PSA brengt nieuw Elan bij Opel

Behalve auto's wil Opel Nederland ook connected services leveren.

Met de overname door Groupe PSA in 2017 lijkt het alsof Opel weer nieuw elan heeft gekregen. Het merk schrijft sinds lange tijd weer zwarte cijfers en krijgt meer ruimte voor ontwikkeling. Opels mogen weer leuk en spannend worden. In de zakelijke markt wil de importeur dit voordeel uitbuiten door niet alleen betere auto’s te bouwen, maar vooral ook veel meer dienstverlening te ontwikkelen.

Voor velen was het verbazingwekkend dat de Franse gigant Groupe PSA, fabrikant van onder meer Peugeot, het Duitse Opel overnam. Maar de twee bedrijven werkten al langer samen dan je zou denken. “De ontwikkeling van de SUV’s Grandland X en Crossland X was al vóór de overname gestart”, vertelt Ad Vasen. Als manager Fleet is hij verantwoordelijk voor de contacten van de Opel-importeur met de zakelijke markt. En hij heeft daar hoge verwachtingen van, juist dankzij de nieuwe band met PSA. “Opels worden mooier en spannender, maar zeker ook concurrerender. We lopen voorop in de reductie van CO2 en voldoen ook aan de Europese richtlijnen die vanaf 2021 van kracht zijn (vlootgemiddelde van maximaal 95 gram CO2/km, red.).” 
Binnen Groupe PSA krijgt Opel bovendien vijftien kerncompetenties. Zo gaan de Duitsers alle handbakken voor de PSA-merken produceren, maar bijvoorbeeld ook aandrijving op waterstof en de nieuwe 1.6 benzinemotorenfamilie. Maar belangrijker nog: Opel gaat voor Groupe PSA alle bedrijfswagens ontwikkelen, zowel de grote als de kleine. 

Mobiliteitsdiensten

opel gt x experimental 38Minstens zo belangrijk als de nieuwe modellen vindt Vasen echter de ontwikkeling van andere producten naast auto’s. “We kennen een sterke comeback in de zakelijke markt”, zegt hij. “We willen daar nu ook maatwerk leveren. Dat wil zeggen dat we niet alleen maar auto’s willen leveren, we willen ook alle mobiliteitsdiensten eromheen ontwikkelen die de zakelijke klant nodig heeft. Denk aan Free2move connected services in de vorm van fleetmanagementsystemen, die bijvoorbeeld besparingen opleveren in TCO voor de fleetowner of wagenparkbeheerder. Een ander voorbeeld is het bieden van support bij de op- of ombouw van bedrijfswagens. Onder de noemer Opel Professional kunnen we samen met onze Opel Business Center dealers belangrijke klantproposities en mobiliteitsoplossingen waar maken. We willen hiermee meerwaarde bieden aan onze klanten. Sinds 1 januari van dit jaar werkt Opel Nederland samen met leasemaatschappij Arval voor het Private Lease-aanbod van Opel en via Free2Move Lease bedienen we de zakelijke markt met bijvoorbeeld zeer competitieve full operational leasetarieven.”
Daarnaast ontwikkelt Opel in ons land ook andere zakelijke proposities. “Mobility as a Service is een belangrijke propositie”, aldus Vasen. “Onderhoudscontracten, carsharing, dat zijn belangrijke thema’s, ook richting de toekomst. Onze klanten
vragen regelmatig om service level agreements; die kunnen we bieden omdat we daarin nauw samenwerken met onze dealers.” Maar daarbij is Total Cost of Ownership een essentieel begrip, meent Vasen. “We brengen nu in onze vernieuwde Astra een serie volledig nieuwe motoren. En nee, dat zijn geen motoren van Groupe PSA, het zijn motoren die geheel door Opel zelf ontwikkeld zijn, aangezien we daar al mee waren gestart voor de overname door Groupe PSA. Hiermee realiseren we een CO2-uitstoot die tot wel 21 procent lager is dan die van het voorgaande model. Dat scheelt natuurlijk enorm in de TCO van deze auto’s.”

Meer informatie op https://www.opel.nl/