Hoofdredactioneel | Doorbraak

Het aanbod elektrische personenauto’s sluit steeds meer aan op de vraag, hoewel de groei afvlakt door de afbouw van het bijtellingsvoordeel. Anderzijds: nu er in het EV-gamma ook auto’s zitten die in prijs kunnen concurreren met een benzinevariant, zet een subsidie van 4.000 euro voor een nieuwe wel weer meer zoden aan de dijk.
In Nederland zal de markt er in 2035 wel aan gewend zijn geraakt om alleen nieuwe batterijauto’s te kunnen kopen.
De infrastructuur ligt er en iedereen kent wel een paar mensen die, meestal tot tevredenheid, elektrisch rijden.
Hoe anders is dat op de bestelautomarkt. Er is nog nauwelijks ervaring en de subsidie van maxinaal 5.000 euro is nog lang niet toereikend, zeggen kenners in deze editie van Fleet&Mobility.
Het aanbod is nog te beperkt en er worden vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van een ‘EV-only’ verkoop in 2035. De grijskentekenmarkt is niet onder de indruk van de stimuleringsmaatregelen, maar wel van de milieuzones in de binnensteden die steeds strenger zullen worden. Is de markt er op tijd klaar voor? Onder andere die vraag proberen we te beantwoorden in dit themanummer Bestelauto’s.