt het Chinese bedrijf met een zware terminal- en luchthaventrekker en een 7,5-tons truck met elektro-aandrijving. “De voorhoede van een volledig elektrische voertuigreeks”, aldus Isbrand Ho, managing director van BYD Europe.

BYD presenteerde de bedrijfswagens bij Tomi Maquinaria, een onderneming die onder meer  elektrische heftrucks verkoopt en BYD in Zuid-Spanje vertegenwoordigt. Ho: “Spanje wordt onze eerste afzetmarkt en is ook het startpunt voor de verdere uitrol van deze producten in Europa.” In Nederland bouwt ook Terberg elektrische terminaltrekkers. De lichte truck van BYD moet het opnemen tegen de Fuso e-Canter van Daimler en de besteller vindt concurrenten zoals de Nissan e-NV 200 op zijn weg. Die worden verkocht en onderhouden door een fijnmazig dealernetwerk.
Ook BYD is druk bezig zo’n netwerk op te zetten, zegt verkoopdirecteur Erik Bergboer van BYD Nederland. “Er zijn drie pilots: het Iberisch schiereiland, Italië en de Benelux. Momenteel hebben we in Nederland één partner.” Volgens Bergboer is de belangstelling groot: “We worden overstelpt met aanvragen voor dealerschappen.” Hij streeft naar een verdeling van Nederland in acht of negen regio’s, om snel op service-aanvragen te kunnen reageren. “In eerste instantie zal BYD op prijs kunnen concurreren, maar op de langere duur moeten de prestaties doorslaggevend zijn.” De modellen die BYD in Spanje liet zien, geven niet de laatste stand van zaken weer. Zo werkt een Duitse ontwerper in opdracht van BYD aan nieuwe cabines die voldoen aan de Europese eisen op het gebied van veiligheid en comfort, en de huidige lichte truck is in feite een geconverteerde Isuzu. “Dat wordt straks heel anders.” Bergboer verwacht dat de nieuwe modellen in de tweede helft van 2020 bij de dealer zullen staan: “Tegen die tijd hebben we de verkoop en aftersales ook op de rails.”

Elektrische V-klasse in aantocht

mercedesEind januari onthulde Mercedes-Benz de vernieuwde V-klasse. Een comfortabel en praktisch vervoermiddel voor maximaal acht personen dat de laatste stand van de techniek in zich herbergt. Nieuw zijn de V250 met 140 kW dieselmotor (max. 440 Nm) en de 176 kW sterke V300 (500 Nm). De verbruiks- en emissiewaarden liggen tussen 6,3 en 5,9 l/100 km, respectievelijk 165-154 g CO2/km. Ook nieuw is de automatische 9G-Tronic versnellingsbak. In maart presenteert Mercedes in Genève nog een elektrische uitvoering van de V-klasse: de EQV. Een prototype is er al. De uiterlijke verschillen blijven beperkt tot de koplampen, een goeddeels gesloten grille met led’s en een 10-inch aanraakscherm dat standaard deel uitmaakt van het MBUX infotainmentsysteem met, onder meer, stembediening. Het navigatiesysteem houdt rekening met de restcapaciteit van de accu’s en leidt de bestuurder zo nodig naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt. Technische details zijn nog niet bekend gemaakt, behalve dan dat het 100 kWh-accupakket goed is voor een actieradius van circa 400 kilometer en aan de snellader in 15 minuten weer tot een kwart van het maximum gevuld is. De topsnelheid ligt tegen de 160 km/u, dus ook op de Autobahn komt hij goed mee. Naar verwachting wordt de 150 kW-aandrijflijn in het najaar met hetzelfde accupakket ook aangeboden voor de elektrische Vito bestelwagen. Nu komt de e-Vito niet verder dan 150 kilometer. Hoewel de basis van de V-klasse en de Vito gelijk is, wil de fabrikant de twee modellen verder strikt gescheiden houden. Zo is het dashboard van de V-klasse bij deze generatie niet leverbaar voor de Vito.

Dokker met nieuwe motor en sportieve look

daciaDacia komt met een nieuwe turbo-benzinemotor voor de Dokker. Deze TCe 130 GPF is ontwikkeld in samenwerking met Daimler, laat Dacia weten. Tegelijkertijd biedt het merk een Série Limitée Tech Road aan met fraais zoals rode stoelbekleding en andere sportieve accenten, lichtmetalen wielen en het MediaNav multimedia-/navigatiesysteem inclusief Apple Carplay & Android Auto. De Dacia Dokker Sce 110 Bi-Fuel is er vanaf €7.396 en de TCe 130 GPF is te koop vanaf €9.393 (excl. bpm en btw).

Snoeks pakt uit op Het Salon

snoeksSnoeks Automotive toonde ruim 20 cabineconversies op de 97e editie van Het Salon in Brussel. Er waren vooral dubbele cabines te zien voor bestelauto’s zoals de Peugeot Expert, Citroën Jumper, Opel Movano, Toyota Proace, Fiat Talento en Mercedes Sprinter. Voor al deze modellen maakt Snoeks OEM-versies. Als aanvulling op de dubbele cabine die Volkswagen af fabriek voor de Transporter maakt, levert Snoeks ook een luxe uitvoering: de Comfort. Helemaal nieuw is de dubbele cabine voor de Opel Combo. “Die is op verzoek van de Belgische importeur ontwikkeld, maar om fiscale redenen niet geschikt voor Nederland”, zegt marketingmanager Hans Sytsema. “Hij laat echter wel zien wat we kunnen.” Volgens Sytsema is het merendeel van Snoeks’ opdrachten voor de groep waarin de Sprinter valt en, direct eronder, de VW Transporter. “Wat opvalt, is dat zzp’ers duidelijk meer besteden dan enkele jaren geleden en vaker kiezen voor uitvoeringen met meer luxe.” Grote wagenparken houden de kosten scherper in het oog, al geven ze wel meer geld uit aan veiligheid. In dit opzicht is er geen onderscheid meer in de eisen voor personenauto’s en bestelwagens, zegt Sytsema.

Nieuwe Vivaro in september

vivaroOpel maakt tegenwoordig deel uit van de PSA-groep en dus is het niet meer dan logisch dat het merk zijn bestelwagens voortaan daar betrekt. Wat de Combo betreft maakte Opel de overstap vorig jaar al en nu is ook de Vivaro aan de beurt. Net als zijn zustermodellen van Peugeot en Citroën is de Vivaro verkrijgbaar in drie carrosserie- en drie lengtevarianten waarvan de ruimste een laadvolume heeft van 6,6 kubieke meter. Het maximale laadvermogen bedraagt 1.400 kilo en het hoogste trekgewicht 2.500 kilo. De nieuwe Vivaro is leverbaar met opties zoals elektrisch bedienbare schuifdeuren en diverse rijhulpsystemen, multimedia op meerdere niveaus en met realtime navigatie. Een elektrische variant komt in 2020. Hij wordt in september leverbaar en de prijzen worden in maart bekendgemaakt.