Redactioneel | Sleutel

Waar steeds meer autofabrikanten roepen dat ze vanaf een bepaalde datum – ergens tussen 2030 en 2040 – alleen nog elektrische auto’s voor Europa willen bouwen, maakte BMW bekend nog altijd brood te zien in de hybride. Mazda adverteert nu zelfs ronkend met zijn eerste plug-in hybride CX-60 en heeft al vaker laten zien een eigen koers te volgen op het gebied van motorisering.
En terwijl de leasebranchevereniging VNA cijfers toont waaruit blijkt dat leasefietsen niet aan te slepen zijn, komt leasemaatschappij ALD met een onderzoek waaruit blijkt dat het enthousiasme om naar het werk te fietsen in plaats van te rijden, juist afneemt. Deze nieuwsfeiten tonen aan dat de mobiliteitstransitie met horten en stoten gaat. Ook onder bedrijven zullen er genoeg zijn die op EV-gebied de kat nog even uit de boom kijken; vooral waar het gaat om bestelauto’s. En die er nog niet zoveel voor voelen om de mobiliteit voor alle medewerkers te faciliteren, inclusief fiets. Toch zijn de ontwikkelingen onomkeerbaar, blijkt ook in deze editie van F&M. Talloze nieuwkomers (Hellorider, Fulpra) spelen in op de fiets als mobiliteitsoplossing, ALD voorspelt dat er over een jaar of tien nauwelijks meer een consument een eigen auto bezit. Als mobiliteitsmanager heeft u de sleutel in handen om de mobiliteitstransitie te versnellen naar minder (en schonere /zuinigere) auto’s en meer fietsen. Het zou zo maar kunnen dat we ons over een decennium of twee realiseren dat we nog nooit eerder zo’n snelle transitie hebben doorgemaakt als nu met onze mobiliteit.