Ga toch (elektrisch) fietsen!

Dat de economie groeit, is duidelijk te merken aan de drukte op de weg. Files nemen de komende jaren in aantal en lengte toe. Dat blijkt ook weer uit de vierjaarlijkse Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) die het ministerie van Infrastructuur en Milieu vorige maand publiceerde. Voor werkgevers en werknemers loont het dus des te meer om naar alternatieven te kijken voor het dagelijks woon-werkverkeer. E-bikes zijn zo’n alternatief. 

Nederland is een fietsland. Nog steeds. Maar het beeld van ‘de fietser die kromgebogen over zijn stuur zichzelf een weg baant’ moet anno 2017 toch wat worden bijgesteld. Niet alleen daalde het totaal aantal fietsverkopen in de afgelopen jaren licht, tot net onder een miljoen exemplaren. Het aandeel elektrisch aangedreven fietsen neemt een steeds groter deel voor zijn rekening. In 2016 was 30 procent van het aantal verkochte fietsen een e-bike. En daarmee bezit nu 16 procent van alle Nederlanders zo’n fiets met trapondersteuning. Van deze 16 procent heeft 6 procent een high speed e-bike.

Niet zo vreemd eigenlijk. Want een e-bike kent een aantal forse voordelen ten opzichte van een normale fiets. En voor afstanden tot 20 kilometer zijn er ook voordelen ten opzichte van de auto. 

In de eerste plaats betekent het een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot. De elektrische fiets is één van de schoonste vormen van vervoer. Bovendien kan het gebruik van een e-bike bijdragen aan een oplossing van het fileprobleem, wanneer mensen met een gemiddelde afstand van 15 kilometer naar hun werk (af en toe) de elektrische fiets pakken.

Voordelen voor werknemers

  • Fietsen – zelfs met trapondersteuning – is gezond. Je reistijd wordt ‘sporttijd’.
  • Een fiets is – zeker in de stad – sneller dan een auto.
  • Het is goedkoper – bij een reiskostenvergoeding van €0,19 cent per kilometer en een woon-werk afstand ontvang je €135,50 per maand aan reiskostenvergoeding. Daar kun je ruimschoots een e-bike voor leasen, zelfs die in het duurdere segment.

Voordelen voor werkgevers

  • Een e-bike voor uw personeel levert besparingen op brandstof, onderhoud en parkeerkosten op.
  • Uw medewerkers zijn gezonder en fitter.
  • Uw bedrijf draagt bij aan de vermindering van het aantal files en aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.
  • In meerdere gemeentes zijn aantrekkelijke subsidieregelingen voor de bike.

Zeker voor woon-werk-afstanden tussen de 10 en 20 kilometer is een (high speed) e-bike dus een aantrekkelijk alternatief voor een normale fiets of de auto. En dat hoeft helemaal niet veel geld te kosten. Er zijn aantrekkelijke lease-oplossingen voor (high speed) e-bikes, waarmee zowel werkgevers als werknemers geld en tijd kunnen besparen.

Wilt u meer weten over de e-bike als woon-werk alternatief? Download dan onze whitepaper: ‘E-bikes, de toekomst van het woon-werkverkeer?’ 

Voor meer informatie kunt u ook onze website bezoeken www.aldautomotive.nl

Ga toch (elektrisch) fietsen! | Fleet&Mobility

Ga toch (elektrisch) fietsen!

(Foto: ALD).

Dat de economie groeit, is duidelijk te merken aan de drukte op de weg. Files nemen de komende jaren in aantal en lengte toe. Dat blijkt ook weer uit de vierjaarlijkse Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) die het ministerie van Infrastructuur en Milieu vorige maand publiceerde. Voor werkgevers en werknemers loont het dus des te meer om naar alternatieven te kijken voor het dagelijks woon-werkverkeer. E-bikes zijn zo’n alternatief. 

Nederland is een fietsland. Nog steeds. Maar het beeld van ‘de fietser die kromgebogen over zijn stuur zichzelf een weg baant’ moet anno 2017 toch wat worden bijgesteld. Niet alleen daalde het totaal aantal fietsverkopen in de afgelopen jaren licht, tot net onder een miljoen exemplaren. Het aandeel elektrisch aangedreven fietsen neemt een steeds groter deel voor zijn rekening. In 2016 was 30 procent van het aantal verkochte fietsen een e-bike. En daarmee bezit nu 16 procent van alle Nederlanders zo’n fiets met trapondersteuning. Van deze 16 procent heeft 6 procent een high speed e-bike.

Niet zo vreemd eigenlijk. Want een e-bike kent een aantal forse voordelen ten opzichte van een normale fiets. En voor afstanden tot 20 kilometer zijn er ook voordelen ten opzichte van de auto. 

In de eerste plaats betekent het een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot. De elektrische fiets is één van de schoonste vormen van vervoer. Bovendien kan het gebruik van een e-bike bijdragen aan een oplossing van het fileprobleem, wanneer mensen met een gemiddelde afstand van 15 kilometer naar hun werk (af en toe) de elektrische fiets pakken.

Voordelen voor werknemers

  • Fietsen – zelfs met trapondersteuning – is gezond. Je reistijd wordt ‘sporttijd’.
  • Een fiets is – zeker in de stad – sneller dan een auto.
  • Het is goedkoper – bij een reiskostenvergoeding van €0,19 cent per kilometer en een woon-werk afstand ontvang je €135,50 per maand aan reiskostenvergoeding. Daar kun je ruimschoots een e-bike voor leasen, zelfs die in het duurdere segment.

Voordelen voor werkgevers

  • Een e-bike voor uw personeel levert besparingen op brandstof, onderhoud en parkeerkosten op.
  • Uw medewerkers zijn gezonder en fitter.
  • Uw bedrijf draagt bij aan de vermindering van het aantal files en aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.
  • In meerdere gemeentes zijn aantrekkelijke subsidieregelingen voor de bike.

Zeker voor woon-werk-afstanden tussen de 10 en 20 kilometer is een (high speed) e-bike dus een aantrekkelijk alternatief voor een normale fiets of de auto. En dat hoeft helemaal niet veel geld te kosten. Er zijn aantrekkelijke lease-oplossingen voor (high speed) e-bikes, waarmee zowel werkgevers als werknemers geld en tijd kunnen besparen.

Wilt u meer weten over de e-bike als woon-werk alternatief? Download dan onze whitepaper: ‘E-bikes, de toekomst van het woon-werkverkeer?’ 

Voor meer informatie kunt u ook onze website bezoeken www.aldautomotive.nl