TomTom Telematics: ‘Betrek werknemers om telematica optimaal te laten renderen’

Beeld: Shutterstock

Een jaar na de invoering van de AVG maken privacyregels nog veel fleetowners kopschuw om telematica in te voeren. Onterecht, vindt Paul Verheijen, VP Product Management bij TomTom Telematics. “Bedrijven implementeren telematica om bijvoorbeeld productiviteit of service levels te verhogen of extra efficiencyslagen te maken. Privacy kan hierin een enabler zijn, als je er op de juiste manier mee omgaat.”

De opkomst van big data voor wagenparken, ondersteund door telematica, geeft veel fleetowners veiligheids- en privacyzorgen. Dat geldt zeker sinds de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Met een black box aan boord kun je als vlootbeheerder immers inzicht krijgen in gegevens van lease- en bedrijfsauto’s, zoals realtime informatie over de locatie van voertuigen, inzicht in rijgedrag en brandstofverbruik, en dus over het gedrag van je medewerkers. Potentieel gevoelige informatie dus, die je zorgvuldig moet behandelen.

Evolutie, geen revolutie

“Bij TomTom Telematics hebben we de impact van de AVG al vanaf 2012 bestudeerd,” aldus Verheijen, “ten tijde van de eerste gepubliceerde voorstellen. Het is de afgelopen jaren een onlosmakelijk onderdeel geworden bij het ontwikkelen en evolueren van ons telematica-aanbod voor onze klanten. Een voorbeeld hiervan is dat in verschillende Europese landen andere termijnen gelden voor het opslaan van locatiegegevens, en dat een telematicasysteem daarmee moet kunnen omgaan. Voor ons is de AVG een evolutie, geen revolutie.”

Privacy gebruiken in je voordeel

Verheijen is ervan overtuigd dat fleetowners veel kunnen winnen als ze privacy zien als een kans. “Privacy is een ‘enabler’ die nieuwe dingen mogelijk maakt. Dat begint bij telematica altijd met de vraag ‘waarom’,” stelt Verheijen. “Waaróm wil je data verzamelen en bijhouden? Als je daarop een goed en helder antwoord hebt, kun je er overtuigend verantwoording voor afleggen aan je medewerkers, aantonen dat je correct handelt met respect voor de rechten van de persoon, en dit helder vastleggen in privacyreglementen. De kunst is om de mensen erin te betrekken. Doe het niet als je het niet kunt uitleggen.”

De techniek kun je vervolgens exact zo inregelen dat die uitsluitend bepaalde data bijhoudt. “Bij zakelijke ritten kun je bijvoorbeeld wél de locatie laten vastleggen, bij privé-ritten met dezelfde auto kun je dat uitzetten. Ook kun je regelen dat alleen bepaalde personen inzicht in bepaalde data krijgen: een planner bijvoorbeeld alleen in de huidige locatie van een voertuig, en niet in historische gegevens. Technisch kan dit allemaal, gecertificeerd en beveiligd.”

Openheid over doelstellingen

Medewerkers zijn over het algemeen zeker bereid om mee te gaan in de informatiebehoefte van hun werkgever. Verheijen: “Veruit de meeste werknemers willen best helpen om middels telematica effectiever of productiever te werken. Maar dan willen ze ook openheid van de andere kant. Daarom moet je als fleetmanager transparant zijn over je doelstellingen en je werkwijze. Heel precies uitleggen wát je wilt bijhouden, waarom, en wat daarvan het bedrijfsbelang is.”

Waar zit de winst?

Zodra je als fleetmanager je mensen daarin kunt meenemen, en met de juiste leverancier en instellingen hun privacy kunt respecteren, kun je maximaal rendement halen uit moderne telematica-tools. Van planningsoptimalisatie en ritregistratie tot trends en analyses in wagenparkgebruik, stilstand, storingen, brandstofverbruik en nog veel meer. Met alle rendementsverbetering van dien. Verheijen: “Alleen al op brandstof besparen veel van onze klanten dankzij verbetering van het rijgedrag ongeveer 5 tot 10%. En dan hebben we het nog niet over het automatiseren van werkprocessen, het versnellen van communicatie met buitendienstmedewerkers of het verbeteren van de efficiëntie van een wagenpark.”

