Shell reduceert uitstoot en mobiliteitskosten (deel 2)

Bedrijven nemen CO2-uitstoot neutralisatie steeds vaker op in de jaarboeken. Shell Lubricants ondersteunt deze doelstellingen voor wagenparken en reduceert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen én mobiliteitskosten.

Shell heeft hiervoor volgens Lubricants Technical Coach Joris Vermeylen twee pijlers; brandstof besparen en CO2 reduceren door wrijving te minimaliseren met moderne smeeroliën én nieuwe brandstoffen die minder CO2 uitstoten. In dit artikel gaat de aandacht naar nieuwe brandstoffen.

Volgens Vermeylen gaan steeds meer, met name bedrijfsvoertuigen, over op CNG en LNG vloeibaar aardgas. “Deze brandstoffen produceren tot 20 procent minder CO2 dan Euro 6 voertuigen. We zien hier steeds meer vraag naar van onder andere stadsbesturen. Die eisen steeds vaker van bijvoorbeeld logistieke bedrijven en vuilophaaldiensten voertuigen op aardgas omdat die minder geluid produceren en, belangrijker nog, veel schoner zijn.”

Investeren in CNG en LNG

In Nederland rijden in een aantal steden vuilophaaldiensten en openbaar vervoerbedrijven al op gas. Vermeylen: “We zien het ook meer en meer in andere landen. Zo zijn recent in Parijs meer dan honderd bussen op aardgas besteld voor het openbaar vervoer. We zien voornamelijk LNG als brandstof voor het zwaardere werk evolueren. Overheden, maar ook Shell, investeren om deze brandstof beschikbaar te stellen in de tankstations. In Nederland zijn er zeven LNG stations operationeel en zijn er vijf in projectfase. Ook in Duitsland, Polen, België en Frankrijk zijn er al tientallen LNG stations operationeel of in constructiefase. 

De evolutie is er volgens Vermeylen. “De meeste fabrikanten van bussen en vrachtwagens hebben voertuigen in hun gamma die op CNG of LNG kunnen rijden. En we zien die evolutie, zeker voor LNG, steeds meer versnellen.”

Shell lobbyt bij de overheden om het relatief schone gas te promoten. “Dat is ook onze taak”, aldus Vermeylen. “Dingen die wij kunnen doen om het milieu te helpen, daar zetten wij ons voor in. LNG is daar een onderdeel van.”

Steeds meer bedrijven streven naar een lagere CO2-uitstoot en minder energieverspilling. Shell Lubricants ondersteunt deze doelstellingen in de Business-to-Business (B2B) markt op twee manieren.

1) Energieverbruik reduceren: Door de omschakeling naar synthetische smeermiddelen, worden motoren efficiënter, daalt het energieverbruik, worden de olie-verversingsintervallen langer, het smeerolie-gebruik minder en gaan onderdelen langer mee. Gebruik van synthetische olie zorgt ook dat voertuigen minder vaak stilstaan en dat de total cost of ownership minder wordt.

2) Olieanalyses: Structurele controle van de olieconditie geeft actueel inzicht in de kwaliteit en de staat van de olie. Hierdoor kunnen verversingsintervallen verlengd worden, is er minder afval en zal de total cost of ownership (TCO) afnemen.

Shell reduceert uitstoot en mobiliteitskosten (deel 2) | Fleet&Mobility

Shell reduceert uitstoot en mobiliteitskosten (deel 2)

Bedrijven nemen CO2-uitstoot neutralisatie steeds vaker op in de jaarboeken. Shell Lubricants ondersteunt deze doelstellingen voor wagenparken en reduceert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen én mobiliteitskosten.

Shell heeft hiervoor volgens Lubricants Technical Coach Joris Vermeylen twee pijlers; brandstof besparen en CO2 reduceren door wrijving te minimaliseren met moderne smeeroliën én nieuwe brandstoffen die minder CO2 uitstoten. In dit artikel gaat de aandacht naar nieuwe brandstoffen.

Volgens Vermeylen gaan steeds meer, met name bedrijfsvoertuigen, over op CNG en LNG vloeibaar aardgas. “Deze brandstoffen produceren tot 20 procent minder CO2 dan Euro 6 voertuigen. We zien hier steeds meer vraag naar van onder andere stadsbesturen. Die eisen steeds vaker van bijvoorbeeld logistieke bedrijven en vuilophaaldiensten voertuigen op aardgas omdat die minder geluid produceren en, belangrijker nog, veel schoner zijn.”

Investeren in CNG en LNG

In Nederland rijden in een aantal steden vuilophaaldiensten en openbaar vervoerbedrijven al op gas. Vermeylen: “We zien het ook meer en meer in andere landen. Zo zijn recent in Parijs meer dan honderd bussen op aardgas besteld voor het openbaar vervoer. We zien voornamelijk LNG als brandstof voor het zwaardere werk evolueren. Overheden, maar ook Shell, investeren om deze brandstof beschikbaar te stellen in de tankstations. In Nederland zijn er zeven LNG stations operationeel en zijn er vijf in projectfase. Ook in Duitsland, Polen, België en Frankrijk zijn er al tientallen LNG stations operationeel of in constructiefase. 

De evolutie is er volgens Vermeylen. “De meeste fabrikanten van bussen en vrachtwagens hebben voertuigen in hun gamma die op CNG of LNG kunnen rijden. En we zien die evolutie, zeker voor LNG, steeds meer versnellen.”

Shell lobbyt bij de overheden om het relatief schone gas te promoten. “Dat is ook onze taak”, aldus Vermeylen. “Dingen die wij kunnen doen om het milieu te helpen, daar zetten wij ons voor in. LNG is daar een onderdeel van.”

Steeds meer bedrijven streven naar een lagere CO2-uitstoot en minder energieverspilling. Shell Lubricants ondersteunt deze doelstellingen in de Business-to-Business (B2B) markt op twee manieren.

1) Energieverbruik reduceren: Door de omschakeling naar synthetische smeermiddelen, worden motoren efficiënter, daalt het energieverbruik, worden de olie-verversingsintervallen langer, het smeerolie-gebruik minder en gaan onderdelen langer mee. Gebruik van synthetische olie zorgt ook dat voertuigen minder vaak stilstaan en dat de total cost of ownership minder wordt.

2) Olieanalyses: Structurele controle van de olieconditie geeft actueel inzicht in de kwaliteit en de staat van de olie. Hierdoor kunnen verversingsintervallen verlengd worden, is er minder afval en zal de total cost of ownership (TCO) afnemen.