Hoofdredactioneel | Regulation

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

In Nederland kwam in Arnhem een wet erdoor die de toegang naar het centrum verspert voor diesels van voor 2004. Als de diesel uit de gratie raakt, is er wel een probleem: er is op dit moment nog geen volwaardig alternatief. Het beste antwoord op de vervuilende diesel is een schone diesel, en daar zijn autofabrikanten ook druk mee bezig. Het is alleen de vraag of ze de tijd krijgen. Ratio wint het uiteindelijk zelden van emotie (daarom zijn er nog altijd mensen die denken dat je jaarlijks 8 spinnen in je slaap eet, terwijl al meermaals wetenschappelijk is aangetoond dat dit niet waar is). Hoe schoon de diesel ook wordt, het bedorven imago lijkt niet meer op te poetsen. Dit heeft de industrie natuurlijk vooral aan zichzelf te wijten. Dankzij dieselgate heeft de poep de ventilator geraakt: de techniek die de industrie moest helpen om de CO2 doelen te realiseren, lijkt onder de druk van (terechte) publieke verontwaardiging zijn ondergang tegemoet te gaan. Ongetwijfeld geeft het gegroeide antidieselsentiment ook een kontje aan de elektrificering van het wagenpark, dat door steeds meer overheden en bedrijven tot heilig doel is verheven, mede aangespoord door de Europese klimaatdoelen. Een grote misvatting die op de loer ligt is dat we de toenemende vraag naar EV’s  gaan verwarren met een structureel veranderde intrinsieke consumentenmotivatie (voor een betere wereld). Tot nu toe is er eerder sprake van Mobility by Regulation dan van Mobility as a Service.

Luberto van Buiten, 
luberto@mobilitymedia.nl

Hoofdredactioneel | Regulation | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | Regulation

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

In Nederland kwam in Arnhem een wet erdoor die de toegang naar het centrum verspert voor diesels van voor 2004. Als de diesel uit de gratie raakt, is er wel een probleem: er is op dit moment nog geen volwaardig alternatief. Het beste antwoord op de vervuilende diesel is een schone diesel, en daar zijn autofabrikanten ook druk mee bezig. Het is alleen de vraag of ze de tijd krijgen. Ratio wint het uiteindelijk zelden van emotie (daarom zijn er nog altijd mensen die denken dat je jaarlijks 8 spinnen in je slaap eet, terwijl al meermaals wetenschappelijk is aangetoond dat dit niet waar is). Hoe schoon de diesel ook wordt, het bedorven imago lijkt niet meer op te poetsen. Dit heeft de industrie natuurlijk vooral aan zichzelf te wijten. Dankzij dieselgate heeft de poep de ventilator geraakt: de techniek die de industrie moest helpen om de CO2 doelen te realiseren, lijkt onder de druk van (terechte) publieke verontwaardiging zijn ondergang tegemoet te gaan. Ongetwijfeld geeft het gegroeide antidieselsentiment ook een kontje aan de elektrificering van het wagenpark, dat door steeds meer overheden en bedrijven tot heilig doel is verheven, mede aangespoord door de Europese klimaatdoelen. Een grote misvatting die op de loer ligt is dat we de toenemende vraag naar EV’s  gaan verwarren met een structureel veranderde intrinsieke consumentenmotivatie (voor een betere wereld). Tot nu toe is er eerder sprake van Mobility by Regulation dan van Mobility as a Service.

Luberto van Buiten, 
luberto@mobilitymedia.nl