“Telematica: van gadget naar hygiënefactor”

Wie voertuigtelematica afdoet als een luxe speeltje voor leaserijders en fleetowners doet zichzelf tekort. George de Boer van TomTom Telematics: “Met telematica zet je de stap naar data-gedreven bedrijfsvoering. Mis je die boot, dan wordt overleven wel héél lastig.”

Met inmiddels 848,000 aangesloten voertuigen is TomTom Telematics veruit de grootste universele aanbieder van voertuigtelematica in Europa. Grote fleetowners zijn er dol op, en de reden is helder: TomTom slaagt erin om de eindeloze brij van data uit alle merken en typen voertuigen overzichtelijk samen te brengen in één universele interface. Een uniek kunstje waar meer dan 50.000 klanten van profiteren. George de Boer, Leader of Connected Car Initiatives: “Met TomTom Telematics maken we al die data op een goede, uniforme manier zichtbaar en hanteerbaar. Zo krijg je als wagenparkbeheerder helder en uniform overzicht over je complete vloot. Als berijder kun je precies zien waar je voertuig is en heb je automatisch je kilometeradministratie voor de belastingdienst, maar ook hoe het er technisch voor staat. Of het bijvoorbeeld al tijd is voor een volgende beurt. Of er een litertje olie bij moet. En of de auto op slot is zodat je niet meer hoeft terug te lopen om dat te controleren.”

Harde cash

Goede telematica kan harde cash opleveren, ziet De Boer dagelijks. “Een voorbeeld: grote verhuurbedrijven werken met strakke terugleverdeals met autofabrikanten. Bijvoorbeeld dat ze hun huurauto’s bij 24.000 km inleveren, met een stevige boeteclausule bij overschrijding. Zonder telematica hielden die hun auto’s de laatste weken of zelfs maanden liever dicht bij huis, bang dat ze anders over het afgesproken aantal kilometers zouden gaan. Dankzij telematica kunnen ze die nu maximaal inzetten en op het laatste moment terughalen. Zo halen ze optimaal rendement uit elk voertuig, zonder boetes.”

Lampje branden

Ook in het klein levert telematica zinvolle besparingen op: “Van alle meldingen via onze systemen betreft storingen die ernstige schade kunnen opleveren als de bestuurder er niet tijdig mee naar de dealer gaat. Terwijl 25% van de automobilisten tegenwoordig gewoon doorrijdt als er in het dashboard een lampje gaat branden, zonder het instructieboekje te raadplegen. Zo voorkomen we vastlopers of ernstige motorschades.”

De échte winst

Over de kosten en opbrengsten van telematica is De Boer reëel: “Als je puur kijkt naar de businesscase van de installatie van de benodigde apparatuur en de kosten van de services, speel je ongeveer break-even: in ruil voor je investeringen krijg je diensten en informatie terug, en kun je gemiddeld zo’n 20% op de exploitatiekosten van je wagenpark besparen. Maar de échte winst zit hem in de toegang die je als wagenparkbeheerder krijgt tot alle data, en wat je daar mee kunt. Daarmee zet je een enorme stap vooruit richting data-gedreven wagenparkbeheer en bedrijfsvoering. Je gaat van ‘old school’ reactief wagenparkbeheer – gevoed met niet-actuele en niet-volledige informatie op basis van tankbeurten, met de hand ingevoerde kilometrages en data uit dealerwerkplaatsen – naar een compleet en realtime overzicht over alle aspecten van je complete wagenpark. Via een heldere interface die je precies laat zien welke aspecten het eerst je aandacht nodig hebben.”

Efficiënte bedrijfsvoering

Zo wordt telematica volwassen. De Boer: “Wat ooit begon als een onvoorstelbaar innovatieve ontwikkeling met een hoog ‘gadget-gehalte’ is inmiddels een uitgerijpte techniek die onmisbaar is voor efficiënte bedrijfsvoering, zeker met de alsmaar krapper wordende marges. Telematica en optimaal gebruik van alle fleet-data zijn inmiddels hygiënefactoren; de techniek gaat zo hard en data wordt zo’n belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering; zonder dat wordt overleven in de huidige tijd wel héél lastig en nieuwe vormen van dienstverlening en mobiliteit onmogelijk.”

