Van leasemaatschappij naar mobiliteitspartner

Ivo Lissone (Foto: Studio Dijkgraaf)

Omdenken in mobiliteit: dat is waar Alphabet al een tijdje mee bezig is. “We veranderen in een partner in mobiliteit”, zegt salesdirector Ivo Lissone. “Veranderingen zijn en blijven er en die omarmen wij graag.”

Alphabet ziet bij klanten de vraag naar bredere mobiliteit dan alleen de leaseauto steeds meer opkomen. “Dat heeft in veel gevallen met een meer op duurzaamheid gericht bedrijfsbeleid te maken, maar ook met het beleid van gemeentes, die maatregelen treffen om vervuilende auto’s te weren”, zegt Lissone. “We zien daar duidelijk geografische verschillen. Bedrijven in de Randstad hebben veel meer behoefte aan alternatieve mobiliteitsopties dan bedrijven daarbuiten.”

Andere behoeften

Ook bij werknemers zelf ontstaan andere mobiliteitsbehoeften, merkt Alphabet. “Een toenemend aantal medewerkers ziet af van een leaseauto omdat ze mobiliteit op een andere manier willen inrichten: met deelauto’s, elektrische fietsen en openbaar vervoer. Dat moet op een andere manier gefaciliteerd worden en dat is de reis die wij nu maken: van leasemaatschappij naar mobiliteitsprovider.” Een van de bewegingen in de overgang naar het bieden van andere oplossingen is dat Alphabet vanaf januari ook elektrische fietsen aanbiedt. “Daarnaast hebben we een mobiliteitsbudget, we hebben deelautoconcepten, privateleaseconcepten: we hebben al veel diensten en middelen waarmee werknemers voor andere mobiliteit kunnen kiezen”, zegt Lissone.

Mobiliteitspas

Eén pas voor alle mobiliteitsdiensten is een andere ontwikkeling in de reis die Alphabet maakt. “Voorheen kenden we een aparte pas om te tanken, om te laden en om met het OV te reizen. We hebben dat nu in een pas gecombineerd. We bieden daarbij een vaste kilowattuurprijs voor iemand die zijn elektrische auto oplaadt. Dat geeft transparantie en grip op kosten. Maar met die pas kun je ook een taxi betalen en parkeren. Dat zijn de volgende stappen die wij zetten.”

Twee doelgroepen

Dat neemt niet weg dat Alphabet er nog steeds is voor de traditionele leaserijder die de auto voor zijn werk nodig heeft. “Een accountmanager die veel op de weg zit, heeft niet zo veel aan een elektrische fiets bijvoorbeeld. Of een klant in Oost-Nederland die met het OV slecht bij zijn klanten kan komen. Maar daarnaast richten we ons op een groep die prima zonder leaseauto gefaciliteerd kan worden. Daar bieden we nu nieuwe concepten voor. Die groep had voorheen wel een leaseauto, maar maakt nu bewust andere keuzes.”

Mobiliteit van 1 minuut tot 5 jaar

Lissone ziet de trend dat huur en lease steeds dichter bij elkaar komen. Huurauto’s worden ingezet voor langere perioden, terwijl leasecontracten korter worden. Het onderscheid tussen huur en rent vervaagt dus. Dat past wel binnen de filosofie van Alphabet, dat de traditionele muren tussen huur en lease wil slechten. “Wij bieden flexibele mobiliteit van één minuut tot vijf jaar. Het gaat meer om short term, mid term en long term mobility. Bedrijven hebben vaak behoefte aan een mix daarvan. Het komt steeds meer neer op mobiliteitsoplossingen, of die nu voor een uur of voor een meerdere jaren zijn. Mobiliteit is wat ons betreft synoniem aan vrijheid.”

De flexibiliserende arbeidsmarkt is een andere factor die maakt dat er meer vraag komt naar tijdelijke auto’s. Lissone ziet kansen om daar met deelauto’s op in te springen. “Onze rentvloot zou je ook kunnen inzetten als deelauto, zeker in een gesloten gemeenschap. Een bedrijf waar 100 mensen af en toe behoefte hebben aan een auto, zou bij ons op piekdagen gebruik kunnen maken van huurauto’s die dan als deelauto worden ingezet. Connectiviteit is daarbij belangrijk: op basis van data kun je die dienstverlening heel goed invullen. Carsharing-concepten staan nu nog los, maar die willen we integreren in de huurvloot. Daar zie je straks geen onderscheid meer in.”

