EVBox: altijd de optimale laadoplossing

EVBox •
Kim de Vos Kim de Vos
• Laatste update:

Nederland is een van de voorlopers in de elektrificatie en al sinds de markt voor elektrische mobiliteit in de kinderschoenen stond ontwikkelt en bouwt EVBox laadstations voor die markt. Mathijs Leffers, directeur Benelux van de fabrikant, vertelt hoe ruim 13 jaar ervaring in deze dynamische markt helpt de toekomst gestalte te geven.

EVBox heeft internationaal al meer dan 500.000 laadpunten geleverd, waarvan ongeveer een derde in Nederland. Met de recent geïntroduceerde EVBox Troniq High Power levert EVBox het snelste laadstation op de markt (400 kW). Een andere optie voor bestemmingslocaties is de EVBox Troniq Modular, die tot 240 kW kan leveren. Voor het laden met normale snelheden tot 22 kW op commerciële locaties of kantoren is er de EVBox Liviqo. Daarnaast is EVBox Livo het nieuwste laadstation voor thuis. Voor laadbeheer en -diensten biedt de fabrikant laadbeheermanagementsoftware, EVBox Everon. Een brede portfolio dus, zodanig ontworpen dat alle producten klaar zijn voor de toekomst met mogelijke updates en nieuwe certificeringen. 

Toekomstgericht

Die toekomstgerichtheid blijkt ook uit de forse investeringen die EVBox doet in R&D. Mathijs Leffers: “Al onze R&D-inspanningen richten zich op de ontwikkeling van de optimale oplossing voor EV-rijders, locatie-eigenaren en energiebedrijven. Ons technologieteam werkt doorlopend aan het efficiënter maken van het opladen van elektrische voertuigen door middel van onder meer dynamic load balancing, het kosteneffectiever en duurzamer maken van laden en V2G-ontwikkelingen.” Daarom werkt EVBox ook met technologieën zoals EEBUS (een industriestandaard die ervoor zorgt dat apparaten met elkaar kunnen communiceren ongeacht sector-, technologie- en fabrikantbarrières – het laadverbruik van elektrische voertuigen kan zo bijvoorbeeld worden gekoppeld aan het aanbod of de beperkingen van het energienet, red.) en het gebruik van zonne-energie. “In ons ‘Early Adopter Program’ voor nieuwe producten breiden we testcycli (ook real-life testen) met partners uit en zorgen we voor de beste kwaliteit wanneer de nieuwe producten op grote schaal beschikbaar zijn.” Ook wordt gewerkt aan oplossingen voor de problemen waar de laadmarkt steeds vaker tegenaan loopt. “Binnen de EV-laadsector is het zoeken naar manieren om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen essentieel. Veel klanten vragen daar ook naar. We leggen hen uit welke slimme laadfuncties we momenteel hebben en hoe die helpen om het laden efficiënter te maken en de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te verminderen.”

Geavanceerd

EVBox ziet voor de nabije toekomst voor de uitbreiding van het aantal laadstations de brandstofdetailhandel als de perfecte sector om op te anticiperen, door hun bestaande locaties te gebruiken en te profiteren van de verschuiving in de markt. Daarbij ligt de focus op een innovatieve, geavanceerde laadinfrastructuur met een hoog vermogen, zodat EV-rijders onderweg kunnen opladen tijdens langere ritten. Leffers: “Daarbij is het belangrijk om ook prioriteit te geven aan de gebruikerservaring van de EV-rijder, met innovaties zoals ad-hocbetalingen tijdens het opladen, zodat EV-rijders zelf hun betaalmethode kunnen kiezen. Uiteindelijk zullen EV-rijders altijd en overal efficiënt en duurzaam kunnen opladen waar ze de mogelijkheid krijgen, thuis, op het werk en onderweg.”

EVBox: altijd de optimale laadoplossing | Fleet&Mobility

EVBox: altijd de optimale laadoplossing

EVBox • Nederland is een van de voorlopers in de elektrificatie en al sinds de markt voor elektrische mobiliteit in de kinderschoenen stond ontwikkelt en bouwt EVBox laadstations voor die markt. Mathijs Leffers, directeur Benelux van de fabrikant, vertelt hoe ruim 13 jaar ervaring in deze dynamische markt helpt de toekomst gestalte te geven.
Kim de Vos Kim de Vos
• Laatste update:

EVBox heeft internationaal al meer dan 500.000 laadpunten geleverd, waarvan ongeveer een derde in Nederland. Met de recent geïntroduceerde EVBox Troniq High Power levert EVBox het snelste laadstation op de markt (400 kW). Een andere optie voor bestemmingslocaties is de EVBox Troniq Modular, die tot 240 kW kan leveren. Voor het laden met normale snelheden tot 22 kW op commerciële locaties of kantoren is er de EVBox Liviqo. Daarnaast is EVBox Livo het nieuwste laadstation voor thuis. Voor laadbeheer en -diensten biedt de fabrikant laadbeheermanagementsoftware, EVBox Everon. Een brede portfolio dus, zodanig ontworpen dat alle producten klaar zijn voor de toekomst met mogelijke updates en nieuwe certificeringen. 

Toekomstgericht

Die toekomstgerichtheid blijkt ook uit de forse investeringen die EVBox doet in R&D. Mathijs Leffers: “Al onze R&D-inspanningen richten zich op de ontwikkeling van de optimale oplossing voor EV-rijders, locatie-eigenaren en energiebedrijven. Ons technologieteam werkt doorlopend aan het efficiënter maken van het opladen van elektrische voertuigen door middel van onder meer dynamic load balancing, het kosteneffectiever en duurzamer maken van laden en V2G-ontwikkelingen.” Daarom werkt EVBox ook met technologieën zoals EEBUS (een industriestandaard die ervoor zorgt dat apparaten met elkaar kunnen communiceren ongeacht sector-, technologie- en fabrikantbarrières – het laadverbruik van elektrische voertuigen kan zo bijvoorbeeld worden gekoppeld aan het aanbod of de beperkingen van het energienet, red.) en het gebruik van zonne-energie. “In ons ‘Early Adopter Program’ voor nieuwe producten breiden we testcycli (ook real-life testen) met partners uit en zorgen we voor de beste kwaliteit wanneer de nieuwe producten op grote schaal beschikbaar zijn.” Ook wordt gewerkt aan oplossingen voor de problemen waar de laadmarkt steeds vaker tegenaan loopt. “Binnen de EV-laadsector is het zoeken naar manieren om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen essentieel. Veel klanten vragen daar ook naar. We leggen hen uit welke slimme laadfuncties we momenteel hebben en hoe die helpen om het laden efficiënter te maken en de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te verminderen.”

Geavanceerd

EVBox ziet voor de nabije toekomst voor de uitbreiding van het aantal laadstations de brandstofdetailhandel als de perfecte sector om op te anticiperen, door hun bestaande locaties te gebruiken en te profiteren van de verschuiving in de markt. Daarbij ligt de focus op een innovatieve, geavanceerde laadinfrastructuur met een hoog vermogen, zodat EV-rijders onderweg kunnen opladen tijdens langere ritten. Leffers: “Daarbij is het belangrijk om ook prioriteit te geven aan de gebruikerservaring van de EV-rijder, met innovaties zoals ad-hocbetalingen tijdens het opladen, zodat EV-rijders zelf hun betaalmethode kunnen kiezen. Uiteindelijk zullen EV-rijders altijd en overal efficiënt en duurzaam kunnen opladen waar ze de mogelijkheid krijgen, thuis, op het werk en onderweg.”