‘Vergroening gaat sneller zonder belangenverenigingen’
Wesseling bestudeerde het ‘zero emission vehicle’ beleid in Californië. Autofabrikanten kregen door de lokale overheid een verplichte verkoopdoelstelling voor elektrische auto’s opgelegd als percentage van hun totale verkoopvolume. In eerste instantie kwamen de fabrikanten in opstand om het beleid ongedaan te maken en spanden rechtszaken aan. In een later stadium ontstond er een concurrentiestrijd tussen de fabrikanten en gingen ze alsnog investeren in duurzame technieken en proberen als beste uit de duurzaamheidswedloop te komen.
Wortel en stok
Om een duurzaamheidstransitie te versnellen zijn volgens Wesseling daarom ‘wortel en stok’ beleidsmaatregelen nodig. Autofabrikanten bieden minder verzet tegen regelgeving (de stok) wanneer de overheid hun innovatiestrategieën ondersteunt middels subsidies (de wortel).
Behalve dat beleidsmakers beter met bedrijven kunnen praten in plaats van belangenorganisaties heeft Wesseling nog twee aanbevelingen. “Ik raad ook aan om het beleid open te houden voor verschillende technologieën om concurrentie uit te lokken. En verder kan er in het beleid het beste een voorkeurspositie worden gegeven aan de radicalere, schonere technologieën om daarmee korte termijn-strategieën te voorkomen.”
De vereniging van Europese autofabrikanten Acea is om een reactie gevraagd.