Autonieuws | Leasetoppers tegen het licht

Waar de leaserijder bij een nieuwe auto vooral kijkt naar het uiterlijk en de prestaties, kijkt de wagenparkbeheerder vooral naar de kosten. Om deze rekenaars bij te staan, vragen we Maaike van Hemmen, Fleet Manager Europe bij G4S, een kleine selectie uit het autoaanbod op leasewaardigheid te beoordelen. Recent aan de keuzelijst toegevoegde leaseauto’s worden door haar tegen het licht gehouden.
Toyota Aygo X

1.0 vvt limited 53kW
COMPACTE KLASSE (A/B)Consumentenprijs: € 21.835
Kosten rijklaarmaken: € 710
Leaseprijs (48 mnd/30.000 km): € 440 per maand
Privéleaseprijs (48 mnd/10.000 km): € 345 per maand
Rijden2: | Variabele kosten1: | |
Volgens fabrikant: | restwaarde(handel): 38% | |
Actieradius (KM): 113 / Gemiddeld verbruik (WH/KM): 4,9 | Afschrijving (per mnd): € 238 | |
Werkelijk: | Rente (per mnd): € 34 | |
Actieradius (KM): 137 / Gemiddeld verbruik (WH/KM): 5,9 | MRB (per mnd): € 25 | |
Verzekering (per mnd): € 79 | ||
RO (per mnd): € 38 | ||
BRON: AUTODISK. O.B.V. 48 MND / 100.000 KILOMETER | Banden (per mnd): € 26 | |
BRON: EV-DATABASE.NL | Bijtelling 2021: 22 % | |
BRON: Werkelijkverbruik.nL |
De Expert
De Aygo is een kleine, maar volledige stadsauto met standaard airco, cruise control en elementaire veiligheidsoplossingen. En de auto is mega betrouwbaar, wat natuurlijk een belangrijke voorwaarde is voor G4S: Safety First. Het is een auto waar we in de
operatie goed mee uit de voeten kunnen. Maar de auto is niet echt geschikt voor twee personen of voor langere afstanden. En voor grotere medewerkers zetten we concurrenten uit dit segment in. Mijn verwachting is dat de auto maar beperkt zal worden geleased. De auto is vooral geschikt voor korte afstanden en stadsritjes. Dan is er ook keuze uit bijvoorbeeld de Dacia Spring. En de doelgroep vraagt steeds nadrukkelijker om EV’s. Kortom, de Aygo gaat worden ingezet, maar met mate. Of iemand deze auto ook gaat
leasen is de vraag? Want voor korte afstanden of stadsrijden heb je ook de optie tot bijvoorbeeld een Dacia Spring. De Aygo zal zeker ingezet worden, maar de roep naar elektrisch is groter.
Renault Megane
E-Tech 60kWh ev equilibre 160kW aut
Middenklasse (C)
consumentenprijs: € 39.000
kosten rijklaarmaken: € 940
leaseprijs (48 mnd/30.000 km): € 672 per maand
privéleaseprijs (48 mnd/10.000 km): € 589 per maand
Rijden2: | Variabele kosten1: | |
Volgens fabrikant: | Restwaarde (Handel): 45% | |
CO2-UITSTOOT GR/KM: 450 / GEMIDDELD VERBRUIK (L/100 KM): 167 | Afschrijving (per maand): €385 | |
Werkelijk: | Rente (per maand): €62 | |
CO2-UITSTOOT GR/KM: 360 / GEMIDDELD VERBRUIK (L/100 KM): 161 | MRB (per maand): €0 | |
Verzekering (per maand): €129 | ||
RO (per maand): €50 | ||
BRON: AUTODISK. O.B.V. 48 MND / 100.000 KILOMETER | Banden (per maand): €46 | |
2: Bron: EV-DATABASE.nl | Bijtelling 2021: 16% | |
3: Bron: Werkelijkverbruik.nl |
De Expert
Renault Megane E-tech
hebben we recent aan onze lijst toegevoegd. De Megane was binnen G4S één van de meest geleasde auto’s. Dat zie ik met de E-Tech niet meer gebeuren. En dat ligt niet zozeer aan de auto, een familieauto die ruim aanvoelt (terwijl hij een kortere wiel- basis heeft dan de concurrentie) met een goede wegligging, een mooi en volledig interieur en voldoende range. Maar in de lease heeft deze auto stevige concurrentie. Voor deze Renault is zeker nog plek want de leaserijder krijgt veel waar voor zijn geld. Maar zoals ik het nu zie zal de concurrentie grotere aantallen realiseren, dus mijn verwachtingen voor de auto zijn bescheiden.
Cupra Born
58kWh ev Business 150kW aut
Middenklasse (C)
Consumentenprijs: € 39.925
Kosten rijklaarmaken: € 1.015
Leaseprijs (48 mnd/30.000 km): € 677 per maand
Privéleaseprijs (48 mnd/10.000 km): € 541
Rijden2: | Variabele kosten1: | |
Volgens fabrikant: | Restwaarde (Handel): 46% | |
CO2-UITSTOOT GR/KM: 427 / GEMIDDELD VERBRUIK (L/100 KM): 154 | Afschrijving (per maand): €392 | |
Werkelijk: | Rente (per maand): €64 | |
CO2-UITSTOOT GR/KM: 350 / GEMIDDELD VERBRUIK (L/100 KM): 166 | MRB (per maand): €0 | |
Verzekering (per maand): €133 | ||
RO (per maand): €48 | ||
BRON: AUTODISK. O.B.V. 48 MND / 100.000 KILOMETER | Banden (per maand): €40 | |
2: Bron: EV-DATABASE.nl | Bijtelling 2021: 16% | |
3: Bron: Werkelijkverbruik.nl |
De Expert
Ik had hoge verwachtingen toen de Cupra werd aangekondigd. Mijn eerste gedachte was uiteraard gelinkt aan het verleden: Cupra = racen! De eerste foto’s waren echt een teleurstelling, want hij ziet eruit als een ID.3 met een andere batch. En bij een ID.3 denk ik niet aan racen. Neemt niet weg dat dit een zeer geschikte auto is voor
mensen die de overstap naar EV willen maken en net iets anders willen dan de mainstream ID.3. Dat je maar op weinig plekken bij de dealer terecht kan, zal zijn impact hebben op het lease-
potentieel. Een garage om de hoek is toch (nu nog) een geruststellende gedachte en zal meewegen in de autokeuze.
Nissan Ariya
63kWh ev advance 160kWh aut
Middenklasse (E)
Consumentenprijs: € 46.500
Kosten rijklaarmaken: € 840
Leaseprijs (48 mnd/30.000 Km): € 788 PER MAAND
Privéleaseprijs (48 mnd/10.000 Km): € 679
Rijden2: | Variabele kosten1: | |
Volgens fabrikant: | Restwaarde (Handel): 44% | |
Actieradius (KM): 359 / gemiddeld verbruik (WH/KM): 175 | Afschrijving (per maand): €466 | |
Werkelijk: | Rente (per maand): €73 | |
Actieradius (KM): 335 / Gemiddeld verbruik (WH/KM): 188 | MRB (per maand): €0 | |
Verzekering (per maand): €150 | ||
RO (per maand): €51 | ||
1: Bron: AUTODISK. o.b.v. 48 mnd / 100.000 kilometer | Banden (per maand): €48 | |
2: Bron: EV-DATABASE.nl | Bijtelling 2021: 16% | |
3: Bron: Werkelijkverbruik.nl |
De Expert
De Ariya is de opvolger van de Qashqai maar dan 15 duizend euro duurder. Hoewel gebouwd op hetzelfde platform is de auto toch aanzienlijk duurder dan de Megane E-Tech. Als het gaat om de aanschafwaarde dan moet de Ariya concurreren met de Ioniq 5, ID.4 en de Skoda Enyaq, die allen een grotere range hebben. Maar de Ariya is standaard een veel rijker uitgeruste auto. En om die reden verwacht ik zeker dat het een interessante auto voor de lease gaat worden. Hoe interessant, weet ik pas over drie maanden, dan stappen we bij G4S over naar 100 procent elektrische auto’s en krijgen we een nieuw EV- merkenbeleid.
BMW iX

