Begin vorig jaar fuseerden Terberg Leasing en Business Lease Nederland tot één van de grootste leasemaatschappijen van ons land. Het nieuwe bedrijf verlegt de koers: ‘Het gaat niet meer om auto’s. We willen klanten de beste mobiliteitsoplossing bieden.’
Sinds het samengaan van de leasemaatschappijen Terberg Leasing en Business Lease Nederland begin vorig jaar, was het een tijdje stil rond het nieuwe fusiebedrijf. De integratie van de twee organisaties vergde veel tijd, aandacht en investeringen in onder meer nieuwe ict-systemen en mensen. Nu de interne herstructurering is afgerond, is het bedrijf klaar voor de nieuwe missie: de meest innovatieve speler worden op gebied van zakelijke mobiliteit.
“De afgelopen periode hebben we vooral besteed aan het voorbereiden van de organisatie en medewerkers op onze nieuwe rol als mobiliteitsadviseur”, zegt René de Jong, sinds juli van dit jaar general manager bij Terberg Business Mobility (TBM), de tak van het bedrijf die zich bezighoudt met zakelijke vervoersoplossingen.
“Bijna elk bedrijf in Nederland is bezig met de vraag hoe ze de mobiliteit van hun medewerkers de komende jaren moeten inrichten. De leasemaatschappij is daarbij traditioneel de eerste plek waar ze aankloppen voor vragen en advies.”
Administratieve last
TBM wil die taak van adviseur en begeleider in het veranderingsproces graag op zich op zich nemen. De Jong: “Fleetowners krijgen een continue stroom van informatie en ontwikkelingen op zich af, van elektrificatie tot voertuigtelematica en van fiscale regelgeving tot klimaatdoelstellingen. Ook de COVID-19 crisis zorgt voor nieuwe vragen, behoeften en uitdagingen. Het is voor veel bedrijven lastig om daarin de juiste koers te bepalen. Hoe zorg je dat de inzet van je wagenpark flexibeler wordt en tegelijkertijd de medewerkerstevredenheid op peil blijft? Als leasemaatschappij hebben wij kennis en middelen in huis om hierbij te ondersteunen.”
Over Terberg Business Mobility
Begin 2019 fuseerden de Nederlandse Leasemaatschappijen Terberg Leasing en Business Lease tot Terberg Business Lease Group B.V. (TBLG).
Het bedrijf bedient zijn klanten onder vier verschillende labels: Terberg Business Mobility, Justlease, Personal Car Lease en Privatelease.com. Het bedrijf beheert circa 45.000 leasecontracten en staat daarmee op plek zeven in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 (2019). De aandeelhouders zijn de Terberg Group en AutoBinck Group.
Voor het maken van de goede keuzes is betrouwbare informatie over het reisgedrag van voertuigen en medewerkers cruciaal. De Jong, eerder directeur bij Webfleet Solutions – v/h TomTom Telematics red. – ziet dan ook een belangrijke rol weggelegd voor voertuigtelematica. “Klanten hebben vaak wel een idee waar ze naartoe willen met hun zakelijke mobiliteit, maar weten niet goed hoe ze het aan moeten pakken. Ze willen bijvoorbeeld meer flexibele oplossingen, maar vrezen dat dat een enorme administratieve last oplevert.”
Bij de hand
De Jong wil met TMB bedrijven bij de hand nemen op de route naar nieuwe mobiliteit. “De ontwikkelingen in het vakgebied volgen elkaar in razend tempo op. Het is belangrijk om overzicht te hebben, want elke keuze in het proces heeft consequenties.
In plaats van kant-en-klare producten hebben we voor elke klant een maatwerkoplossing.
Financiële, maar bijvoorbeeld ook fiscale en arbeidsrechtelijke. Bij aanpassing van het beleid moet bijvoorbeeld worden overlegd met een ondernemingsraad.” Als expert op gebied van mobiliteit kan TMB op basis van data uit voertuigen en reisinformatie van medewerkers bedrijven begeleiden naar de best passende oplossing. “We verkopen geen kant-en-klare producten meer, maar komen op basis van de informatie voor elk bedrijf tot een op maat gemaakte roadmap naar nieuwe mobiliteit.”
Behalve de traditionele leaseauto’s biedt TBM inmiddels mede via de Autobinck Group en Justlease ook andere mobiliteitsoplossingen, zoals deelauto’s, leasefietsen en mobiliteitsbudgetten. Toch is zo’n roadmap niet een eenvoudige blauwdruk die overal kan worden toegepast, benadrukt De Jong. “We draaien ons verkoopmodel om. In plaats van producten aan te bieden gaan we met bedrijven in gesprek over hun behoefte op het gebied van zakelijke mobiliteit. Zo leren we juist welke producten we in ons assortiment moet opnemen om klanten te kunnen bedienen. Bij het ene bedrijf zal het gaan om het verduurzamen van de vloot, bij het andere om grip op de kosten en bij de volgende om de vraag hoe je je aantrekkelijkheid als werkgever vergroot. Dat gesprek gaan we de komende jaren met al onze klanten en relaties voeren en de uitkomst zal per bedrijf verschillen.”
Bestelauto’s
Dat die omgekeerde aanpak mogelijk zal leiden tot een afnemende vraag naar leaseauto’s, de core business van de traditionele leasemaatschappij, ziet De Jong eerder als een kans dan als een bedreiging. “De behoefte aan zakelijke mobiliteit wordt de komende jaren eerder groter dan kleiner. Alleen de invulling zal anders zijn. Vroeger hadden we bij een bedrijf 100 traditionele leasecontracten. Straks moeten we bij datzelfde bedrijf misschien voor 900 medewerkers de mobiliteit verzorgen met deelauto’s, private lease auto’s of mobiliteitsbudgetten. Dat kan in beginsel voor iedereen een beter model opleveren.”
De nieuwe aanpak geldt niet alleen voor de personenautomarkt. Ook de bestelautomarkt, waarin Terberg historisch een sterke positie heeft, zal de komende jaren sterk veranderen, verwacht De Jong. “Denk aan het bezorgen van spullen in binnensteden, die voor bepaalde voertuigen op slot gaan, al dan niet op bepaalde tijden. En de elektrificatie zorgt voor nieuwe uitdagingen op gebied van logistiek en oplaadtijden en -kosten. Dat zul je anders gaan moeten organiseren.” De gemene deler in alle veranderingen is dat de invulling van mobiliteit vooral veel complexer zal worden, met meer varianten, verwacht De Jong. “Als de complexiteit toeneemt is er meer behoefte aan regie en historisch gezien zijn wij daar als leasemaatschappij uitstekend op voorbereid.”
Familiewaarden
Het automatiseren van processen en het verzamelen en analyseren van gegevens, bijvoorbeeld via telematicaoplossingen, is daarin een cruciale factor. De afgelopen maanden heeft TBM veel geïnvesteerd in een nieuwe ICT-infrastructuur om in te spelen alle de nieuwe behoeften die de komende jaren bij bedrijven zullen ontstaan. “In plaats van leverancier van auto’s willen we voor bedrijven waarde toevoegen door te zorgen voor een meer efficiënte, productieve en duurzame mobiliteit.” Dit betekent dat groei van het aantal voertuigen in de leasevloot geen doel op zich meer is voor TBM. “Minder voertuigen is uiteindelijk beter voor ons allemaal. Het gaat om de optimale mobiliteit van medewerkers. Maar de kernwaarden van het oude familiebedrijf blijven hetzelfde: betrokken, innovatief, ondernemend en doen wat is afgesproken.”