Brandstory

Laatste update:

90% fleetmanagers wil graag betere factuur

Het onderzoek werd uitgevoerd door Calvi, al meer dan twee decennia actief als specialist in het adviseren en inzichtelijk maken van complexe facturen. Met enquêtes en persoonlijke interviews werden tien leasemaatschappijen en 25 fleetowners/mobiliteitsmanagers bevraagd. Uit het onderzoek blijkt dat de mobiliteitsmarkt volop in beweging is. Vrijwel alle fleetowners werken aan het toekomstbestendig maken van…

Het onderzoek werd uitgevoerd door Calvi, al meer dan twee decennia actief als specialist in het adviseren en inzichtelijk maken van complexe facturen. Met enquêtes en persoonlijke interviews werden tien leasemaatschappijen en 25 fleetowners/mobiliteitsmanagers bevraagd.

Uit het onderzoek blijkt dat de mobiliteitsmarkt volop in beweging is. Vrijwel alle fleetowners werken aan het toekomstbestendig maken van het mobiliteitsbeleid. De helft biedt naast de traditionele leaseauto ook alternatieven als een mobiliteitsbudget, OV-kaart, fiets of een cash-optie. Om het beleid meer toekomstbestendig te maken wil 40% op termijn een mobiliteitsbudget introduceren. Inmiddels werkt 60% van de fleetowners aan het volledig elektrisch maken van het wagenpark.

Steeds veelzijdiger

Ivo Lissone, voormalig CCO bij Alphabet en nu werkzaam voor Calvi, ziet met het onderzoek bevestigd wat hij al wist: de praktijk van fleetmanagers wordt steeds veelzijdiger. “Het gaat niet meer alleen om leaseauto’s en brandstofrekeningen. Het gaat ook om elektrisch laden thuis, langs de weg of bij kantoor. Het gaat om het gebruik van deeloplossingen en allerlei vormen van openbaar vervoer – met een aparte post voor privégebruik. Daarmee worden ook de facturen van de leasemaatschappij of mobiliteitsprovider steeds complexer.”

Drie facturen per maand

Dat blijkt ook uit het onderzoek. Gemiddeld versturen de leasemaatschappijen drie facturen per maand naar een klant. De helft van de fleetmanagers geeft aan dat de factuur beter kan en dat ze er regelmatig vragen over hebben. Die spitsen zich toe op kosten van instroom, uitstroom, hercalculaties, onduidelijke laadkosten en beëindigingskosten. Fleetmanagers besteden gemiddeld 2 tot 8 uur per maand aan het verkrijgen van een antwoord op die vragen. Hoe groter de vloot, hoe meer tijd het kost. Daarnaast maakt 95 procent van de fleetmanagers nog een eigen interne rapportage van de facturen en kostenontwikkeling. Dat kost wederom de nodige uren per maand.

Veel extra werk

Ivo Lissone: “Fleetmanagers met een vloot van meer dan 500 voertuigen zijn zeker twee dagen per maand bezig met problemen rond de facturen. Terwijl leasemaatschappijen met onze software ook een geïntegreerde factuur zouden kunnen aanbieden, met een uitleg verdeeld over verschillende componenten en lagen, via één dashboard. Fleetmanagers hebben via het dashboard inzicht in alle onderliggende gegevens. Daarmee worden ook de tijdrovende interne rapportages overbodig. De factuur biedt inzicht in alle benodigde managementinformatie en is direct in te lezen in de achterliggende financiële administratie. Dat zijn diensten waar Calvi zich in heeft gespecialiseerd.”

Overzichtelijk dashboard

Het onderzoek vroeg de fleetmanagers ook of zij geholpen zijn met een inzichtelijk dashboard met diverse kostenoverzichten en rapportagemogelijkheden. 10 procent van de respondenten ziet dat niet zitten, 20 procent lijkt het wel wat, maar wil het eerst zien. Echter: 70 procent is zonder verder commentaar enthousiast. Daarmee is de behoefte aan de kant van de fleetmanagers wel helder.
Maar hoe zit dat met de leasemaatschappijen? Waarom bieden die geen betere factuurservice? Ook daar biedt het onderzoek aanknopingspunten. 90 procent van de leasemaatschappijen heeft namelijk geen of nauwelijks een beeld van het aantal inkomende klantvragen inzake de facturen. Wel geven leasemaatschappijen aan dat een medewerker gemiddeld tussen de 11 en 20 minuten besteedt aan het afhandelen van een klantvraag of dispuut over een factuur. Gezien het grote aantal factuurgerelateerde vragen dat klanten nu hebben, levert een betere factuur dus niet alleen een enorme efficiencyverbetering op, maar ook een aanzienlijke kostenreductie. Niet zo vreemd dat ook leasemaatschappijen een real-time factuur in de vorm van een dashboard wel zien zitten, in ieder geval voor klanten met 20 voertuigen of meer.

Hogere klanttevredenheid

“Ons onderzoek heeft aangetoond dat er in de leasingindustrie een groeiende vraag is naar een efficiënter facturatieproces en een hogere klanttevredenheid. En dat is waar Calvi kan helpen”, vertelt Lissone. “Op het gebied van de factuur liggen mooie kansen voor leasemaatschappijen om de flexibiliteit en het inzicht te bieden waar klanten om vragen. Dat vormt een unieke meerwaarde.”