High executive
Premium (SUV)
Consumentenprijs: € 85.900
Kosten rijklaarmaken: € 1.380
Leaseprijs (48 mnd/30.000 km): € 1.404 per maand
Privéleaseprijs (48 mnd/10.000 km):1.315
Rijden2: | Variabele kosten1: | |
Volgens fabrikant: | Restwaarde (Handel): 44% | |
CO2-UITSTOOT GR/KM: 424 / GEMIDDELD VERBRUIK (L/100 KM): 194 | Afschrijving (per maand): €867 | |
Werkelijk: | Rente (per maand): €142 | |
CO2-UITSTOOT GR/KM: 350 / GEMIDDELD VERBRUIK (L/100 KM): 203 | MRB (per maand): €0 | |
Verzekering (per maand): €239 | ||
RO (per maand): €69 | ||
BRON: AUTODISK. O.B.V. 48 MND / 100.000 KILOMETER | Banden (per maand): €87 | |
2: Bron: EV-DATABASE.nl | Bijtelling 2021: 16% | |
3: Bron: Werkelijkverbruik.nl |
De Expert
Geen opvolger van de X5, maar een volledig nieuwe auto. Over smaak valt niet te twisten en dit is er zo eentje! Mijn complimenten aan BMW, want dit vlaggenschip is wel een 100 procent full-size suv, die het beste laat zien op het gebied van materialen, technologie en rijondersteuning. De meningen over de range en laadsnelheid zijn unaniem goed. Meningen over de looks lopen ver uiteen. Zelf vind ik het eerder een lelijke, dan een mooie auto en ik vraag me af hoe de klant kijkt als je met deze auto komt aanzoeven. Veel iX’en zullen we in de lease niet zien, het is een auto voor het topmanagement.