FCA verlengt garantie van 2 jaar naar 5 jaar

(Beeld: FCA)

Bij FCA Netherlands (Fiat Chrysler Automobiles) zijn ze overtuigd van de kwaliteit van hun auto’s. De Nederlandse importeur heeft daarom besloten om de fabrieksgarantie op alle personenauto’s vanaf 1 januari 2019 te verlengen van 2 tot 5 jaar, zonder kilometerlimiet.

Zelf weten ze het al lang, bij FCA Netherlands: de kwaliteit van elke Fiat, Jeep, Alfa Romeo en Abarth is dik in orde. Dat heeft te maken met de productieprocessen in de fabrieken. Maar het begint al op de tekentafels. Vervolgens worden de auto’s van FCA uitvoerig getest onder de meest barre omstandigheden.

Het effect van al die inspanningen blijkt uit de pechstatistieken, daarin scoren de merken van FCA heel laag. Maar het blijkt ook in de werkplaatsen van de dealers, waar de auto’s van de eigen merken opmerkelijk lang wegblijven. “Toch merken we dat er op basis van ervaringen van tientallen jaren geleden, nog altijd mensen zijn die twijfelen aan de kwaliteit van onze auto’s”, zegt marketing manager Fleet & Business William Brouwer van FCA Netherlands. “Om van dat onjuiste en inmiddels achterhaalde imago af te komen, hebben we met ingang van 1 januari 2019 de garantietermijn op al onze personenauto’s verhoogd van 2 naar 5 jaar.”

Restwaarde

De 5 jaar garantie geldt voor alle personenauto’s van Fiat, Jeep, Alfa Romeo en Abarth die in Nederland bij een FCA-dealer worden gekocht. Daarbij wordt geen verschil gemaakt tussen auto’s die particulier en die zakelijk worden ingezet. De extra garantie heeft positieve gevolgen voor de zakelijke exploitatie van de auto’s, zegt William Brouwer. “De langere garantietermijn heeft een positief effect op de restwaarde van de auto’s. Alleen al omdat de meeste zakelijk gereden auto’s voor een periode van 36 of 48 maanden worden ingezet. Aan het einde van hun leasetermijn zit er dus nog 1 of 2 jaar overdraagbare garantie op.” Daarmee zijn deze auto’s aantrekkelijker voor occasionkopers, wat in de praktijk zal leiden tot minder stadagen en daardoor een hogere restwaarde.

Maar bovendien kunnen leasemaatschappijen en fleetowners vanwege de langere garantie hun ROB-reservering verlagen. “Op de ROB-kosten zit altijd een post ‘onvoorziene uitgaven’, voor de kosten van technische problemen die zich voordoen nadat de garantietermijn is afgelopen”, legt Brouwer uit. “Voor alle modellen van Fiat, Jeep, Alfa Romeo en Abarth kun je dankzij deze 5 jaar garantie die post nu verlagen of zelfs schrappen.”

Pechhulp

Een derde aspect van de verlengde garantie is dat ook de pechhulp in heel Europa daar onder valt. “We hebben van roadside assistance een vast onderdeel gemaakt van onze garantie”, vertelt Brouwer. “Dat betekent dus dat de eigenaar van de auto, zelf geen kosten hoeft te maken voor pechhulp. De pechhulp, die wordt ingevuld door ANWB Pechhulp, heeft bovendien een brede dekking. Niet alleen technische mankementen zijn gedekt, maar ook schade door ongevallen en storingen die de berijder zelf veroorzaakt, zoals bijvoorbeeld het tanken van de verkeerde brandstof.”

Geen kilometerlimiet

De 5 jaar garantie is redelijk uniek. In de EU zijn autofabrikanten verplicht om twee jaar garantie te geven op nieuwe auto’s en. Bij de merken die langer garantie geven, geldt in veel gevallen een limiet op de gereden kilometers. De verlengde garantie is een initiatief van importeur FCA Netherlands en is ook in eigen huis ontwikkeld. Er wordt gebruik gemaakt van MOPAR Vehicle Protection. MOPAR is een volle dochter van FCA, waaronder onder meer de onderdelenvoorziening en de financiële dienstverlening valt.

De 5 jaar garantie bestaat uit de standaard 2 jaar fabrieksgarantie plus 3 jaar aanvullende garantie van MOPAR Vehicle Protection. FCA Netherlands mikt met zijn extra lange garantie met name op de zakelijke markt. “Voor ons is de leasemarkt een belangrijke afnemer”, legt William Brouwer uit. “Zowel zakelijke lease als private lease. Want in private lease is de Fiat 500 sterk vertegenwoordigd. Van de Alfa Romeo Giulia wordt 80 procent van de verkochte auto’s zakelijk ingezet, bij de Stelvio is dat 50/50 en bij Jeep ook. Met onze 5 jaar garantie nemen we dus eventuele onzekerheden weg en gaan we de leasemaatschappijen en hun klanten overtuigen van de kwaliteit van ons product.”