Marktcijfers | De belangrijkste cijfers op een rij

In elk nummer van Fleet&Mobility selecteert de redactie de belangrijkste onderzoeksresultaten en marktcijfers. Met dit keer de leaseregistraties, bestelautoverkopen en de fietsbereidheid van werknemers.
Leaseregistraties
Er zijn in april ruim tienduizend leaseauto’s geregistreerd, een min van 8 procent ten opzichte van vorig jaar. Over heel 2022 ligt het aantal leaseregistraties eveneens 8 procent lager. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier RDC. Voor de analyse zijn de registraties op naam van een leasemaatschappij (Leasemij) en andere financiers (Lease RTL) opgeteld.
Kia gaat bij de merken op kop. Het merk voert al het hele jaar de leaseregistraties aan. Over heel 2022 noteert Kia een marktaandeel van 10,7 procent. Daarmee blijft het Koreaanse merk Peugeot (10,2%) nipt voor. Volkswagen volgt met 8,2 procent op ruime afstand. Bij de modellen voert de Peugeot 208 de lijst aan. Met een kleine 1.900 registraties gaat de 208 ook over heel 2022 aan kop. Zeventien procent van alle leaseregistraties dit jaar betreft een elektrische auto, tegen 6 procent in de eerste vier maanden van vorig jaar.
Leaseregistraties april op merk:
Merk |
2022 | 2021 | +/- (in%) |
Kia | 1.204 | 1.422 | -15,3 |
Peugeot | 991 | 907 | 9,3 |
Skoda | 948 | 1.078 | -12,1 |
Volkswagen | 787 | 1.326 | -40,6 |
Ford | 692 | 737 | -6,1 |
Totaal april | 10.251 | 11.144 | -8,0 |
Totaal t/m april | 47.466 | 51.897 | -8,5 |
Bron: RDC
E-besteller breekt door
In de eerste vier maanden van het jaar zijn elektrische bestellers goed voor een marktaandeel van 6,8 procent, ruim het dubbele van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Vooral diesel levert marktaandeel in, maar blijft met afstand de meest gekozen aandrijving. De Peugeot Expert (236), Opel Vivaro en (167) en Toyota Proace (157) zijn de drie meest geregistreerde e-bestellers. Inmiddels hebben ook Volkswagen en Ford een elektrisch bestelwagenoffensief aangekondigd
Bestelwagenregistraties april op brandstof:
2021 | 2022 | |||
Brandstof | Aantal | MA% | Aantal | MA% |
Benzine | 351 | 1,29 | 420 | 2,03 |
Diesel | 25.495 | 93,87 | 18.492 | 89,28 |
LPG | 361 | 1,33 | 257 | 1,24 |
Hybride | 212 | 0,78 | 123 | 0,59 |
Full EV | 701 | 2,58 | 1.409 | 6,80 |
CNG | 41 | 0,15 | 12 | 0,06 |
Totaal | 27.161 | 100 | 20.713 | 100 |
Bron: RDC
Fiets minder in trek voor woon-werkverkeer
Het aantal Nederlanders dat dagelijks naar het werk fietst, is gedaald naar onder het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt leasemaatschappij ALD op basis van eigen onderzoek onder ruim 1.100 Nederlanders naar de motivatie en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Bij de vraag welk vervoersmiddel werkende Nederlanders het liefste zouden gebruiken om van en naar het werk te fietsen, verkiest meer dan de helft (54%) een tweewieler boven de auto (36%) of het openbaar vervoer (10%).
En waar nu driekwart van de respondenten zegt naar het werk te fietsen als de afstand korter zou zijn, was dit in 2021 nog 85 procent. De afstand van huis naar het werk wordt door 63 procent van de niet-fietsende respondenten als belangrijkste belemmering gezien om de fiets te pakken. Ongeveer drie kwart geeft aan de fiets te pakken als de woon-werkafstand kleiner zou zijn. In de 2021 editie van het fietsonderzoek gaf 23 procent van de Nederlanders aan na de covid-lockdowns dagelijks naar het werk te zullen gaan fietsen. In het meest recente onderzoek is dat 18 procent.