“Telematica: van gadget naar hygiënefactor” | Fleet&Mobility

“Telematica: van gadget naar hygiënefactor”

Wie voertuigtelematica afdoet als een luxe speeltje voor leaserijders en fleetowners doet zichzelf tekort. George de Boer van TomTom Telematics: “Met telematica zet je de stap naar data-gedreven bedrijfsvoering. Mis je die boot, dan wordt overleven wel héél lastig.”

Met inmiddels 848,000 aangesloten voertuigen is TomTom Telematics veruit de grootste universele aanbieder van voertuigtelematica in Europa. Grote fleetowners zijn er dol op, en de reden is helder: TomTom slaagt erin om de eindeloze brij van data uit alle merken en typen voertuigen overzichtelijk samen te brengen in één universele interface. Een uniek kunstje waar meer dan 50.000 klanten van profiteren. George de Boer, Leader of Connected Car Initiatives: “Met TomTom Telematics maken we al die data op een goede, uniforme manier zichtbaar en hanteerbaar. Zo krijg je als wagenparkbeheerder helder en uniform overzicht over je complete vloot. Als berijder kun je precies zien waar je voertuig is en heb je automatisch je kilometeradministratie voor de belastingdienst, maar ook hoe het er technisch voor staat. Of het bijvoorbeeld al tijd is voor een volgende beurt. Of er een litertje olie bij moet. En of de auto op slot is zodat je niet meer hoeft terug te lopen om dat te controleren.”

Harde cash

Goede telematica kan harde cash opleveren, ziet De Boer dagelijks. “Een voorbeeld: grote verhuurbedrijven werken met strakke terugleverdeals met autofabrikanten. Bijvoorbeeld dat ze hun huurauto’s bij 24.000 km inleveren, met een stevige boeteclausule bij overschrijding. Zonder telematica hielden die hun auto’s de laatste weken of zelfs maanden liever dicht bij huis, bang dat ze anders over het afgesproken aantal kilometers zouden gaan. Dankzij telematica kunnen ze die nu maximaal inzetten en op het laatste moment terughalen. Zo halen ze optimaal rendement uit elk voertuig, zonder boetes.”

Lampje branden

Ook in het klein levert telematica zinvolle besparingen op: “Van alle meldingen via onze systemen betreft storingen die ernstige schade kunnen opleveren als de bestuurder er niet tijdig mee naar de dealer gaat. Terwijl 25% van de automobilisten tegenwoordig gewoon doorrijdt als er in het dashboard een lampje gaat branden, zonder het instructieboekje te raadplegen. Zo voorkomen we vastlopers of ernstige motorschades.”

De échte winst

Over de kosten en opbrengsten van telematica is De Boer reëel: “Als je puur kijkt naar de businesscase van de installatie van de benodigde apparatuur en de kosten van de services, speel je ongeveer break-even: in ruil voor je investeringen krijg je diensten en informatie terug, en kun je gemiddeld zo’n 20% op de exploitatiekosten van je wagenpark besparen. Maar de échte winst zit hem in de toegang die je als wagenparkbeheerder krijgt tot alle data, en wat je daar mee kunt. Daarmee zet je een enorme stap vooruit richting data-gedreven wagenparkbeheer en bedrijfsvoering. Je gaat van ‘old school’ reactief wagenparkbeheer – gevoed met niet-actuele en niet-volledige informatie op basis van tankbeurten, met de hand ingevoerde kilometrages en data uit dealerwerkplaatsen – naar een compleet en realtime overzicht over alle aspecten van je complete wagenpark. Via een heldere interface die je precies laat zien welke aspecten het eerst je aandacht nodig hebben.”

Efficiënte bedrijfsvoering

Zo wordt telematica volwassen. De Boer: “Wat ooit begon als een onvoorstelbaar innovatieve ontwikkeling met een hoog ‘gadget-gehalte’ is inmiddels een uitgerijpte techniek die onmisbaar is voor efficiënte bedrijfsvoering, zeker met de alsmaar krapper wordende marges. Telematica en optimaal gebruik van alle fleet-data zijn inmiddels hygiënefactoren; de techniek gaat zo hard en data wordt zo’n belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering; zonder dat wordt overleven in de huidige tijd wel héél lastig en nieuwe vormen van dienstverlening en mobiliteit onmogelijk.”