Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Mobiliteitsalliantie: Start mobiliteit gecontroleerd op

Het verkeer komt langzaam weer op gang. (Foto: Shutterstock)

Het is noodzakelijk dat de vraag naar mobiliteit gecontroleerd opstart en het aanbod zoveel mogelijk wordt uitgebreid. 

Dat stelt de Mobiliteitsalliantie dat zich baseert op onderzoek dat het heeft laten uitvoeren door Roland Berger.

“De mobiliteit van mensen en goederen stond vóór de coronacrisis al ernstig onder druk. Nu allerlei sectoren weer opstarten in de anderhalve meter-economie dreigt dit opnieuw te gebeuren. De verkeersintensiteit ligt bijna weer op het niveau van voor de crisis. Voor een gecontroleerde opstart is het daarom nodig om de piekbelasting van de mobiliteitsvraag af te vlakken en alle mogelijke vormen van vervoer – dus ook het openbaar vervoer – zo goed mogelijk te benutten. Om dit te bereiken moeten reizigers zo flexibel mogelijk voor slimme combinaties van vervoermiddelen kunnen kiezen”, stelt de alliantie.

Uit het onderzoek blijkt dat er veel onzekerheden zijn over de groei van de verschillende verkeersmodaliteiten. Waar bij zowel het gebruik van de auto, OV als fiets groei verwacht werd, is dat bij auto’s en OV nu twijfelachtig.

De verwachting is dat trends die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, zoals thuiswerken en een toename van het individueel vervoer, de komende periode zullen doorzetten. Ook zet de verstedelijking, klimaatproblematiek en bevolkingsgroei door. Dit vraagt volgens de Mobiliteitsalliantie om een heroriëntatie van het mobiliteitsbeleid in Nederland. “Hierbij wordt ons mobiliteitssysteem duurzaam verbeterd door de gebruiker meer flexibiliteit, bewegingsvrijheid en keuzevrijheid aan te bieden. We moeten voorkomen dat een volgend kabinet dezelfde fout maakt als in de vorige crisis, toen structureel werd bezuinigd op mobiliteit met grote achterstanden als gevolg. Leer van deze en eerdere crises en investeer juist nu in een duurzaam, veilig en goed werkend mobiliteitssysteem. Het schept banen, brengt mensen bij elkaar en versterkt onze economie.”

Tijdens de presentatie van het rapport, via een livestream, riepen zowel de Bovag als VNA opnieuw op tot een sloopregeling. Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, gaf in de uitzending aan bezig te zijn met stimuleringsplannen om de verduurzaming van mobiliteit te versnellen. Of dat betekent dat er een sloopregeling komt, wilde ze niet zeggen. “Maar we kijken er momenteel wel naar”, zei ze.

Mobiliteitsalliantie: Start mobiliteit gecontroleerd op | Fleet&Mobility

Mobiliteitsalliantie: Start mobiliteit gecontroleerd op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het verkeer komt langzaam weer op gang. (Foto: Shutterstock)

Dat stelt de Mobiliteitsalliantie dat zich baseert op onderzoek dat het heeft laten uitvoeren door Roland Berger.

“De mobiliteit van mensen en goederen stond vóór de coronacrisis al ernstig onder druk. Nu allerlei sectoren weer opstarten in de anderhalve meter-economie dreigt dit opnieuw te gebeuren. De verkeersintensiteit ligt bijna weer op het niveau van voor de crisis. Voor een gecontroleerde opstart is het daarom nodig om de piekbelasting van de mobiliteitsvraag af te vlakken en alle mogelijke vormen van vervoer – dus ook het openbaar vervoer – zo goed mogelijk te benutten. Om dit te bereiken moeten reizigers zo flexibel mogelijk voor slimme combinaties van vervoermiddelen kunnen kiezen”, stelt de alliantie.

Uit het onderzoek blijkt dat er veel onzekerheden zijn over de groei van de verschillende verkeersmodaliteiten. Waar bij zowel het gebruik van de auto, OV als fiets groei verwacht werd, is dat bij auto’s en OV nu twijfelachtig.

De verwachting is dat trends die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, zoals thuiswerken en een toename van het individueel vervoer, de komende periode zullen doorzetten. Ook zet de verstedelijking, klimaatproblematiek en bevolkingsgroei door. Dit vraagt volgens de Mobiliteitsalliantie om een heroriëntatie van het mobiliteitsbeleid in Nederland. “Hierbij wordt ons mobiliteitssysteem duurzaam verbeterd door de gebruiker meer flexibiliteit, bewegingsvrijheid en keuzevrijheid aan te bieden. We moeten voorkomen dat een volgend kabinet dezelfde fout maakt als in de vorige crisis, toen structureel werd bezuinigd op mobiliteit met grote achterstanden als gevolg. Leer van deze en eerdere crises en investeer juist nu in een duurzaam, veilig en goed werkend mobiliteitssysteem. Het schept banen, brengt mensen bij elkaar en versterkt onze economie.”

Tijdens de presentatie van het rapport, via een livestream, riepen zowel de Bovag als VNA opnieuw op tot een sloopregeling. Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, gaf in de uitzending aan bezig te zijn met stimuleringsplannen om de verduurzaming van mobiliteit te versnellen. Of dat betekent dat er een sloopregeling komt, wilde ze niet zeggen. “Maar we kijken er momenteel wel naar”, zei ze.