Beheeradvies | (Brand)stof tot nadenken

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Er zijn simpele economische wetten van vraag en aanbod die nu volop zichtbaar zijn. Met een zeer aantrekkelijke fiscale stimulering voor volledig elektrische auto’s is de vraag naar EV’s enorm.  Medewerkers die willen profiteren, sorry ‘gebruik maken’ van de fiscale meevaller vragen om duidelijke regels in de autoregeling. Die vraag komt bij HR, bij de facilitair manager of natuurlijk bij de fleetmanager.

Daar begint de eerste belangrijke keuze: wie mag wel en niet, en onder welke voorwaarden dan precies. Is de laadvoorziening thuis verplicht onderdeel van de normberekening? Of geldt hiervoor een stelpost, buiten de normberekening om?  Op deze vragen is geen universeel antwoord, het hangt samen met de duurzame ambitie, de beschikbare laad- en parkeerplaatsen en nog een paar aspecten. Daar zit nu wel een lastig punt. Want de fleetmanager gaat wel over autobeleid, maar niet over de infrastructuur, laat staan de gehuurde parkeergarage.

Moet de werkgever eigenlijk wel voor alles en iedereen een laadpaal ter beschikking stellen?

Bovendien is de vraag in welk tempo die laadvoorzieningen nodig en wenselijk zijn. Nog principiëler…moet de werkgever eigenlijk wel voor alles en iedereen een laadpaal ter beschikking stellen? Voor de zakelijke en de privéauto’s? Of ook voor de plug-inhybrides? Gelukkig zijn er mooie creatieve oplossingen in de maak. Ik geef u er drie mee: Als de parkeergarage echt alleen voor eigen medewerkers toegankelijk is, overweeg dan om simpelweg eenvoudige laadpunten te installeren zonder de techniek of tussenkomst van een provider. Het stopcontact levert direct stroom aan de auto, zonder verrekening via zo’n provider en dus zonder kostenopslag. Dat kan echt in de papieren lopen, met natuurlijk als beperking dat je altijd stroom levert, ook aan bezoekers of privéauto’s.
Alphabet heeft het initiatief genomen om de stroomkosten in één bundel af te kopen. Een zeer simpel en sympathiek idee. Of, stop in iedere auto met een stekker telematica en ga zo sturen op laden. Dat biedt prachtige mogelijkheden om te belonen, te stimuleren, en indien nodig, bij te sturen. Wie zijn de klevers die lang parkeren met een volle accu? Wie laden vaak onderweg op dure snelweglocaties? Door te sturen op laden komen hoeven er niet direct voorzieningen te worden bijgeplaatst, maar pas als de huidige laadvoorzieningen al optimaal worden benut!

Beheeradvies | (Brand)stof tot nadenken | Fleet&Mobility

Beheeradvies | (Brand)stof tot nadenken

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Er zijn simpele economische wetten van vraag en aanbod die nu volop zichtbaar zijn. Met een zeer aantrekkelijke fiscale stimulering voor volledig elektrische auto’s is de vraag naar EV’s enorm.  Medewerkers die willen profiteren, sorry ‘gebruik maken’ van de fiscale meevaller vragen om duidelijke regels in de autoregeling. Die vraag komt bij HR, bij de facilitair manager of natuurlijk bij de fleetmanager.

Daar begint de eerste belangrijke keuze: wie mag wel en niet, en onder welke voorwaarden dan precies. Is de laadvoorziening thuis verplicht onderdeel van de normberekening? Of geldt hiervoor een stelpost, buiten de normberekening om?  Op deze vragen is geen universeel antwoord, het hangt samen met de duurzame ambitie, de beschikbare laad- en parkeerplaatsen en nog een paar aspecten. Daar zit nu wel een lastig punt. Want de fleetmanager gaat wel over autobeleid, maar niet over de infrastructuur, laat staan de gehuurde parkeergarage.

Moet de werkgever eigenlijk wel voor alles en iedereen een laadpaal ter beschikking stellen?

Bovendien is de vraag in welk tempo die laadvoorzieningen nodig en wenselijk zijn. Nog principiëler…moet de werkgever eigenlijk wel voor alles en iedereen een laadpaal ter beschikking stellen? Voor de zakelijke en de privéauto’s? Of ook voor de plug-inhybrides? Gelukkig zijn er mooie creatieve oplossingen in de maak. Ik geef u er drie mee: Als de parkeergarage echt alleen voor eigen medewerkers toegankelijk is, overweeg dan om simpelweg eenvoudige laadpunten te installeren zonder de techniek of tussenkomst van een provider. Het stopcontact levert direct stroom aan de auto, zonder verrekening via zo’n provider en dus zonder kostenopslag. Dat kan echt in de papieren lopen, met natuurlijk als beperking dat je altijd stroom levert, ook aan bezoekers of privéauto’s.
Alphabet heeft het initiatief genomen om de stroomkosten in één bundel af te kopen. Een zeer simpel en sympathiek idee. Of, stop in iedere auto met een stekker telematica en ga zo sturen op laden. Dat biedt prachtige mogelijkheden om te belonen, te stimuleren, en indien nodig, bij te sturen. Wie zijn de klevers die lang parkeren met een volle accu? Wie laden vaak onderweg op dure snelweglocaties? Door te sturen op laden komen hoeven er niet direct voorzieningen te worden bijgeplaatst, maar pas als de huidige laadvoorzieningen al optimaal worden benut!