Column Blink | Waar blijft de echte vernieuwing?

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kortom, het woord ‘nieuw’ verdient enige nuancering. Nieuwe technologieën maken reeds bestaande concepten of diensten makkelijker toegankelijk voor de afnemers. Maar dat wil nog niet zeggen dat succes daarmee gegarandeerd is. Autodelen, of carsharing, is bekender geworden bij een groter publiek, maar er zijn nog weinig standalone carshare-ondernemingen financieel succesvol.

Alleen Uber heeft een werkelijk vernieuwend concept bedacht en zie: de weerstand is enorm. Niet bij de potentiele afnemer/consument, maar binnen de traditionele aanbieders in de bedrijfstak. We willen wel innovatief zijn, maar als het ons bestaande businessmodel aantast, dan is Leiden in last. Werkelijke vernieuwingen komen tot stand dankzij nieuwe toetreders die niets te maken hebben met bestaande verdienmodellen. Maar die zijn in de traditionele automotive markt nog kansloos als ze niet de financiële slagkracht hebben om de bestaande markt te doorbreken.

`Dus gieten we oude wijn in nieuwe zakken en noemen we onszelf innovatief.`

En dus gieten we oude wijn in nieuwe zakken en noemen we onszelf innovatief. Een beetje meer transparantie, een kleine aanpassing op onze bestaande diensten en hup, we kunnen weer even voort. Het blijft wachten op de werkelijke vernieuwing in mobiliteit. En die zal waarschijnlijk niet komen uit de vastgeroeste automotive-branche.

Voor werkelijke vernieuwing moeten we misschien wel wachten op de iPhone op wielen van Apple, die parkeren, reizen, werken, delen en communiceren combineert en in één klik regelt en waarbij de telecomprovider de nieuwe leasemaatschappij ofwel mobiliteitsprovider is. Dan is het niet langer meer een kwestie van hetzij een auto kopen, leasen, huren of delen of met het openbaar vervoer reizen. Dan is het niet meer of-of, dan wordt het en-en! En daar zit de barrière voor vernieuwing in de mobiliteitsbranche. Voor elke vorm hebben we een businessmodel ontwikkeld waaraan we niet willen of kunnen tornen.

De toekomst is voor diegenen die in staat zijn de combinatie in één model aan te bieden en daarbij accepteren dat sommige onderdelen verlieslatend zijn, maar beseffen dat deze nodig zijn om het totaal te kunnen laten renderen. De grenzen tussen zakelijke en privé-reizen vervagen meer en meer, de consument is allang geen individu meer, maar manifesteert zich steeds vaker als collectief, geholpen door beschikbare informatie op het internet.

Werkelijke vernieuwingen beginnen met de vraag wat de potentiele klant wil. Niet met wat wij hem kunnen aanbieden.

Hans Blink is zelfstandig consultant en voormalis ceo van Athlon Car Lease International. Deze column is verschenen in Fleet&Mobility 4 van 2015.