Personenauto's

Laatste update:

Valet charging lost laadfiles op zonder investering

Valet charging, oftewel een parkeerservice voor stekkerauto’s, moet de files `s ochtends bij laadpalen oplossen. Het blijkt de meest voordelige oplossing te zijn voor het tekort aan laadpalen in parkeergarages en wordt gezien als een opmaat naar het zogenoemde ‘smart charging’ waarbij een computer heet laadproces organiseert.

Dat blijkt uit onderzoek van studenten aan de Erasmus University. Door de verwachte toename van het aantal elektrische auto’s in Nederland, wordt een tekort aan laadpunten bij bedrijven verwacht. Onder begeleiding van accountantskantoor EY, kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, de gemeente Rotterdam en netbeheerder Stedin hebben drie studenten zich over de problematiek gebogen.

De oplossing, valet charging, presenteerden zij vandaag bij EY (Ernst & Young) in Rotterdam. Voor het onderzoek is een praktijkcase behandeld. Medewerkers van EY Rotterdam parkeren namelijk in openbare parkeerplaats De Boompjes. Een centraal gelegen parkeergarage waar ook medewerkers van Rijkswaterstaat parkeren, maar ook bijvoorbeeld dagjesmensen en toeristen die de stad bezoeken.

Volgens de studenten is het implementeren van computergestuurde smart charging nu nog niet haalbaar. Maar uit de praktijk blijkt dat er in Nederland al wel voorbeelden van zijn. Zo is er al een smart charging project op de High Tech Campus en is er al een slim laadplein bij de Amsterdam Arena ingericht.

Balkenende erkent laadproblematiek
Jan-Peter Balkenende, die sinds 2011 partner is bij EY, opende de presentatie en vertelde dat toen hij er begon nog geen enkele laadpaal stond bij EY Rotterdam. Anno 2015 is er met twintig publieke laadpalen al een tekort van minstens 10 laadpalen. Ook het EY kantoor in Amsterdam kampt met laadproblematiek.

In de Rotterdamse parkeergarage staan 20 laadpalen, maar EY Rotterdam heeft alleen al zo’n 25 EV- en Phev-rijders in dienst, waardoor er iedere ochtend file staat bij de laadpalen. Uit een data-analyse van die laadpalen blijkt dat er een gebruikspiek is tussen 8 en 10 uur ’s ochtends. De rest van de dag worden de laadpalen niet of nauwelijks gebruikt. Er is volgens student Rowan Siskens niet direct behoefte aan meer laadpalen, maar aan efficiënter gebruik van de bestaande laadpalen.

Bij EY werd daarom ‘social charging’ geïntroduceerd, zodat EV-rijders onderling regelen dat er om de beurt geladen wordt. Maar, dat is vooral tijdrovend, meent Brent Bodenhorst Meyer, een van de studenten. “Een werknemer is gemiddeld 6,5 minuten van zijn plek om zijn auto van of bij de laadpaal te plaatsen. Dat is opgeteld erg duur. Er werd een speciale ‘stekkerclub’ opgericht, maar er werd geen gebruik van gemaakt. Uit een inventarisatie bleek dat als een ander de auto’s zou verplaatsen er een 100 procent acceptatiegraad was onder de stekkerrijders. Toen is het idee voor valet charging ontstaan.”

Elektriciteitsnet uitbreiden
Er kwam nog een probleem bij de groei van het aantal EV’s kijken. “Het elektriciteitsnet moet vanaf 40 auto’s worden uitgebreid. Dat is een investering die in de tonnen loopt. Bij social charging heb je de helft van de laadpalen nodig en bij valet parking een derde.” Behalve het salaris van een parkeerassistent, die zorgt dat de auto’s om de beurt laden, hoeven er volgens Meyer geen investeringen te worden gedaan om valet charging mogelijk te maken. “Er moeten wel een draaiboek en een policy opgesteld worden, zodat het inleveren en ophalen van de sleutels geregeld wordt.”

