Louwman Groep lanceert autodeelconcept Amigo

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Met het deelconcept Amigo kan een groep vrienden of bekenden gezamenlijk gebruik maken van een deelauto. (Foto: Louwman Groep)

Hiermee wordt het mogelijk om met een aantal vrienden of andere bekenden gebruik te maken van een deelauto voor een vast maandbedrag. Dat maakt de Louwman Groep vandaag bekend.

Gebruikers van het deelautoconcept betalen een vast bedrag per maand voor de auto, plus een bedrag voor de gereden kilometers. Dit is inclusief onderhoud, verzekering en brandstof. De gereden kilometers en verbruikte brandstof worden aan het einde van de maand automatisch verrekend tussen de gebruikers. De deelauto reserveren, openen en sluiten gaat via een app op de telefoon. Deelplatform Wego Carsharing, waarin de Louwman Groep een belang heeft, levert de techniek voor de app. Eerder startte het deelplatform een deelauto-pilot voor bedrijven met Suzuki.

Naast het delen van de deelauto door een vaste groep, is het ook mogelijk om als hoofdgebruiker een eigen Amigo auto te delen. Hierbij kan de hoofdgebruiker de auto (betaald) delen met zijn vrienden, wanneer hij de auto zelf niet nodig heeft. Hierbij gaan de opbrengsten van de deelritten af van de maandelijkse kosten van de hoofdgebruiker, waardoor het loont naarmate hij de deelauto vaker deelt met anderen. 

opbrengsten van de deelritten gaan van de maandelijkse kosten af.

Optimaliseren

Volgens Aimée de Vries, verantwoordelijk voor business development new mobility bij Louwman Groep en oprichter van Amigo, vindt in juni de volledige lancering van het deelconcept plaats. “Het concept en de app worden nu verder geoptimaliseerd. Gebruikers van Amigo hebben de beschikking over een eigen auto, zoals bij private lease, gecombineerd met de voordelen van carsharing.” De deelauto’s van het deelconcept rijden rond zonder reclame en zijn alleen beschikbaar voor een vaste groep gebruikers. 

De Vries stelt dat het gebruik per auto in dit deelconcept omhoog gaat. “We vergroten niet het aantal auto’s op de weg, maar maken gebruik van het reeds bestaande autonetwerk. Jong gebruikte, en anders veelal stilstaande, auto’s worden efficiënter ingezet in plaats van nieuwe auto’s te produceren”, aldus De Vries.