Europees Parlement keurt Duitse tolheffing af

Redactie Redactie
• Laatste update:

Al jaren stellen meerdere organisaties en politici dat de Duitse tolvoorstellen discriminerend zijn. Het EP stelt dat de regeling in strijd is met het EU-recht omdat Duitse chauffeurs de kosten kunnen aftrekken van hun verkeersbelasting, terwijl buitenlandse chauffeurs dit niet kunnen.

De oorspronkelijke Duitse regeling voor de tolheffing werd aangenomen op 8 juni 2015 en gaf Duitse chauffeurs de mogelijkheid om hun bijdragen af te trekken van hun verkeersbelasting. Omdat buitenlandse chauffeurs deze mogelijkheid niet hebben, was er volgens de Europese Commissie een inbreuk op de Europese non-discriminatieregels.

Procedure

De Commissie lanceerde een inbreukprocedure tegen Duitsland maar schortte deze procedure op na een akkoord over een herziening met het Duitse ministerie van Verkeer en infrastructuur op 1 december 2015. Omdat ook onder de herziene regels voor tolheffing enkel Duitse chauffeurs de kosten kunnen aftrekken van hun verkeersbelasting, zeggen de leden van het Europees Parlement in een resolutie dat het systeem “nog steeds geen bijkomende last voor Duitse gebruikers oplegt en dus een indirecte discriminatie op basis van nationaliteit in stand houdt.”

Het Parlement verzoekt de Commissie om toelichting te geven met betrekking tot de vraag waarom het akkoord over de gewijzigde regels geacht wordt een toereikende basis te zijn voor de opschorting van de inbreukprocedure tegen Duitsland, die ingesteld werd op basis van exact dezelfde bezorgdheden inzake discriminatie. 

Europees Parlement keurt Duitse tolheffing af | Fleet&Mobility

Europees Parlement keurt Duitse tolheffing af

Redactie Redactie
• Laatste update:

Al jaren stellen meerdere organisaties en politici dat de Duitse tolvoorstellen discriminerend zijn. Het EP stelt dat de regeling in strijd is met het EU-recht omdat Duitse chauffeurs de kosten kunnen aftrekken van hun verkeersbelasting, terwijl buitenlandse chauffeurs dit niet kunnen.

De oorspronkelijke Duitse regeling voor de tolheffing werd aangenomen op 8 juni 2015 en gaf Duitse chauffeurs de mogelijkheid om hun bijdragen af te trekken van hun verkeersbelasting. Omdat buitenlandse chauffeurs deze mogelijkheid niet hebben, was er volgens de Europese Commissie een inbreuk op de Europese non-discriminatieregels.

Procedure

De Commissie lanceerde een inbreukprocedure tegen Duitsland maar schortte deze procedure op na een akkoord over een herziening met het Duitse ministerie van Verkeer en infrastructuur op 1 december 2015. Omdat ook onder de herziene regels voor tolheffing enkel Duitse chauffeurs de kosten kunnen aftrekken van hun verkeersbelasting, zeggen de leden van het Europees Parlement in een resolutie dat het systeem “nog steeds geen bijkomende last voor Duitse gebruikers oplegt en dus een indirecte discriminatie op basis van nationaliteit in stand houdt.”

Het Parlement verzoekt de Commissie om toelichting te geven met betrekking tot de vraag waarom het akkoord over de gewijzigde regels geacht wordt een toereikende basis te zijn voor de opschorting van de inbreukprocedure tegen Duitsland, die ingesteld werd op basis van exact dezelfde bezorgdheden inzake discriminatie.