Renault Master E-Tech uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2025
De Renault Master E-Tech is woensdag 18 september tijdens de jaarlijkse uitreiking van de AM Driving Business Awards, georganiseerd door vakblad Automotive Magazine, uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2025. De elektrische Master volgt daarmee de winnaar van vorig jaar op, de Mercedes-Benz eCitan. De waterstofaangedreven Opel Vivaro-e Hydrogen kreeg de trofee voor de Belofte van het Jaar 2025.
Het was tijdens de AM Driving Business Awards dubbel feest voor Renault, het merk eindigt bij de verkiezing met de elektrische Master op de eerste én tweede plek. Dit heeft te maken met de keuze van Renault om de Master aan te bieden via zowel Renault Nederland als Renault Trucks.
De prijs gaat naar Renault Nederland, dat het wint van Renault Trucks op onder andere het gebied van TCO, functionaliteit, comfort/rij-eigenschappen en duurzaamheid. Het prijsverschil met Renault Trucks komt volgens de jury met name door verschillen in aanschafprijzen, inkoopcondities en uurtarieven. Ook wordt Renault Nederland beter beoordeeld als het gaat om duurzaamheid vanwege de inspanningen die het merk met de personen- en bestelauto-tak levert om tot een circulaire economie te komen. Tot slot beoordelen leasemaatschappijen de samenwerking met Renault Nederland positiever dan met Renault Trucks, zo meldt de vakjury.
Renault is overigens geen onbekende op het podium: twee jaar geleden werd de Renault Kangoo E-Tech al ‘Bestelauto van het Jaar 2023’.
De top 3 van dit jaar wordt compleet gemaakt door de Nissan Townstar. Deze elektrische besteller sleepte vorig jaar de titel ‘Belofte van het Jaar 2024’ in de wacht, en de Mercedes-Benz eCitan de titel ‘Bestelauto van het Jaar 2024’. De Townstar is volgens de jury een zeer interessante auto, die veel waar biedt voor zijn geld. De Townstar heeft het laagste kostenplaatje en behaalt hiermee na de Master de hoogste TCO-score.
Belofte van het Jaar 2025
De winnaar van de Belofte van het Jaar 2025 is de Opel Vivaro-e Hydrogen. Alhoewel er nog weinig vulstations zijn, kan waterstof in de ogen van de vakjury een oplossing bieden voor gebruikers die hun wagenpark willen elektrificeren, zonder afhankelijk te zijn van een laadnetwerk en laadtijden. Enkele juryleden zien die toegenomen belangstelling voor rijden op waterstof ook in de praktijk.
Met de Opel Vivaro-e Hydrogen toont Stellantis volgens de vakjury lef en maakt het merk rijden op waterstof prijstechnisch gezien bereikbaar voor veel meer ondernemers. “De waterstofpropositie van Stellantis is echt interessant,” is de conclusie.