Voor nadere informatie over de survey, de uitkomst of een mogelijke oplossing kunt u contact opnemen met i.lissone@calvi-insight.com of h.peeters@calvi-insight.comOf kijk op www.calvi-insight.com
90% fleetmanagers wil graag betere factuur | Fleet&Mobility

90% fleetmanagers wil graag betere factuur

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:

Het onderzoek werd uitgevoerd door Calvi, al meer dan twee decennia actief als specialist in het adviseren en inzichtelijk maken van complexe facturen. Met enquêtes en persoonlijke interviews werden tien leasemaatschappijen en 25 fleetowners/mobiliteitsmanagers bevraagd.

Uit het onderzoek blijkt dat de mobiliteitsmarkt volop in beweging is. Vrijwel alle fleetowners werken aan het toekomstbestendig maken van het mobiliteitsbeleid. De helft biedt naast de traditionele leaseauto ook alternatieven als een mobiliteitsbudget, OV-kaart, fiets of een cash-optie. Om het beleid meer toekomstbestendig te maken wil 40% op termijn een mobiliteitsbudget introduceren. Inmiddels werkt 60% van de fleetowners aan het volledig elektrisch maken van het wagenpark.

Steeds veelzijdiger

Ivo Lissone, voormalig CCO bij Alphabet en nu werkzaam voor Calvi, ziet met het onderzoek bevestigd wat hij al wist: de praktijk van fleetmanagers wordt steeds veelzijdiger. “Het gaat niet meer alleen om leaseauto’s en brandstofrekeningen. Het gaat ook om elektrisch laden thuis, langs de weg of bij kantoor. Het gaat om het gebruik van deeloplossingen en allerlei vormen van openbaar vervoer – met een aparte post voor privégebruik. Daarmee worden ook de facturen van de leasemaatschappij of mobiliteitsprovider steeds complexer.”

Drie facturen per maand

Dat blijkt ook uit het onderzoek. Gemiddeld versturen de leasemaatschappijen drie facturen per maand naar een klant. De helft van de fleetmanagers geeft aan dat de factuur beter kan en dat ze er regelmatig vragen over hebben. Die spitsen zich toe op kosten van instroom, uitstroom, hercalculaties, onduidelijke laadkosten en beëindigingskosten. Fleetmanagers besteden gemiddeld 2 tot 8 uur per maand aan het verkrijgen van een antwoord op die vragen. Hoe groter de vloot, hoe meer tijd het kost. Daarnaast maakt 95 procent van de fleetmanagers nog een eigen interne rapportage van de facturen en kostenontwikkeling. Dat kost wederom de nodige uren per maand.

Veel extra werk

Ivo Lissone: “Fleetmanagers met een vloot van meer dan 500 voertuigen zijn zeker twee dagen per maand bezig met problemen rond de facturen. Terwijl leasemaatschappijen met onze software ook een geïntegreerde factuur zouden kunnen aanbieden, met een uitleg verdeeld over verschillende componenten en lagen, via één dashboard. Fleetmanagers hebben via het dashboard inzicht in alle onderliggende gegevens. Daarmee worden ook de tijdrovende interne rapportages overbodig. De factuur biedt inzicht in alle benodigde managementinformatie en is direct in te lezen in de achterliggende financiële administratie. Dat zijn diensten waar Calvi zich in heeft gespecialiseerd.”

Overzichtelijk dashboard

Het onderzoek vroeg de fleetmanagers ook of zij geholpen zijn met een inzichtelijk dashboard met diverse kostenoverzichten en rapportagemogelijkheden. 10 procent van de respondenten ziet dat niet zitten, 20 procent lijkt het wel wat, maar wil het eerst zien. Echter: 70 procent is zonder verder commentaar enthousiast. Daarmee is de behoefte aan de kant van de fleetmanagers wel helder.
Maar hoe zit dat met de leasemaatschappijen? Waarom bieden die geen betere factuurservice? Ook daar biedt het onderzoek aanknopingspunten. 90 procent van de leasemaatschappijen heeft namelijk geen of nauwelijks een beeld van het aantal inkomende klantvragen inzake de facturen. Wel geven leasemaatschappijen aan dat een medewerker gemiddeld tussen de 11 en 20 minuten besteedt aan het afhandelen van een klantvraag of dispuut over een factuur. Gezien het grote aantal factuurgerelateerde vragen dat klanten nu hebben, levert een betere factuur dus niet alleen een enorme efficiencyverbetering op, maar ook een aanzienlijke kostenreductie. Niet zo vreemd dat ook leasemaatschappijen een real-time factuur in de vorm van een dashboard wel zien zitten, in ieder geval voor klanten met 20 voertuigen of meer.

Hogere klanttevredenheid

“Ons onderzoek heeft aangetoond dat er in de leasingindustrie een groeiende vraag is naar een efficiënter facturatieproces en een hogere klanttevredenheid. En dat is waar Calvi kan helpen”, vertelt Lissone. “Op het gebied van de factuur liggen mooie kansen voor leasemaatschappijen om de flexibiliteit en het inzicht te bieden waar klanten om vragen. Dat vormt een unieke meerwaarde.”

Voor nadere informatie over de survey, de uitkomst of een mogelijke oplossing kunt u contact opnemen met i.lissone@calvi-insight.com of h.peeters@calvi-insight.comOf kijk op www.calvi-insight.com
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.