Data zijn belangrijke factor in de omslag naar elektrisch rijden

Paul Verheijen, Webfleet Solutions

Voor fleetmanagers is de elektrificatie van wagenparken de komende jaren een vraagstuk. Slim gebruik van fleetmanagementsystemen kan van grote waarde zijn bij het maken van de juiste keuzes op dat gebied, zegt VP Product Management Paul Verheijen van Webfleet Solutions.

 Webfleet krijgt geregeld vragen van fleetmanagers over het inspelen op de omslag naar elektrisch rijden. “Onze fleetmanagementsystemen worden met name gebruikt door bedrijven die voertuigen operationeel inzetten”, zegt Verheijen. “Voor hen is de transitie naar elektrische voertuigen lastiger dan voor bedrijven die de vloot vooral voor hun accountmanagers inzetten. Vrachtwagens en bestelbusjes worden ingezet voor het primaire proces. Een storingsvloot die 24 uur per dag beschikbaar moet zijn, moet aan andere eisen voldoen dan de leaseauto van een accountmanager. En vrachtwagens wil je op basis van de verschillende modellen zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Op die terreinen is de inzet van EV’s wel in opkomst, maar nog veel beperkter dan bij personenauto’s.”

Data helpen bij de juiste keuze

Dat geeft fleetmanagers de tijd om op basis van de juiste data inzicht te krijgen in hoe hun wagenpark eruit moet zien. “Een fleetmanagementtool biedt veel data die je kunt gebruiken om een juiste beslissing te nemen over het aanschaffen van het juiste voertuig. Neem bijvoorbeeld een rapportagemodule waarmee je kunt zien hoeveel kilometers een voertuig gemiddeld per dag rijdt en hoeveel stops het maakt. Dat geeft input voor het beantwoorden van complexere vraagstukken. Als fleetmanager krijg je een beeld van de bewegingen die je vloot maakt. Op basis daarvan kun je een goede beslissing nemen. Neem een bestelbusje: beladen met voorraad is zo’n busje zwaarder, dat heeft invloed op de actieradius. Met een fleetmanagementsysteem kun je, op basis van historie, precies zien hoe groot de actieradius dient te zijn.”

Invloed rijgedrag blijft 

Webfleet denkt met bedrijven mee over de inzet van elektrische voertuigen, zegt Verheijen. “We ondersteunen met onze hardware steeds meer EV’s. Daarnaast bieden we al een tijdje inzicht in brandstofverbruik en rijgedrag als optie in onze producten. En dat blijft belangrijke informatie. Ook al verandert de soort energie die je gebruikt, de manier waarop je rijdt blijft invloed hebben op je energieverbruik: remmen, schakelgedrag blijven een rol spelen.” 

In negen maanden terugverdiend

Fleetmanagers gebruiken een systeem vaak om drie redenen, zegt Verheijen: om meer te kunnen doen met de huidige vloot, om hetzelfde te kunnen doen met minder voertuigen of om het serviceniveau te verhogen. “Of je nu elektrisch rijdt of niet, die doelstellingen blijven hetzelfde. We zien dat onze klanten de investering vaak in drie tot negen maanden terugverdienen,
simpelweg omdat het gebruik van de voertuigen en daarmee de bedrijfsvoering efficiënter wordt. Maar vergeet niet dat het systeem daarnaast veel data oplevert die je kunt gebruiken bij de keuze op welke manier je met het wagenpark de omslag naar elektrisch rijden gaat maken.”

Data zijn belangrijke factor in de omslag naar elektrisch rijden | Fleet&Mobility

Data zijn belangrijke factor in de omslag naar elektrisch rijden

Paul Verheijen, Webfleet Solutions

Voor fleetmanagers is de elektrificatie van wagenparken de komende jaren een vraagstuk. Slim gebruik van fleetmanagementsystemen kan van grote waarde zijn bij het maken van de juiste keuzes op dat gebied, zegt VP Product Management Paul Verheijen van Webfleet Solutions.

 Webfleet krijgt geregeld vragen van fleetmanagers over het inspelen op de omslag naar elektrisch rijden. “Onze fleetmanagementsystemen worden met name gebruikt door bedrijven die voertuigen operationeel inzetten”, zegt Verheijen. “Voor hen is de transitie naar elektrische voertuigen lastiger dan voor bedrijven die de vloot vooral voor hun accountmanagers inzetten. Vrachtwagens en bestelbusjes worden ingezet voor het primaire proces. Een storingsvloot die 24 uur per dag beschikbaar moet zijn, moet aan andere eisen voldoen dan de leaseauto van een accountmanager. En vrachtwagens wil je op basis van de verschillende modellen zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Op die terreinen is de inzet van EV’s wel in opkomst, maar nog veel beperkter dan bij personenauto’s.”

Data helpen bij de juiste keuze

Dat geeft fleetmanagers de tijd om op basis van de juiste data inzicht te krijgen in hoe hun wagenpark eruit moet zien. “Een fleetmanagementtool biedt veel data die je kunt gebruiken om een juiste beslissing te nemen over het aanschaffen van het juiste voertuig. Neem bijvoorbeeld een rapportagemodule waarmee je kunt zien hoeveel kilometers een voertuig gemiddeld per dag rijdt en hoeveel stops het maakt. Dat geeft input voor het beantwoorden van complexere vraagstukken. Als fleetmanager krijg je een beeld van de bewegingen die je vloot maakt. Op basis daarvan kun je een goede beslissing nemen. Neem een bestelbusje: beladen met voorraad is zo’n busje zwaarder, dat heeft invloed op de actieradius. Met een fleetmanagementsysteem kun je, op basis van historie, precies zien hoe groot de actieradius dient te zijn.”

Invloed rijgedrag blijft 

Webfleet denkt met bedrijven mee over de inzet van elektrische voertuigen, zegt Verheijen. “We ondersteunen met onze hardware steeds meer EV’s. Daarnaast bieden we al een tijdje inzicht in brandstofverbruik en rijgedrag als optie in onze producten. En dat blijft belangrijke informatie. Ook al verandert de soort energie die je gebruikt, de manier waarop je rijdt blijft invloed hebben op je energieverbruik: remmen, schakelgedrag blijven een rol spelen.” 

In negen maanden terugverdiend

Fleetmanagers gebruiken een systeem vaak om drie redenen, zegt Verheijen: om meer te kunnen doen met de huidige vloot, om hetzelfde te kunnen doen met minder voertuigen of om het serviceniveau te verhogen. “Of je nu elektrisch rijdt of niet, die doelstellingen blijven hetzelfde. We zien dat onze klanten de investering vaak in drie tot negen maanden terugverdienen,
simpelweg omdat het gebruik van de voertuigen en daarmee de bedrijfsvoering efficiënter wordt. Maar vergeet niet dat het systeem daarnaast veel data oplevert die je kunt gebruiken bij de keuze op welke manier je met het wagenpark de omslag naar elektrisch rijden gaat maken.”