Kjk voor meer informatie op https://www.tomtom.com/nl_nl/

TomTom Telematics: ‘Betrek werknemers om telematica optimaal te laten renderen’ | Fleet&Mobility

TomTom Telematics: ‘Betrek werknemers om telematica optimaal te laten renderen’

Beeld: Shutterstock

Een jaar na de invoering van de AVG maken privacyregels nog veel fleetowners kopschuw om telematica in te voeren. Onterecht, vindt Paul Verheijen, VP Product Management bij TomTom Telematics. “Bedrijven implementeren telematica om bijvoorbeeld productiviteit of service levels te verhogen of extra efficiencyslagen te maken. Privacy kan hierin een enabler zijn, als je er op de juiste manier mee omgaat.”

De opkomst van big data voor wagenparken, ondersteund door telematica, geeft veel fleetowners veiligheids- en privacyzorgen. Dat geldt zeker sinds de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Met een black box aan boord kun je als vlootbeheerder immers inzicht krijgen in gegevens van lease- en bedrijfsauto’s, zoals realtime informatie over de locatie van voertuigen, inzicht in rijgedrag en brandstofverbruik, en dus over het gedrag van je medewerkers. Potentieel gevoelige informatie dus, die je zorgvuldig moet behandelen.

Evolutie, geen revolutie

“Bij TomTom Telematics hebben we de impact van de AVG al vanaf 2012 bestudeerd,” aldus Verheijen, “ten tijde van de eerste gepubliceerde voorstellen. Het is de afgelopen jaren een onlosmakelijk onderdeel geworden bij het ontwikkelen en evolueren van ons telematica-aanbod voor onze klanten. Een voorbeeld hiervan is dat in verschillende Europese landen andere termijnen gelden voor het opslaan van locatiegegevens, en dat een telematicasysteem daarmee moet kunnen omgaan. Voor ons is de AVG een evolutie, geen revolutie.”

Privacy gebruiken in je voordeel

Verheijen is ervan overtuigd dat fleetowners veel kunnen winnen als ze privacy zien als een kans. “Privacy is een ‘enabler’ die nieuwe dingen mogelijk maakt. Dat begint bij telematica altijd met de vraag ‘waarom’,” stelt Verheijen. “Waaróm wil je data verzamelen en bijhouden? Als je daarop een goed en helder antwoord hebt, kun je er overtuigend verantwoording voor afleggen aan je medewerkers, aantonen dat je correct handelt met respect voor de rechten van de persoon, en dit helder vastleggen in privacyreglementen. De kunst is om de mensen erin te betrekken. Doe het niet als je het niet kunt uitleggen.”

De techniek kun je vervolgens exact zo inregelen dat die uitsluitend bepaalde data bijhoudt. “Bij zakelijke ritten kun je bijvoorbeeld wél de locatie laten vastleggen, bij privé-ritten met dezelfde auto kun je dat uitzetten. Ook kun je regelen dat alleen bepaalde personen inzicht in bepaalde data krijgen: een planner bijvoorbeeld alleen in de huidige locatie van een voertuig, en niet in historische gegevens. Technisch kan dit allemaal, gecertificeerd en beveiligd.”

Openheid over doelstellingen

Medewerkers zijn over het algemeen zeker bereid om mee te gaan in de informatiebehoefte van hun werkgever. Verheijen: “Veruit de meeste werknemers willen best helpen om middels telematica effectiever of productiever te werken. Maar dan willen ze ook openheid van de andere kant. Daarom moet je als fleetmanager transparant zijn over je doelstellingen en je werkwijze. Heel precies uitleggen wát je wilt bijhouden, waarom, en wat daarvan het bedrijfsbelang is.”

Waar zit de winst?

Zodra je als fleetmanager je mensen daarin kunt meenemen, en met de juiste leverancier en instellingen hun privacy kunt respecteren, kun je maximaal rendement halen uit moderne telematica-tools. Van planningsoptimalisatie en ritregistratie tot trends en analyses in wagenparkgebruik, stilstand, storingen, brandstofverbruik en nog veel meer. Met alle rendementsverbetering van dien. Verheijen: “Alleen al op brandstof besparen veel van onze klanten dankzij verbetering van het rijgedrag ongeveer 5 tot 10%. En dan hebben we het nog niet over het automatiseren van werkprocessen, het versnellen van communicatie met buitendienstmedewerkers of het verbeteren van de efficiëntie van een wagenpark.”

Kjk voor meer informatie op https://www.tomtom.com/nl_nl/