Versteegen | Innovatie

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Currywurst uit Duitsland. Bossa Nova uit Brazilië. Sigaren uit Cuba. Jarenlang was de wereld heel overzichtelijk. Je wist precies waar ieder land goed in was. En voor de industrie gold zo ongeveer hetzelfde. Jarenlang kwamen veel innovaties uit Japan. Ook als het om auto’s ging. Wie herinnert zich niet de Toyota Prius en Honda Civic met hybride aandrijflijn? Gestimuleerd door een lage bijtelling waren ze al snel niet meer weg te denken uit het straatbeeld. En Nissan introduceerde de volledig elektrische Leaf. In Europa bleef het opvallend stil. Wat werd er gedacht? Die elektrische storm waait wel over?

Des te verrassender dat juist het land waar geldt dat er geen ‘substitute for cubic inches’ is en waar benzine niet meer kost dan bronwater, het baanbrekende merk Tesla bracht. Een stuk hardware dat middels software updates steeds nieuwe features krijgt. Dat was nog eens een andere aanpak dan we gewend waren. En nog steeds bleef het stil in Europa. Inmiddels is alsnog de knop omgegaan in ­Duitsland. Mogelijk mede ingegeven door de sjoemeldieselaffaire en steeds strenger wordende emissie-regelgeving. Volgens een recente studie van het Centre of Automotive Management blijkt dat Volkswagen in innovatie nu zelfs het voortouw neemt en een merk als Tesla achter zich laat. Voor de studie zijn de technologische innovaties van 30 grote autofabrikanten geanalyseerd. Waar VW scoort met innovaties op het gebied van elektrisch rijden, doet Daimler het goed met autonoom rijden en gooit Tesla nog steeds hoge ogen met range en laadvermogen. Ook Chinese bedrijven worstelen zich in de top 10. Opvallend aan de ranglijst is de lage ­positie van Franse en Japanse bedrijven.

Volkswagen meldde dat het stopt met zijn meest verkochte product: de curryworst.

Oké, het is een Duitse studie. Maar toch valt te concluderen dat het roer bij onze Oosterburen om is. Wat nog eens werd bevestigd toen Volkswagen meldde dat het stopt met zijn meest verkochte product: de curryworst. Zelfs de hashtag #RettetdieCurrywurst kon niet voorkomen dat dit stuk erfgoed uit de bedrijfsrestaurants verdwijnt onder druk van een maatschappelijke verschuiving. Met de drang om te veranderen verdwijnen oude waarden. Houd de Duitse auto­bouwers maar goed in de gaten.

Versteegen | Innovatie | Fleet&Mobility


Versteegen | Innovatie

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Currywurst uit Duitsland. Bossa Nova uit Brazilië. Sigaren uit Cuba. Jarenlang was de wereld heel overzichtelijk. Je wist precies waar ieder land goed in was. En voor de industrie gold zo ongeveer hetzelfde. Jarenlang kwamen veel innovaties uit Japan. Ook als het om auto’s ging. Wie herinnert zich niet de Toyota Prius en Honda Civic met hybride aandrijflijn? Gestimuleerd door een lage bijtelling waren ze al snel niet meer weg te denken uit het straatbeeld. En Nissan introduceerde de volledig elektrische Leaf. In Europa bleef het opvallend stil. Wat werd er gedacht? Die elektrische storm waait wel over?

Des te verrassender dat juist het land waar geldt dat er geen ‘substitute for cubic inches’ is en waar benzine niet meer kost dan bronwater, het baanbrekende merk Tesla bracht. Een stuk hardware dat middels software updates steeds nieuwe features krijgt. Dat was nog eens een andere aanpak dan we gewend waren. En nog steeds bleef het stil in Europa. Inmiddels is alsnog de knop omgegaan in ­Duitsland. Mogelijk mede ingegeven door de sjoemeldieselaffaire en steeds strenger wordende emissie-regelgeving. Volgens een recente studie van het Centre of Automotive Management blijkt dat Volkswagen in innovatie nu zelfs het voortouw neemt en een merk als Tesla achter zich laat. Voor de studie zijn de technologische innovaties van 30 grote autofabrikanten geanalyseerd. Waar VW scoort met innovaties op het gebied van elektrisch rijden, doet Daimler het goed met autonoom rijden en gooit Tesla nog steeds hoge ogen met range en laadvermogen. Ook Chinese bedrijven worstelen zich in de top 10. Opvallend aan de ranglijst is de lage ­positie van Franse en Japanse bedrijven.

Volkswagen meldde dat het stopt met zijn meest verkochte product: de curryworst.

Oké, het is een Duitse studie. Maar toch valt te concluderen dat het roer bij onze Oosterburen om is. Wat nog eens werd bevestigd toen Volkswagen meldde dat het stopt met zijn meest verkochte product: de curryworst. Zelfs de hashtag #RettetdieCurrywurst kon niet voorkomen dat dit stuk erfgoed uit de bedrijfsrestaurants verdwijnt onder druk van een maatschappelijke verschuiving. Met de drang om te veranderen verdwijnen oude waarden. Houd de Duitse auto­bouwers maar goed in de gaten.