‘Bestuurders zijn tien procent van de tijd afgeleid’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat blijkt uit Udrive, een Europees onderzoek naar “natuurlijk rijgedrag”.

Met name bellen, sms’en en gebruik van social media zijn populair onder automobilisten. Het telefoongebruik neemt toe bij langzaam rijden of stilstaan. Vrachtwagenchauffeurs zijn zelfs 20 procent van de tijd afgeleid, met name door voedsel en mobiele telefoons.

Ook bleek uit het onderzoek dat Nederlandse automobilisten in 27 procent van de gevallen in de dode hoek kijken voordat ze afslaan. Bij het verlaten van een rotonde kijkt 19 procent in de dode hoek. Onder vrachtautochauffeurs is dit 19 procent bij het rechts afslaan en 27 procent bij het verlaten van een rotonde. Dit is meer dan in andere Europese landen; daar lag het gemiddelde nog onder de 10 procent.

Gefilmd

In het Udrive-project werden auto’s, trucks en motorfietsen uitgerust met apparatuur die zowel de situatie op de weg als de handelingen van de bestuurder volgt. Met deze voertuigen werden 281 bestuurders in zes Europese landen twee jaar lang gevolgd, onder hen 48 truckchauffeurs en 33 automobilisten uit Nederland. In totaal is bijna 90 duizend uur data verzameld.

Het Nederlandse deel van het onderzoek werd uitgevoerd door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). SWOV-projectleider Nicole van Nes: “Na een week is bij de meeste deelnemers aan het onderzoek de gedachte dat men gefilmd wordt naar de achtergrond verdwenen, en gaat men het ‘natuurlijke rijgedrag’ vertonen. Vandaar dat deze methode ook naturalistic driving wordt genoemd. Met deze methode krijgen we een beter beeld van het werkelijke gedrag in het dagelijks verkeer dan met vragenlijsten of rijsimulatoronderzoek.”

De onderzoekers brachten enkele highlights uit het onderzoek naar buiten ter gelegenheid van een evenement in Den Haag; het volledige onderzoeksrapport volgt eind juni.

‘Bestuurders zijn tien procent van de tijd afgeleid’ | Fleet&Mobility

‘Bestuurders zijn tien procent van de tijd afgeleid’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat blijkt uit Udrive, een Europees onderzoek naar “natuurlijk rijgedrag”.

Met name bellen, sms’en en gebruik van social media zijn populair onder automobilisten. Het telefoongebruik neemt toe bij langzaam rijden of stilstaan. Vrachtwagenchauffeurs zijn zelfs 20 procent van de tijd afgeleid, met name door voedsel en mobiele telefoons.

Ook bleek uit het onderzoek dat Nederlandse automobilisten in 27 procent van de gevallen in de dode hoek kijken voordat ze afslaan. Bij het verlaten van een rotonde kijkt 19 procent in de dode hoek. Onder vrachtautochauffeurs is dit 19 procent bij het rechts afslaan en 27 procent bij het verlaten van een rotonde. Dit is meer dan in andere Europese landen; daar lag het gemiddelde nog onder de 10 procent.

Gefilmd

In het Udrive-project werden auto’s, trucks en motorfietsen uitgerust met apparatuur die zowel de situatie op de weg als de handelingen van de bestuurder volgt. Met deze voertuigen werden 281 bestuurders in zes Europese landen twee jaar lang gevolgd, onder hen 48 truckchauffeurs en 33 automobilisten uit Nederland. In totaal is bijna 90 duizend uur data verzameld.

Het Nederlandse deel van het onderzoek werd uitgevoerd door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). SWOV-projectleider Nicole van Nes: “Na een week is bij de meeste deelnemers aan het onderzoek de gedachte dat men gefilmd wordt naar de achtergrond verdwenen, en gaat men het ‘natuurlijke rijgedrag’ vertonen. Vandaar dat deze methode ook naturalistic driving wordt genoemd. Met deze methode krijgen we een beter beeld van het werkelijke gedrag in het dagelijks verkeer dan met vragenlijsten of rijsimulatoronderzoek.”

De onderzoekers brachten enkele highlights uit het onderzoek naar buiten ter gelegenheid van een evenement in Den Haag; het volledige onderzoeksrapport volgt eind juni.