Hoofdredactioneel | Weg vooruit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De keuze is aan de werknemer. Het gaat daarbij niet alleen om het middel zelf maar ook om het beheer: bijvoorbeeld private lease in plaats van een leaseauto van de zaak, een budget in plaats van een treinkaart. Maar alle opties ten spijt, voert de auto nog altijd de boventoon. Het aantal verreden autokilometers nam het afgelopen decennium toe, zo blijkt uit CBS-cijfers (t/m 2016). Zowel zakelijk als privé. De meeste woon-werkverplaatsingen vinden ook per auto plaats (60 procent); het OV komt niet verder dan 15 procent.

De verkoop van nieuwe auto’s stijgt, met name dankzij de lease. Een steeds groter deel van deze registraties omvat privéleaseauto’s. Dat duidt op een versteviging van de trend van bezit naar gebruik. 

Die verschuiving in vraag wordt vooral aangejaagd door leasemaatschappijen en grotere Randstedelijke bedrijven, die in een combinatie van kostenbesparing, maatschappelijk verantwoord ondernemen en het inspelen op regelgeving, zoeken naar andere oplossingen. Met prachtige pilots in bijvoorbeeld Amsterdam tot gevolg, waarbij medewerkers wordt gevraagd de auto in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Maar een pilot op de Zuidas is geen graadmeter voor de rest van Nederland. De auto, waarschijnlijk een elektrische, zal de komende decennia het belangrijkste vervoermiddel blijven. Geleast door bedrijf of medewerker zelf, of in de vorm van een deelautoconcept.

Luberto van Buiten, 
luberto@mobilitymedia.nl

Hoofdredactioneel | Weg vooruit | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | Weg vooruit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De keuze is aan de werknemer. Het gaat daarbij niet alleen om het middel zelf maar ook om het beheer: bijvoorbeeld private lease in plaats van een leaseauto van de zaak, een budget in plaats van een treinkaart. Maar alle opties ten spijt, voert de auto nog altijd de boventoon. Het aantal verreden autokilometers nam het afgelopen decennium toe, zo blijkt uit CBS-cijfers (t/m 2016). Zowel zakelijk als privé. De meeste woon-werkverplaatsingen vinden ook per auto plaats (60 procent); het OV komt niet verder dan 15 procent.

De verkoop van nieuwe auto’s stijgt, met name dankzij de lease. Een steeds groter deel van deze registraties omvat privéleaseauto’s. Dat duidt op een versteviging van de trend van bezit naar gebruik. 

Die verschuiving in vraag wordt vooral aangejaagd door leasemaatschappijen en grotere Randstedelijke bedrijven, die in een combinatie van kostenbesparing, maatschappelijk verantwoord ondernemen en het inspelen op regelgeving, zoeken naar andere oplossingen. Met prachtige pilots in bijvoorbeeld Amsterdam tot gevolg, waarbij medewerkers wordt gevraagd de auto in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Maar een pilot op de Zuidas is geen graadmeter voor de rest van Nederland. De auto, waarschijnlijk een elektrische, zal de komende decennia het belangrijkste vervoermiddel blijven. Geleast door bedrijf of medewerker zelf, of in de vorm van een deelautoconcept.

Luberto van Buiten, 
luberto@mobilitymedia.nl