Citroen ds4

Redactie Redactie
• Laatste update:

De DS4 had voor de facelift nog wel de double chevron, dus het is nog even wachten op het eerste echte volledige DS-model. Desondanks heeft het merk hoge verwachtingen van de DS4, die de strijd aangaat met de Duitse premiummodellen.

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Er is nu ook een Crossback-versie van. En je ziet ook bij de concurrentie meer van dat soort opgeruigde versies.

Tegen: De auto is al ruim vier jaar op de markt als Citroën. In Nederland liep hij de laatste jaren niet zo hard meer, dus waarom nu als ‘DS’ wel?

Consumentenpotentieel: 5,5

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Het klinkt afgezaagd, maar toch: het bijtellingsnadeel verdwijnt. En dat wij van oorsprong DS-fan zijn. Helaas moeten we nu toch door naar de nadelen.

Tegen: Misschien is het voor China de juiste keuze, maar in Nederland de naam Citroën loskoppelen van de DS? Verder heeft de auto een totaal onherkenbare neus en het oorspronkelijk zo originele ontwerp is geweld aangedaan. Zonde! Laten we hopen dat PSA de dealers niet met te hoge kosten opzadelt voor de DS Salons.

Leasepotentieel: Met een vanafprijs van 25.290 euro mag de DS wel stevig aan de slag met de markt. Duur marketinggeld stoppen in het laden van een merk zal ten koste gaan van een mooie actie-uitvoering in de lease, terwijl deze nodig is om de zo gewenste aantallen te gaan draaien. Cijfer: een magere 6.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Het merk DS wordt gekenmerkt door luxueus materiaalgebruik en een premiumatmosfeer. In combinatie met een gunstig prijskaartje is dit positief voor de restwaarde.

Tegen: De DS4 mist wat de DS3 en DS5 wel hebben: voldoende onderscheidend vermogen. Oorspronkelijk is de DS4 als coupé ontworpen en daar zijn alleen de nadelen van overgebleven, zoals achterruiten die niet te openen zijn.

Restwaardepotentieel: De minimale facelift is te inhoudsloos. Het model loopt al vanaf 2011 en succes is uitgebleven. Een 6.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Het gaat PSA de nodige tijd kosten om het nieuwe premiummerk DS in de markt te plaatsen. In zijn eentje had de DS5 het nog niet zo makkelijk, nu daar de DS4 en DS4 Crossover bijkomen, begint er iets van een modellenlijn te ontstaan. En dat is voor de zakelijke markt een noodzaak om mee te kunnen doen. Veel bedrijven hebben de modellen nu nog als onderdeel van hun Peugeot- en/of Citroën-afspraak in het merkenbeleid staan. DS zou nu als afzonderlijke premiumkeuze kunnen fungeren in een autoregeling.

Tegen: De auto zal nog niet meteen als een natuurlijke concurrent van de Duitse premiums worden gezien, die plek zal verdiend moeten gaan worden. De premiumbeleving komt te voet.

Fleetpotentieel: 7,5






Citroen ds4 | Fleet&Mobility

Citroen ds4

Redactie Redactie
• Laatste update:

De DS4 had voor de facelift nog wel de double chevron, dus het is nog even wachten op het eerste echte volledige DS-model. Desondanks heeft het merk hoge verwachtingen van de DS4, die de strijd aangaat met de Duitse premiummodellen.

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Er is nu ook een Crossback-versie van. En je ziet ook bij de concurrentie meer van dat soort opgeruigde versies.

Tegen: De auto is al ruim vier jaar op de markt als Citroën. In Nederland liep hij de laatste jaren niet zo hard meer, dus waarom nu als ‘DS’ wel?

Consumentenpotentieel: 5,5

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Het klinkt afgezaagd, maar toch: het bijtellingsnadeel verdwijnt. En dat wij van oorsprong DS-fan zijn. Helaas moeten we nu toch door naar de nadelen.

Tegen: Misschien is het voor China de juiste keuze, maar in Nederland de naam Citroën loskoppelen van de DS? Verder heeft de auto een totaal onherkenbare neus en het oorspronkelijk zo originele ontwerp is geweld aangedaan. Zonde! Laten we hopen dat PSA de dealers niet met te hoge kosten opzadelt voor de DS Salons.

Leasepotentieel: Met een vanafprijs van 25.290 euro mag de DS wel stevig aan de slag met de markt. Duur marketinggeld stoppen in het laden van een merk zal ten koste gaan van een mooie actie-uitvoering in de lease, terwijl deze nodig is om de zo gewenste aantallen te gaan draaien. Cijfer: een magere 6.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Het merk DS wordt gekenmerkt door luxueus materiaalgebruik en een premiumatmosfeer. In combinatie met een gunstig prijskaartje is dit positief voor de restwaarde.

Tegen: De DS4 mist wat de DS3 en DS5 wel hebben: voldoende onderscheidend vermogen. Oorspronkelijk is de DS4 als coupé ontworpen en daar zijn alleen de nadelen van overgebleven, zoals achterruiten die niet te openen zijn.

Restwaardepotentieel: De minimale facelift is te inhoudsloos. Het model loopt al vanaf 2011 en succes is uitgebleven. Een 6.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Het gaat PSA de nodige tijd kosten om het nieuwe premiummerk DS in de markt te plaatsen. In zijn eentje had de DS5 het nog niet zo makkelijk, nu daar de DS4 en DS4 Crossover bijkomen, begint er iets van een modellenlijn te ontstaan. En dat is voor de zakelijke markt een noodzaak om mee te kunnen doen. Veel bedrijven hebben de modellen nu nog als onderdeel van hun Peugeot- en/of Citroën-afspraak in het merkenbeleid staan. DS zou nu als afzonderlijke premiumkeuze kunnen fungeren in een autoregeling.

Tegen: De auto zal nog niet meteen als een natuurlijke concurrent van de Duitse premiums worden gezien, die plek zal verdiend moeten gaan worden. De premiumbeleving komt te voet.

Fleetpotentieel: 7,5