Met een beloning krijg je iedereen op de fiets

Een goede website, een werkende app en beloningen die snel worden uitbetaald zijn cruciale ingrediënten om een fietsstimuleringsproject te laten slagen.
Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau D&B dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu is uitgevoerd. Het bedrijf zocht uit wanneer een fietsstimuleringsproject succesvol is. Voor het onderzoek zijn 1.783 deelnemers van verschillende fietsprojecten ondervraagd. Onder die projecten zijn bijvoorbeeld de Electric Freeway in Almere, B-riders in Brabant, Burn Fat Not Fuel in Maastricht en twee projecten in Utrecht en Rotterdam. Over het algemeen waren de deelnemers positief over de stimuleringsregelingen.
Om een plan te laten slagen blijken projectkenmerken belangrijker dan persoonseigenschappen bij het verwerven van ambassadeurs en gemotiveerde fietsers. Als de informatieverstrekking en het aanmeldproces van een programma helder zijn, zijn deelnemers vaker bereid om anderen het programma aan te raden, ontdekten de onderzoekers.
Een beloning kan mensen net het laatste zetje geven om mee te doen aan een programma, maar de hoogte is daarbij niet belangrijk. Wel ziet men graag dat een beloning snel wordt uitgekeerd. En spaarsystemen werken beter dan geldbeloningen, zo is de ervaring. Kosten besparen – zoals het vermijden van parkeerkosten of de tweede auto weg kunnen doen – is wel een belangrijk motief.
De weersomstandigheden in de winter werden wel als drempel gezien om op de fiets te stappen.