Revival van hybride

Van de Alphabet-vloot is inmiddels 7,5% volledig elektrisch en 7,5% is hybride. “We zien het effect op de gemiddelde CO2-uitstoot in de vloot: die is 100 gram per kilometer. In het verleden was 130 gram geen uitzondering.” Lissone ziet de laatste tijd een revival van de hybride auto. “De laatste drie maanden neemt het aantal bestellingen in dat segment toe. Dat heeft ermee te maken dat er CO2-plafonds in de leaseregelingen van onze klanten zitten. En de fabrikanten moeten eind 2020 ook aan bepaalde uitstooteisen voldoen, dus die willen ook graag meer hybride auto’s afzetten. Daarnaast gaan steden stimuleren om elektrisch te rijden als je de stad binnenkomt. Met een hybride kun je dan makkelijk overschakelen.”

Omarm verandering

De veranderingen gaan snel: in de regelgeving, maar ook in de technologische ontwikkeling. Lissone vindt dat de automotive-sector die veranderingen moet omarmen en er zelf proactief op moet inspringen. “Veel veranderingen zijn simpelweg een gegeven. De overheid wijzigt het beleid, CO2-uitstoot moet worden gereduceerd en de elektrische auto wordt nu langzaam wat minder fiscaal gestimuleerd. Daarnaast verandert de vraag van de klant. Tenslotte zien wij wel veel meer nieuwe spelers op de markt. Dat vraagt om actie. Wij hebben ervoor gekozen om onderdeel te zijn van de veranderingen door om te schakelen van asset-denken – puur het leveren van auto’s – naar service-denken: gericht op het leveren van mobiliteitsoplossingen. Alphabet wordt steeds meer een wendbare organisatie. Hoe gaaf is het dat je met allerlei veranderingen bezig bent? Het is mooi dat we daar een rol in kunnen spelen. Waarom zouden we straks niet zonnepanelen leveren aan elektrische rijders? Laten we een stap vooruit blijven denken.”

Meer weten over Alphabet? https://www.alphabet.com/

Van leasemaatschappij naar mobiliteitspartner | Fleet&Mobility

Van leasemaatschappij naar mobiliteitspartner

Ivo Lissone (Foto: Studio Dijkgraaf)

Omdenken in mobiliteit: dat is waar Alphabet al een tijdje mee bezig is. “We veranderen in een partner in mobiliteit”, zegt salesdirector Ivo Lissone. “Veranderingen zijn en blijven er en die omarmen wij graag.”

Alphabet ziet bij klanten de vraag naar bredere mobiliteit dan alleen de leaseauto steeds meer opkomen. “Dat heeft in veel gevallen met een meer op duurzaamheid gericht bedrijfsbeleid te maken, maar ook met het beleid van gemeentes, die maatregelen treffen om vervuilende auto’s te weren”, zegt Lissone. “We zien daar duidelijk geografische verschillen. Bedrijven in de Randstad hebben veel meer behoefte aan alternatieve mobiliteitsopties dan bedrijven daarbuiten.”

Andere behoeften

Ook bij werknemers zelf ontstaan andere mobiliteitsbehoeften, merkt Alphabet. “Een toenemend aantal medewerkers ziet af van een leaseauto omdat ze mobiliteit op een andere manier willen inrichten: met deelauto’s, elektrische fietsen en openbaar vervoer. Dat moet op een andere manier gefaciliteerd worden en dat is de reis die wij nu maken: van leasemaatschappij naar mobiliteitsprovider.” Een van de bewegingen in de overgang naar het bieden van andere oplossingen is dat Alphabet vanaf januari ook elektrische fietsen aanbiedt. “Daarnaast hebben we een mobiliteitsbudget, we hebben deelautoconcepten, privateleaseconcepten: we hebben al veel diensten en middelen waarmee werknemers voor andere mobiliteit kunnen kiezen”, zegt Lissone.

Mobiliteitspas

Eén pas voor alle mobiliteitsdiensten is een andere ontwikkeling in de reis die Alphabet maakt. “Voorheen kenden we een aparte pas om te tanken, om te laden en om met het OV te reizen. We hebben dat nu in een pas gecombineerd. We bieden daarbij een vaste kilowattuurprijs voor iemand die zijn elektrische auto oplaadt. Dat geeft transparantie en grip op kosten. Maar met die pas kun je ook een taxi betalen en parkeren. Dat zijn de volgende stappen die wij zetten.”