Valet charging wordt niet als een lange termijnoplossing gezien. Op lange termijn zal smart charging, waarbij de computer het overneemt van de valet charger, veelal geïmplementeerd worden en zal bij nieuwbouw al rekening gehouden worden met nieuwe ontwikkelingen als elektrische auto`s. Valet charging is volgens de Erasmus-studenten de oplossing voor een urgent probleem, waarbij een bestaande ruimte wordt aangepast aan een nieuwe situatie.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Valet charging lost laadfiles op zonder investering | Fleet&Mobility

Valet charging lost laadfiles op zonder investering

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van studenten aan de Erasmus University. Door de verwachte toename van het aantal elektrische auto’s in Nederland, wordt een tekort aan laadpunten bij bedrijven verwacht. Onder begeleiding van accountantskantoor EY, kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, de gemeente Rotterdam en netbeheerder Stedin hebben drie studenten zich over de problematiek gebogen.

De oplossing, valet charging, presenteerden zij vandaag bij EY (Ernst & Young) in Rotterdam. Voor het onderzoek is een praktijkcase behandeld. Medewerkers van EY Rotterdam parkeren namelijk in openbare parkeerplaats De Boompjes. Een centraal gelegen parkeergarage waar ook medewerkers van Rijkswaterstaat parkeren, maar ook bijvoorbeeld dagjesmensen en toeristen die de stad bezoeken.

Volgens de studenten is het implementeren van computergestuurde smart charging nu nog niet haalbaar. Maar uit de praktijk blijkt dat er in Nederland al wel voorbeelden van zijn. Zo is er al een smart charging project op de High Tech Campus en is er al een slim laadplein bij de Amsterdam Arena ingericht.

Balkenende erkent laadproblematiek
Jan-Peter Balkenende, die sinds 2011 partner is bij EY, opende de presentatie en vertelde dat toen hij er begon nog geen enkele laadpaal stond bij EY Rotterdam. Anno 2015 is er met twintig publieke laadpalen al een tekort van minstens 10 laadpalen. Ook het EY kantoor in Amsterdam kampt met laadproblematiek.

In de Rotterdamse parkeergarage staan 20 laadpalen, maar EY Rotterdam heeft alleen al zo’n 25 EV- en Phev-rijders in dienst, waardoor er iedere ochtend file staat bij de laadpalen. Uit een data-analyse van die laadpalen blijkt dat er een gebruikspiek is tussen 8 en 10 uur ’s ochtends. De rest van de dag worden de laadpalen niet of nauwelijks gebruikt. Er is volgens student Rowan Siskens niet direct behoefte aan meer laadpalen, maar aan efficiënter gebruik van de bestaande laadpalen.

Bij EY werd daarom ‘social charging’ geïntroduceerd, zodat EV-rijders onderling regelen dat er om de beurt geladen wordt. Maar, dat is vooral tijdrovend, meent Brent Bodenhorst Meyer, een van de studenten. “Een werknemer is gemiddeld 6,5 minuten van zijn plek om zijn auto van of bij de laadpaal te plaatsen. Dat is opgeteld erg duur. Er werd een speciale ‘stekkerclub’ opgericht, maar er werd geen gebruik van gemaakt. Uit een inventarisatie bleek dat als een ander de auto’s zou verplaatsen er een 100 procent acceptatiegraad was onder de stekkerrijders. Toen is het idee voor valet charging ontstaan.”

Elektriciteitsnet uitbreiden
Er kwam nog een probleem bij de groei van het aantal EV’s kijken. “Het elektriciteitsnet moet vanaf 40 auto’s worden uitgebreid. Dat is een investering die in de tonnen loopt. Bij social charging heb je de helft van de laadpalen nodig en bij valet parking een derde.” Behalve het salaris van een parkeerassistent, die zorgt dat de auto’s om de beurt laden, hoeven er volgens Meyer geen investeringen te worden gedaan om valet charging mogelijk te maken. “Er moeten wel een draaiboek en een policy opgesteld worden, zodat het inleveren en ophalen van de sleutels geregeld wordt.”

Valet charging wordt niet als een lange termijnoplossing gezien. Op lange termijn zal smart charging, waarbij de computer het overneemt van de valet charger, veelal geïmplementeerd worden en zal bij nieuwbouw al rekening gehouden worden met nieuwe ontwikkelingen als elektrische auto`s. Valet charging is volgens de Erasmus-studenten de oplossing voor een urgent probleem, waarbij een bestaande ruimte wordt aangepast aan een nieuwe situatie.