Overig

Laatste update:

‘Magische grens’ van half miljoen Nederlandse laadpunten gepasseerd

Foto: Autobinck

De grens van een half miljoen laadpunten voor elektrische auto’s in Nederland gepasseerd, meldt de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) in een voortgangsrapportage die vanochtend aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Het gaat om private, (semi-) publieke laadpunten en snellaadpunten.

Koploper

“We liggen goed op koers. Nederland behoort tot de koplopers van Europa als het gaat om laadinfrastructuur’, oordeelt Gerben Jan Gerbrandy, voorzitter van de NAL. “Maar er zijn ook uitdagingen. De groei van elektrisch vervoer neemt elk jaar toe. Met name bij de uitrol van snelladers en laadmogelijkheden voor zwaar vervoer is voldoende capaciteit een zorg.”

De ruim een half miljoen laadpunten in Nederland zijn voor het grootste deel privé, namelijk 384.200 laadpunten). In landelijke regio’s waar mensen vaker een oprit hebben bij het huis, zijn meer private laadpunten dan in de stedelijke regio’s. In regio noord laden de meeste mensen thuis: 88 procent. Landelijk laadt 67 procent van de EV en PHEV-rijders thuis. Duitsland schroefde onlangs de doelstelling voor het aantal publieke laadpalen omlaag, omdat mensen veel meer thuis blijken te laden dan verwacht. Terwijl dat niet per se goedkoper is.

Meer palen, meer EV’s

Het aantal elektrische auto’s is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De (semi-)publieke laadinfrastructuur stijgt naar verhouding mee. De verhouding elektrische voertuigen per semi-publiek laadpunt schommelt de afgelopen jaren net boven de 4 voertuigen per laadpunt. Bij semi-publiek gaat het om laadpalen die bijvoorbeeld alleen toegankelijk zijn voor klanten van een winkelcentrum of kantoorgebouw. Het aantal elektrische auto’s per publiek laadpunt (voor iedereen beschikbaar) is redelijk stabiel rond de 7 á 7,5 voertuigen per laadpunt. Dat betekent dat de groei van het aantal laadpunten op dit moment de groei van het aantal stekkervoertuigen kan bijbenen. De Europese Unie beveelt lidstaten aan om te streven naar één (semi-) publiek toegankelijk laadpunt per 10 elektrische voertuigen.

Volgens NAL is het essentieel dat maatregelen genomen worden om elektrisch rijden aantrekkelijker en betaalbaarder te maken, zodat de transitie naar elektrisch vervoer verder kan worden versneld. 

‘Magische grens’ van half miljoen Nederlandse laadpunten gepasseerd | Fleet&Mobility

‘Magische grens’ van half miljoen Nederlandse laadpunten gepasseerd

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Bijna 10 procent staat geen elektrische leaseauto toe.
Foto: Autobinck

Koploper

“We liggen goed op koers. Nederland behoort tot de koplopers van Europa als het gaat om laadinfrastructuur’, oordeelt Gerben Jan Gerbrandy, voorzitter van de NAL. “Maar er zijn ook uitdagingen. De groei van elektrisch vervoer neemt elk jaar toe. Met name bij de uitrol van snelladers en laadmogelijkheden voor zwaar vervoer is voldoende capaciteit een zorg.”

De ruim een half miljoen laadpunten in Nederland zijn voor het grootste deel privé, namelijk 384.200 laadpunten). In landelijke regio’s waar mensen vaker een oprit hebben bij het huis, zijn meer private laadpunten dan in de stedelijke regio’s. In regio noord laden de meeste mensen thuis: 88 procent. Landelijk laadt 67 procent van de EV en PHEV-rijders thuis. Duitsland schroefde onlangs de doelstelling voor het aantal publieke laadpalen omlaag, omdat mensen veel meer thuis blijken te laden dan verwacht. Terwijl dat niet per se goedkoper is.

Meer palen, meer EV’s

Het aantal elektrische auto’s is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De (semi-)publieke laadinfrastructuur stijgt naar verhouding mee. De verhouding elektrische voertuigen per semi-publiek laadpunt schommelt de afgelopen jaren net boven de 4 voertuigen per laadpunt. Bij semi-publiek gaat het om laadpalen die bijvoorbeeld alleen toegankelijk zijn voor klanten van een winkelcentrum of kantoorgebouw. Het aantal elektrische auto’s per publiek laadpunt (voor iedereen beschikbaar) is redelijk stabiel rond de 7 á 7,5 voertuigen per laadpunt. Dat betekent dat de groei van het aantal laadpunten op dit moment de groei van het aantal stekkervoertuigen kan bijbenen. De Europese Unie beveelt lidstaten aan om te streven naar één (semi-) publiek toegankelijk laadpunt per 10 elektrische voertuigen.

Volgens NAL is het essentieel dat maatregelen genomen worden om elektrisch rijden aantrekkelijker en betaalbaarder te maken, zodat de transitie naar elektrisch vervoer verder kan worden versneld. 

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.