Twee doelgroepen

Dat neemt niet weg dat Alphabet er nog steeds is voor de traditionele leaserijder die de auto voor zijn werk nodig heeft. “Een accountmanager die veel op de weg zit, heeft niet zo veel aan een elektrische fiets bijvoorbeeld. Of een klant in Oost-Nederland die met het OV slecht bij zijn klanten kan komen. Maar daarnaast richten we ons op een groep die prima zonder leaseauto gefaciliteerd kan worden. Daar bieden we nu nieuwe concepten voor. Die groep had voorheen wel een leaseauto, maar maakt nu bewust andere keuzes.”

Mobiliteit van 1 minuut tot 5 jaar

Lissone ziet de trend dat huur en lease steeds dichter bij elkaar komen. Huurauto’s worden ingezet voor langere perioden, terwijl leasecontracten korter worden. Het onderscheid tussen huur en rent vervaagt dus. Dat past wel binnen de filosofie van Alphabet, dat de traditionele muren tussen huur en lease wil slechten. “Wij bieden flexibele mobiliteit van één minuut tot vijf jaar. Het gaat meer om short term, mid term en long term mobility. Bedrijven hebben vaak behoefte aan een mix daarvan. Het komt steeds meer neer op mobiliteitsoplossingen, of die nu voor een uur of voor een meerdere jaren zijn. Mobiliteit is wat ons betreft synoniem aan vrijheid.”

De flexibiliserende arbeidsmarkt is een andere factor die maakt dat er meer vraag komt naar tijdelijke auto’s. Lissone ziet kansen om daar met deelauto’s op in te springen. “Onze rentvloot zou je ook kunnen inzetten als deelauto, zeker in een gesloten gemeenschap. Een bedrijf waar 100 mensen af en toe behoefte hebben aan een auto, zou bij ons op piekdagen gebruik kunnen maken van huurauto’s die dan als deelauto worden ingezet. Connectiviteit is daarbij belangrijk: op basis van data kun je die dienstverlening heel goed invullen. Carsharing-concepten staan nu nog los, maar die willen we integreren in de huurvloot. Daar zie je straks geen onderscheid meer in.”

Revival van hybride

Van de Alphabet-vloot is inmiddels 7,5% volledig elektrisch en 7,5% is hybride. “We zien het effect op de gemiddelde CO2-uitstoot in de vloot: die is 100 gram per kilometer. In het verleden was 130 gram geen uitzondering.” Lissone ziet de laatste tijd een revival van de hybride auto. “De laatste drie maanden neemt het aantal bestellingen in dat segment toe. Dat heeft ermee te maken dat er CO2-plafonds in de leaseregelingen van onze klanten zitten. En de fabrikanten moeten eind 2020 ook aan bepaalde uitstooteisen voldoen, dus die willen ook graag meer hybride auto’s afzetten. Daarnaast gaan steden stimuleren om elektrisch te rijden als je de stad binnenkomt. Met een hybride kun je dan makkelijk overschakelen.”

Omarm verandering

De veranderingen gaan snel: in de regelgeving, maar ook in de technologische ontwikkeling. Lissone vindt dat de automotive-sector die veranderingen moet omarmen en er zelf proactief op moet inspringen. “Veel veranderingen zijn simpelweg een gegeven. De overheid wijzigt het beleid, CO2-uitstoot moet worden gereduceerd en de elektrische auto wordt nu langzaam wat minder fiscaal gestimuleerd. Daarnaast verandert de vraag van de klant. Tenslotte zien wij wel veel meer nieuwe spelers op de markt. Dat vraagt om actie. Wij hebben ervoor gekozen om onderdeel te zijn van de veranderingen door om te schakelen van asset-denken – puur het leveren van auto’s – naar service-denken: gericht op het leveren van mobiliteitsoplossingen. Alphabet wordt steeds meer een wendbare organisatie. Hoe gaaf is het dat je met allerlei veranderingen bezig bent? Het is mooi dat we daar een rol in kunnen spelen. Waarom zouden we straks niet zonnepanelen leveren aan elektrische rijders? Laten we een stap vooruit blijven denken.”

Meer weten over Alphabet? https://www.alphabet.com/