De leaseauto inleveren: dat kan nog beter!

Beeld: Alphabet Nederland

Het inleveren van een leaseauto is voor velen het sluitstuk van het leaseproces. Aan dat laatste stuk valt nog wel wat te verbeteren door berijders, fleetmanagers én leasemaatschappijen. Alphabet zet met het robotiseren de volgende stap op weg naar een efficiënter proces.

Een ingeleverde leaseauto wordt altijd geïnspecteerd. Alphabet schakelt daarvoor Macadam in. Die heeft een uitgebreide database met (schade)cijfers. Daaruit blijkt dat in Nederland een ingeleverde leaseauto gemiddeld 4,5 belastbare schades heeft en dat slechts 20% van de leaseauto’s geheel schadevrij wordt ingeleverd. Ondanks deze magere rapportcijfers blijkt Nederland het in Europees verband trouwens helemaal niet zo slecht te doen. In andere landen telt de auto bij inleveren gemiddeld 7 schades en haalt maar 7% van de leaseauto’s schadevrij de eindstreep.

Dat kan beter

Ook het beste jongetje van de klas kan het nog wat beter doen. Waar voor de meeste ingeleverde auto’s nog schade verrekend moet worden, valt voor fleetmanagers nog wel wat te besparen. Aan hen en de leasemaatschappij de schone taak om leaserijders te wijzen op het belang van het melden van schades en het schadevrij inleveren. En dat wordt steeds belangrijker. Schadeherstel en onderdelen kosten immers steeds meer. En een snel proces bevordert een goede eindafrekening.

Robotisering versnelt proces

Maar ook aan de kant van de leasemaatschappij kan het inleverproces verbeterd worden. Met de uitbesteding door Macadam heeft Alphabet de schade-inspectie zelf strak georganiseerd; in het daaropvolgende traject is het tijd voor een volgende stap. Binnenkort start Alphabet met RPA (Robotic Process Automation), waarmee het innameproces van een leaseauto verder wordt gedigitaliseerd.

De robot logt in op de systemen van Macadam, leest de bevindingen in en vergelijkt die met de vastgelegde informatie bij Alphabet. Hierdoor neemt de robot eenvoudig, routinematig werk uit handen waardoor de foutkans tot een minimum daalt en het proces nog efficiënter verloopt, wat uiteindelijk resulteert in een nog betere customer experience. Van de ruim 100 schouwingen die Macadam voor Alphabet in Nederland per dag uitvoert, hoopt Alphabet dat de helft daarvan vanaf september dit jaar door een robot administratief kan worden verwerkt. De robot is er een van tien die Alphabet International laat bouwen voor verschillende arbeidsintensieve en repeterende processen.

De leaseauto inleveren: dat kan nog beter! | Fleet&Mobility

De leaseauto inleveren: dat kan nog beter!

Beeld: Alphabet Nederland

Het inleveren van een leaseauto is voor velen het sluitstuk van het leaseproces. Aan dat laatste stuk valt nog wel wat te verbeteren door berijders, fleetmanagers én leasemaatschappijen. Alphabet zet met het robotiseren de volgende stap op weg naar een efficiënter proces.

Een ingeleverde leaseauto wordt altijd geïnspecteerd. Alphabet schakelt daarvoor Macadam in. Die heeft een uitgebreide database met (schade)cijfers. Daaruit blijkt dat in Nederland een ingeleverde leaseauto gemiddeld 4,5 belastbare schades heeft en dat slechts 20% van de leaseauto’s geheel schadevrij wordt ingeleverd. Ondanks deze magere rapportcijfers blijkt Nederland het in Europees verband trouwens helemaal niet zo slecht te doen. In andere landen telt de auto bij inleveren gemiddeld 7 schades en haalt maar 7% van de leaseauto’s schadevrij de eindstreep.

Dat kan beter

Ook het beste jongetje van de klas kan het nog wat beter doen. Waar voor de meeste ingeleverde auto’s nog schade verrekend moet worden, valt voor fleetmanagers nog wel wat te besparen. Aan hen en de leasemaatschappij de schone taak om leaserijders te wijzen op het belang van het melden van schades en het schadevrij inleveren. En dat wordt steeds belangrijker. Schadeherstel en onderdelen kosten immers steeds meer. En een snel proces bevordert een goede eindafrekening.

Robotisering versnelt proces

Maar ook aan de kant van de leasemaatschappij kan het inleverproces verbeterd worden. Met de uitbesteding door Macadam heeft Alphabet de schade-inspectie zelf strak georganiseerd; in het daaropvolgende traject is het tijd voor een volgende stap. Binnenkort start Alphabet met RPA (Robotic Process Automation), waarmee het innameproces van een leaseauto verder wordt gedigitaliseerd.

De robot logt in op de systemen van Macadam, leest de bevindingen in en vergelijkt die met de vastgelegde informatie bij Alphabet. Hierdoor neemt de robot eenvoudig, routinematig werk uit handen waardoor de foutkans tot een minimum daalt en het proces nog efficiënter verloopt, wat uiteindelijk resulteert in een nog betere customer experience. Van de ruim 100 schouwingen die Macadam voor Alphabet in Nederland per dag uitvoert, hoopt Alphabet dat de helft daarvan vanaf september dit jaar door een robot administratief kan worden verwerkt. De robot is er een van tien die Alphabet International laat bouwen voor verschillende arbeidsintensieve en repeterende processen.